»VR kommer, VR kommer«.
De seneste par år er stemmerne på diverse tech-medier blevet højere og højere, og på det seneste synes selv mainstreammediernes mastodonter at have vejret, at der er en eller anden form for ny teknologi på vej, der måske, måske ikke, har potentialet til at revolutionere vores mediebillede.
De første spæde stykker hardware er allerede på markedet, men 2016 bliver for alvor året hvor teknologien skal stå sin prøve, når de store spillere Oculus, Sony og HTC/Valve alle kaster sig ud i kampen om et marked, som visse analytikere vurderer til at have en værdi på 2,8 milliarder dollar i 2020 alene i hardware. Startskuddet gik for alvor i sidste uge, da Oculus Rift endelig lukkede op for bestillinger af den endelige udgave af deres VR-brille.
Men hvad kan vi så glæde os til at bruge den nye teknologi til i det nye år? Ikke så lidt. Vi har samlet fem anvendelsesmuligheder for den nye teknologi og ser nærmere på, hvad de skal gøre for at ramme plet. Vi starter med de mest åbenlyse – gaming og porno:
Computerspil
Vi kommer selvfølgelig til at spille computerspil i fremtidens virtuelle verdener. Spillene er i høj grad udset rollen som murbrækker og fortrop for den nye teknologi. Spilfans er villige til at investere i ny teknologi, og det var i høj grad også løfterne om at kunne blive suget ind i spillenes verden, der var med til at sikre Oculus Rift en overfinansiering på næsten tusind procent, da de søgte finansiering på Kickstarter.
Og det er da også spillene, der har stået i forreste række, når hardwareproducenterne har skullet præsentere, hvad den nye teknologi kan. Derfor ved vi også mere om, hvad vi kan forvente på spilfronten fra VR, end mange af de andre områder, hvor man prøver den nye teknologi af.
VR egner sig rigtig godt til den type spil, hvor man sidder stille, men kan dreje sit hoved og kigge sig omkring. Så rum- og racerspil er godt repræsenteret, med titler som ‘Star Citizen‘, ‘EVE: Valkyrie‘, ‘Elite: Dangerous’, ‘Project C.A.R.S’ og ‘Dirt Rally’. Også gyserspil er populære, idet VR-headsettenes virkeligheds gengivelse og følelse, gør oplevelsen endnu mere uhyggelig. Således står Sony for eksempel bag en særlig VR-udgave af sidste års sleeper hit til PlayStation 4 ‘Until Dawn’ kaldet ‘Until Dawn: Rush of Blood‘.
Men det, der for alvor bliver spændende, er, hvilke nye spilgenrer vi kan se frem til takket være den nye teknologi. Endnu er vi kun nået til den eksperiementerende fase, men allerede nu har et spil som ‘Keep Talking, and Nobody Explodes‘ vist en alternativ måde at bruge hardwaren på, og kommende spil som Double Fines Gnog ser også særdeles interessante ud.
Så afgørende bliver det: Spil bliver VR-revolutionens første slag, der kan bane vejen for en bredere udbredelse, men det bliver samtidig også en kunstnerisk og teknisk udfordring at ramme plet. Virtual reality-gaming har eksisteret i årevis, men døde ud igen, fordi teknologien ikke var flyvemoden. Hvis den er det nu, skal gaming bevise det.
Porno
Ja, porno bliver en kæmpestor og afgørende brik for virtual reality-teknologien. Naturligvis. Porno har været fast følgesvend for nye teknologiske landvindinger siden videomaskinen holdt sit indtog i de private hjem, og virtual reality er ingen undtagelse. Selvom porno ikke ligefrem er det, som hardwareproducenterne selv stiller forrest, når deres nye teknologi skal demonstreres, er det et af de områder, hvor der er meget store forventninger til indtjeningen og produktionen af VR-porno er i fuld sving.
Det er da også et oplagt scenarie. Hvorfor nøjes med at se andre dyrke sex, når man kan få oplevelsen af, selv at være midt i det – at være den, der dyrkes sex med. Og VR-oplevelsen behøver ikke at være begrænset til ting, der allerede er optaget. Allerede nu eksperimenterer pornoproducenter med at integrere virtual reality med den camgirl/guy-kategori, hvor “handlingen” foregår i real-time og bliver streamet live.
Fagre nye verden indeed.
Så afgørende bliver det: Om den nye teknologi betyder, at dommedagsprofeterne endelig får ret i deres spådom om, at vi i fremtiden kommer til at foretrække virtuelt samvær med andre mennesker, mangler vi endnu at se. Men hvis man kombinerer den nye VR-muligheder med den voksende mængde digitalt sexlegetøj, såkaldte dildonics, og nye webkameraer, så har vi også pludselig et stærkt redskab til at dyrke langdistanceforhold. Når både billede, berøring og lyd kan overføres via internettet til den anden side af kloden, er det pludseligt noget helt andet end et par frække emojis på et nøgensnap.
Pornoen tiltrækningskraft er så Samtidig har pornoen en evne til at skabe debat, så det bliver givetvis det VR-fænomen, vi kommer til at læse mest om – uanset hvor afgørende, det bliver.
Nyheder og sport
Både tv og radio blev også anset som smutveje til at være til stede langt fra, hvor man rent fysisk havde plantet sin bagdel. Men med virtual reality er vi kommet et stort skridt tættere på drømmen om virkelig at føle, at man er et helt andet sted.
Og realiseringen af potentialet er måske tættere på, end vi tror. Det amerikanske basketballforbund, NBA, udførte i oktober sidste år den første live VR-transmission fra en basketballkamp, hvor VR-seerne fik oplevelsen af at sidde direkte ved courtside. Det samme blev i samme periode testet på fodboldkampe, ishockey og Nascar.
Og hvem siger, at oplevelsen behøves at være begrænset til sport? Potentielt set giver VR også muligheden for, at opleve et Broadway-show fra forreste række eller endda være til stede på scenen uden nogensiden at sætte sine ben på Manhattan. Nøjagtig det samme kan gøre sig gældende for store koncerter, som man ikke lige fik billet til.
Men endnu vildere bliver det, hvis vi kombinerer VR-mulighederne med små, autonome styrbare enheder, som eksempelvis den Edward Snowden bruger, når han optræder uden for sit russiske eksil. Så er man ikke bare tilskuer et andet sted. Man har også en fysisk manifestation, man kan kontrollere. Det kan få afgørende betydning for rapportering fra verdens brændpunkter.
Eller hvad med en drone med et VR-kamera, som du selv kan styre? Så kan du tage på sightseeing på den anden side af jorden, og selv bestemme tempoet rundt om operahuset i Sidney.
Så afgørende bliver det: Nyheder og sport i virtual reality bliver ikke de første produktioner, vi ser. Sportens verden ser et kæmpe potentiale i det, men det kræver at en stor nok del af befolkningen ejer et VR-headset – men så skal de nok komme efter det. Nyhederne kommer nok først med på vognen, når headsettene er hvermandseje.
Spillefilm
Også filmmediet er naturligvis i gang med at krybe ind bag headsettene. Ikke mindst repræsenterer VR en mulighed for at få 3D-oplevelsen fra biografen med hjem i dagligstuen. Med VR-brillen på, kan man få den samme 3D-oplevelse, som nu synes at være en fast følgesvend, når det drejer sig om større actionfilm. Salget af 3D-kompatible fjernsyn kom aldrig rigtig i gang, men Virtual Reality repræsenter en ny mulighed for filmbranchen for at udføre det berømte “mersalg”, når folk også skal have fat i 3D-udgaven af filmene.
Men eksisterende 3D film er kun den ene halvdel af filmmediets VR-potentiale. For samtidigt er filmskabere også i gang med at undersøge, hvilke nye muligheder de har med Virtual Reality. Hvilke, helt nye, nye filmoplevelser kan man skabe? Et af de mere interessante bud på det er endda dansk. Det hedder ‘Skammekrogen‘, og er en VR-film for fem personer, der er fanget til et kejtet middagsselskab. Men også store navne som Ridley Scott arbejder på VR-film og det bliver spændende at se, hvad folk som ham kan få ud af teknologien.
Endelig er det også værd at have med, at de mobil-baserede VR-briller som eksempelvis Samsungs Gear VR udgør en fantastisk enmandsbiograf. Hvorfor se film på en lille mobilskærm, hvis man kan montere samme mobil foran øjenene og få oplevelsen af at være i biografen, selv om man i virkeligheden sidder på sæde 42F i en EasyJet eller i regionaltoget til Viborg. I løbet af 2016 bliver en række ældre film såsom ‘Pulp Fiction’, ‘Birdman’ og ‘Alien’ udgivet til virtual reality-headset.
Så afgørende bliver det: Som 3D-film bliver VR-film formodentlig et produkt, der ikke er for alle og enhver. Forskellen fra porno til spillefilm er, at pornoen har et meget bestemt fokuspunkt, så man som beskuer ikke er i tvivl om, hvor man skal kigge hen for at få øje på the action. Men spillefilm ofte zoomer ind på en detalje eller lader begivenheder foregå sideløbende og det kan blive udfordrende at omsætte til VR. I de fleste tilfælde vil VR i starten højest være et supplement til spillefilm, som det for eksempel allerede er sket med ‘The Walk‘ og ‘The Martian‘.
VR-films popularitet kommer også til at afhænge af en række praktikaliteter, som hvordan det føles, at sidde med headsettene på i halvanden til tre timer og om de er sikret mod bevægelsessyge – som hurtigt kan være opkastprovokerende.
Dokumentar
En af de største styrker ved virtual reality er mediets evne til at skabe oplevelser, hvor man virkelig føler, at man er til stede. Og det behøver ikke kun at dreje sig om at være til stede i nuet. VR kan også bruges til at bringe både fortiden og fremtiden til live inde bag VR-brillen.
Virtual reality er, ganske naturligt, allerede et redskab i arkitekturen. Det er en enestående mulighed for at opleve en bygning, inden den faktisk bliver bygget. Men det ser næsten mere interessant ud, hvis vi vender blikket bagud. For der er adskillige eksperimenter med både dokumentarisk og historisk sigte, der allerede nu gør det muligt at opleve både den nære og lidt fjernere fortid.
Har du måske lyst til at genopleve Titanic, som den så ud inden den sank og ikke mindst, hvordan det så ud, mens den sank? Så får du muligheden i ‘Titanic: Honor and Glory‘. Eller hvis man er mere interesseret i den mere nære fortid, kan man også opleve rædslerne fra 9/11 på første hold. I samme, næsten dokumentariske genre, kan man også finde ‘Use of Force‘. En VR-dokumentation af en ulovlig mexikansk immigrant, som blev tævet til døde af de amerikanske grænsepoliti.
Især med de historiske produktioner i mente, er der altså også tale om en teknologi med et ret stort læringspotentiale. For hvorfor skulle man bare læse om fortiden, hvis man i stedet for kan opleve den?
Så afgørende bliver det: Nogle af VR-teknologiens vigtigste produktioner får vi uden tvivl at se som dokumentarer eller undervisningsmateriale. Det er et utroligt kraftfuldt værktøj til at genoplive historien, så alle kan forstå den. Men hvor hurtigt, det kommer til at ske, er mere usikkert. Og her kommer populariteten utvivlsomt til at passe sammen med kvaliteten.
Læs også: Ti skeptiske førstehåndsindtryk fra en virtual reality-demonstration