KOMMENTAR. Når man står midt i et oprør – eller føler, man står midt i et oprør – kan man godt blive revet lidt med.
Man føler, man kan mærke forandringens vinde blæse, og man får sådan en euforisk følelse af, at en ny virkelighed er mulig. Selvfølgelig tilsat en smule blodtørst efter at se de eksisterende magthavere bøde.
Sådan en revolutionær rus har historien utallige eksempler på, og for et par år siden blev jeg selv en lille smule smittet af tilstanden om end i en meget mild grad.
Dengang så det nemlig ud, som om musikbranchen langt om længe var færdig med Grammy Awards, efter at organisationen The Recording Academy, som uddeler statuetterne, var blevet ramt af så mange skandaler, at det halve havde været alt for meget.
Der er meget af hive fat i, men her er den korte version: Udbredt korruption, sexistiske udtaler fra akademiets præsident, meget få kvindelige nominerede, chokerende marginalising af sorte artister. Du kan få den lange version i denne artikel om de mange Grammy-skandaler.
I starten af 2020’erne virkede det, som om artisterne havde fået nok. The Weeknd, boykottede Grammy Awards på grund af prisshowets korruption, og en lavine af kritik fulgte.
Det lignede, at noget var ved at ændre sig. Og det er her, jeg selv bliver ramt af den førnævnte revolutionære rus, og blandt andet udtaler til TV-2, at prisuddelingen »ikke står til at redde«.
Men der tog jeg så fuldstændig fejl. Grammy døde ikke.
Det beviser årets show, der var en magtdemonstration. Dua Lipa præsenterede en ny single, Taylor Swift annoncerede et nyt album og alle stjernerne smilede om kap.
Grammy Awards er ikke Titanic
De seneste år har vist, at Grammy Awards ikke er Titanic. For i musikbranchen er gigantiske, forældede konstruktioner ikke dømt til at synke til bunds. De flyder bare for evigt videre, fordi de er too big to fail.
Okay, siden 2021 har Grammy Awards da gjort en smule for at holde sig oven vande.
Dels har der været en række håndsrækninger til kritikerne: Mere diversitet blandt vinderne, for eksempel, og mange kvindelige vindere i år, hvor Taylor Swift, Billie Eilish, SZA og Miley Cyrus hev store priser hjem. Man har forsøgt at gøre ceremonien mere tidssvarende.
Men frem for alt har Grammy Awards – igen ulig Titanic! – simpelthen sejlet stormen af.
Et prisshow er kun så vigtigt som de kunstnere, der dukker op på dagen, og her må man konstatere: Trods kritik, skandaler og så videre, har de inviterede indfundet sig, når Grammy Awards kaldte.
I 2022, året efter det store oprør, dukkede årets største nye popstjerne, Olivia Rodrigo, op og græd lykkeligt på scenen, da hun fortalte, at Grammy-prisen var hendes største drøm.
Samme år viste den ellers evigt trollende Doja Cat en chokerende grad af oprigtighed, da hun – ligeledes grædende – takkede for sin statuette. De to takketaler viste, at Grammys aura stadig var intakt.
I 2023 blev det igen tydeligt, at intet er mere værdifuldt for Grammy Awards end stjernernes tårer. Og ingen stjerners tårer er mere værd end Beyoncés.
Beyoncé er det mest grelle eksempel på, hvordan Grammy Awards har været ude af stand til at give sorte stjerner den anerkendelse, de fortjener. Hun har vundet flere statuetter end nogen anden kunstner, men hun har aldrig fået en pris i en af de fire store kategorier. Hun har aldrig vundet en pris for Årets Album.
I 2023 blev hun igen forbigået for ’Renaissance’ – prisen gik i stedet til Harry Styles. Men Beyoncé dukkede alligevel op til prisuddelingen, og hun takkede for de priser, hun fik. I stedet for at fokusere på forbigåelsen, talte hun om det faktum, at hun var den mest vindende musiker i historien.
»Jeg prøver ikke at være for følelsesladet. Jeg prøver bare at tage imod denne aften«, lød det grådkvalt fra Beyoncé. »Tusind tak til The Grammys«.
Tårerne fra Doja Cat, Rodrigo og især Beyoncé har legitimeret akademiet som institution. Når verdens største stjerner ikke bare dukker op, men dukker op og græder, viser det verden, at Grammy Awards har værdi og betydning.
I 2024 blev den værdi endnu engang understreget af, hvor mange af tidens største stjerner som Billie Eilish, Doja Cat, SZA, Lana Del Rey og Ice Spice dukkede op.
Og især af, at verdens største popstjerne brugte Grammy Awards til en stor annoncering.
Blåstemplet af Swift
Vi lever i en æra af Taylor Swift-dominans, og det faktum, at hun annoncerede sit kommende album, ‘The Tortured Poets Department’, under en takketale til Grammy Awards markerer yderligere prisuddelingens betydning.
Det bliver ikke meget større for en musikbegivenhed end sådan en Swift-annoncering lige nu.
Taylor Swifts annoncering markerede det helt store comeback for Grammy Awards efter to år, hvor de lige så stille er kommet sig efter skandaleåret 2021.
Hvor var oprøret så i år? Det dukkede frem hist og pist. Drake rullede endnu engang en større kritik ud af prisuddelingen via Instagram, og Jay-Z brugte en takketale på at gentage sin kritik af, at husturen Beyoncé aldrig har vundet for Årets Album.
Men den slags små sprækker i facaden kan Grammy Awards nok leve med. De er intet i forhold til den eksistentielle trussel, prisuddelingen stod overfor i 2021, hvor der var en reel fare for, at stjernerne simpelthen ville stoppe med at dukke op.
I 2021 troede mange, inklusive mig selv, at tiden var løbet fra Grammy Awards. I 2024 står det klart, at den vurdering var forhastet. Det er snarere prisshowets kritikere, de er blevet indhentet af virkeligheden.
Grammy Awards er her stadig – og bliver sandsynligvis ved med at være det lang tid endnu.