20. Mitski ‘My Love Mine All Mine’
Årets mest uventede Billboard-hit var en øm, pedal steel-drevet kærlighedssang til … månen. You do you, Mitski, så længe du bliver ved med at levere underspillede popgenialiteter som den her.
19. Billie Eilish ‘What Was I Made For?’
Ligesom hun formåede at Billie-ficere den klassiske Bond-sang med ‘No Time to Die’ i 2020, giver Billie Eilish her et originalt musikalsk bud på ‘Barbie’.
Hun koger dukkens dilemma ned til titlens eksistentielle grundspørgsmål – et spørgsmål, ‘Barbie’ deler med alle mennesker.
18. Rosalía & Rauw Alejandro ‘Vampiros’
Dette musikalske power couple er gået fra hinanden, men vi vil altid have denne sang, hvor ‘RR’, som de kaldte sig, leger futuristiske reggaeton-vampyrer.
17. Armand Hammer ‘Woke Up and Asked Siri How I’m Gonna Die’
Billy Woods har udgivet mange gode sange i år – som i rigtig mange. Men ingen af dem overgik på denne Jpegmafia-producerede dommedagsprofeti, hvor han og makkeren Elucid stiller Siri det ultimative spørgsmål.
16. Tyla ‘Water’
‘Sveddryppende’ er et slidt adjektiv, men det er et ord, der er opfundet til sange som denne. Sydafrikanske Tyla ligner en fremtidig popstjerne.
15. 42 Dugg ‘Go Again’
42 Dugg fejrede løsladelsen fra fængslet med en sang, der viser, at han er en værdig efterfølger til gnæggende genier som Lil Wayne, Young Thug og Kodak Black.
14. Holly Humberstone ‘Antichrist’
Holly Humberstone er – om hun vil det eller ej – et godt bud på Storbritanniens næste store popstjerne, og hendes sårbare, skælvende vokal har sjældent lydt bedre end på denne hjemsøgende breakup-ballade.
13. NewJeans ‘Super Shy’
Der står godt nok K-pop på pakken, men når man åbner denne sang, bliver man mødt af en elegant fusion af UK garage, Jersey club og PinkPantheress-cutecore.
12. Zach Bryan feat. Kacey Musgraves ‘I Remember Everything’
To af countrygenrens bedste navne lige nu synger smuk duet om sprut, kærlighed og alt derimellem. What’s not to like?
11. Yasin ‘Har dig’
Han er kendt som en af Sveriges mest kontroversielle gaderappere, men ‘Har dig’ er en smuk og iskold Jersey club-kærlighedssang om at køre væk fra det hele.
10. Kendrick Lamar & Baby Keem ‘The Hillbillies’
Kendrick Lamar har det altid lidt sjovere, når han er i selskab med fætteren Baby Keem. Hvem sagde, man ikke kan blande Bon Iver med Jersey club-trommer?
9. Boygenius ‘Emily I’m Sorry’
Ikke et ondt ord om Lucy Dacus eller Julien Baker, men den her dybt personlige Phoebe Bridgers-sang understreger, at især hun er blandt sin generations bedste singer/songwritere.
8. Sexyy Red ‘SkeeYee’
Ingen havde det sjovere og vildere end Sexyy Red i 2023. Hun gik viralt hvert andet sekund – blandt andet via sin catchphrase »SkeeYee«, som hun i forbifarten også skabte et storhit omkring.
7. Caroline Polachek ‘Welcome to My Island’
Det burde være ulovligt at snakke sig igennem versene, når man synger så godt som Caroline Polachek, men alt er tilgivet, når vi rammer det overgearede omkvæd. Manisk? Nej, bare forelsket.
6. Charli XCX ‘Speed Drive’
‘Speed Drive’ er lige så hæsblæsende, som titlen antyder. Den lyder som tre sange på én gang – og den ene af dem er Robyns ‘Cobrastyle’!
Kun Charli XCX kunne pakke så meget sukker ind i ét bolche og få det til smage så fantastisk.
5. Wednesday ‘Bull Believer’
Wednesday kalder den her sang »en undskyldning for at skrige på scenen«. Vi kalder den en mesterlig, otte minutter lang støjrock-odyssé bygget på teenagetraumer og ‘Mortal Kombat’-referencer. »Finish him!«
4. Olivia Rodrigo ‘Get Him Back!’
Ingen kunne vide sig sikre på albumtoeren ’Guts’, og den her uppercut sad lige i smasken på hendes blodsugende ekskæreste. Overlad det til Olivia Rodrigo at slippe afsted med at lave rap-rock i 2023.
3. PinkPantheress & Ice Spice ‘Boy’s a Liar Pt. 2’
Der her er næsten for meget zeitgeist til en enkelt sang. TikTok-generationens første bud på en ægte popstjerne møder det seneste års suverænt største hiphopgennembrud.
Førstnævnte er frontfiguren for tidens fascination med britisk klubmusik fra 00’erne. Sidstnævnte har taget hiphoppens hårdeste genre, drill, og gennem ren og skær personlighed gjort den charmerende, ja, endda flirtende.
PinkPantheress citerer genrer i flæng. Ice Spice siger nærmest kun ting, der senere bliver til citater.
Som sagt: Næsten for meget zeitgeist og næsten for meget hype. Men ‘Boy’s A Liar Pt. 2’ lyder på ingen måde forceret. Det lyder ikke, som om de to kunstnere har forsøgt at skabe et hit.
Det lyder mere, som om resultatet af et spontant musikalsk møde mellem to af tidens mest interessante unge popstjerner ikke kunne blive andet.
2. Lana Del Rey ‘A&W’
Der sker så meget i løbet af de her syv mareridtsagtige minutter, at det er svært at vide, hvor man overhovedet skal begynde.
Måske med det musikalske skift, der rammer som et knytnæveslag godt halvvejs gennem sangen, når den lunefulde klaverballade slår over i dunkle traptrommer og 60’er-hittet ‘Shimmy, Shimmy Ko-Ko-Bop’?
Eller hvad med teksten, der tackler alt fra voldtægt til kapitalisme, og som slører linjerne mellem selvbiografi og samfundssatire, når Lana Del Rey som en slags moderne Maria Magdalene dekonstruerer den amerikanske kvinderolle med sydende sarkasme?
Nej, nu ved vi det! Hvad med det faktum, at titlen faktisk ikke er en reference til restaurantkæden af samme navn, men et akronym for den American whore, hun udkårer sig selv til at være?
Der er meget at tage fat på. Så lad os nøjes med at sige dette: ’A&W’ er den sang, Lana Del Rey har arbejdet sig frem mod at skrive hele karrieren.
1. Troye Sivan ‘Rush’
Kom så, lad os synge det i kor: »I feel the rush!«
Troye Sivan forløste det åbenlyse popstjerne-potentiale, han har gået og gemt på i over 10 år, på en medrivende sang om at hengive sig til lyst, lykkerus og liderlighed.
Efter at være cirka den eneste, der kom ud af HBO-serien ‘The Idol’ med æren i behold (og måske endda en ekstra portion hype i baglommen), trådte Sivan fuldt formet ud på scenen med en sang, der tog fusen på hele verden.
‘Rush’ er i sin kerne en sang om at hengive sig til titlens rus og om at overgive sig fuldstændig. Sivans stemme er stedvis ved at gå helt i opløsning, andre steder taget et mandekor over. Han mister sig selv i rusen og i, ja, andre mænd.
For ‘Rush’ er den episke, frygtløs queer pop-hymne, alle har ventet på, han ville lave. Eller rettere: Sangen, verden ventede på, at nogen ville lave. Et nummer, hvor queer seksualitet er centralt og utilsløret.
Popmusikken havde brug for en sang som denne.