KOMMENTAR. Gode kunstnere kopierer, store kunstnere stjæler, sagde Pablo Picasso.
Han døde dog uheldigvis før, Gobs begyndte at lave musik, så vi ved ikke, hvad han specifikt ville have syntes om den danske rapper, der lige nu ligger nummer et på Spotify-charten med en sang, der ikke bare stjæler eller kopierer, men mest af alt mimer en anden dansk kunstner: Gilli.
Gobs stjæler ikke, for det er ikke enkelte dele af Gillis lyd, persona eller tekstunivers han har hapset. Han er snarere en slags dobbeltgænger, for det er alle aspekter af den større stjerne, han har absorberet.
Lyd, stil, tekster, stemmebrug, produktionsteknik – og selv Gobs’ udseende er påfaldende lig Gillis. Helt ned til tøjstil og frisure.
Sådan har det været en rum tid, men ’Tak for sidst’ tager tingene til et nyt niveau.
Sangens første sætning – »jeg sagde, baby, tag det roligt« – er en af Gillis favoritformuleringer. Den kan findes på omkvædet af ’Brobizz’, på ’Tranquilo’ og leak-hittet ’Rolig’.
Det samme kan siges om næste linje: »Det var før, du gav mig hovedpine«. Det er – som enhver halvvejs dedikeret dansk hiphoplytter ved – faktisk utroligt, hvor mange af Gillis tekster, der kredser om hovedpine. Det er nærmest Panodil-core.
Selve måden Gobs bruger sin vokal på, er også løftet direkte fra Gilli.
Det er en slags følelsesladet sang-rap, der bruger en del effekter, men ikke lyder direkte autotunet. Produceren må have hacket Nicki Pooyandehs computer til en session og stjålet hans plugins, for ligheden er slående.
Men det, der for alvor får ’Tak for sidst’ til at føles som en grel efterligning, er mandekoret på omkvædet.
Det fodboldfan-agtige kor er et greb, Gilli introducerede på storhittet ’Ibiza’, og som han siden har dyrket i stor stil – eksempelvis på ’Carnival’-albummet fra 2022.
Nu har Gobs ret så skamløst snuppet idéen.
»Du sagde, baby, tag det roligt / det var før du gav mig hovedpine«, skråler et kor, og det lyder som tusind falske Gilli’er, der synger AI-genereret Gilli-lyrik.
Men det er ikke kunstig intelligens. Det er Gobs.
Det er selvfølgelig ikke noget nyt, at tidens største stjerner inspirerer andre artister. Men graden af lighed mellem Gobs og Gilli er alligevel et ekstrem, man sjældent ser. De har endda begge navne, der starter på G!
Hvad bliver det næste? Skal Gobs spille hovedrollen i ’Ækte vare 2’?
Gobs har tydeligvis et øre for melodier, og ved, hvordan man skruer en solid sang sammen. Men indtil videre har han fulgt en anden artists skabelon.
Så nu, hvor Gobs altså har landets største hit, er det derfor værd at spørge: Hvornår bliver for meget til for meget?
For én ting er, at Gilli inspirerer mindre artister, der lyder som ham. Men nu er Gobs altså blevet en ægte stjerne. Med en lyd, der er lånt af en anden.
Gilli selv har ikke udtalt sig meget om sagen, men hans manager, Mass Ebdrup, havde følgende at sige i en Euroman-artikel sidste år:
»Uden at nævne navne er der en rapper derude lige nu, der én til én forsøger at lyde som Gilli, held ned til hans navn. Han har kopieret Gillis lyd, frisure, tøjvalg, hele pakken«.
Det er ikke til at tage fejl af, at det er Gobs, manageren taler om, ligesom en vis irritation også er umiskendelig.
Gilli virker i samme artikel dog ret rolig omkring sagen: »Jeg ved udmærket, hvem du taler om, men hvad skulle jeg få ud af at adressere det?«
Men nu er Gobs altså nummer et i Danmark: Kopien har overhalet originalen. I hvert fald for en stund – eller for en sommer. Den yngre rapper har haft succes med sin strategi, hvilket han også fejrer på sin Instagram.
Hvis man ser på Gobs’ bio, kan man læse ordene »rich off pain«. Problemet er bare, at det ikke er hans egen smerte, han er ved at blive rig på. Det er Gillis.