I sin introduktion til dagens arrangementer forklarede manden bag Trailerpark I/O, Kaave Pour, at »den nye form for kreativitet er at opnå et større perspektiv«. Mere end blot en undskyldning for I/Os noget brogede programsammensætning, giver den brede tilgang til fremtidstænkning god mening. Nye samarbejder på tværs af folkeslag, industrier, discipliner og platforme virker kendetegnende for en teknologisk nytænkning.
Ligesom Trailerpark Festival arbejder på tværs af musik, design og tech, arbejdede dagens fem temaer sammen til at tegne det overordnede teknologiske landskab. Ud fra I/Os udstillinger har vi formuleret fire tilsvarende hverdagsvilkår for fremtiden, der allerede nu er begyndt at tage form.
1. I fremtiden vil maskiner være ligeså kreative som mennesker
De fleste tænker maskiner som effektive objekter, skabt til at udfylde et behov. Fremtidstendensen peger dog imod den klassiske tænkning og byder i stedet på programmer og produkter der er til for at underholde, udfordre og nyskabe.
Google Magenta er for nylig sat i verdenen for at lave billedkunst og skrive sange, mens vi genkender den følelsesladede maskine fra robotfeltet, der forsøger at matche kunstig intelligens med social erkendelse.
På Trailerpark I/O kom de kreative maskiner til udtryk blandt andet gennem ’Bot or Not’-væggen, der bestod af poesi skrevet både af mennesker og af bots. Det maskinelle og det menneskelige var næsten umuligt at kende fra hinanden, og fremhævede fremtidens potentiale for nye kreative fællesskaber.
Kortfilmen ’Sunspring’, skrevet af en kunstig intelligens (med det selvvalgte navn ’Benjamin’), blev også vist på endagskonferencen. På trods af et usammenhængende plot vakte filmen fascination hos publikum og gav et indblik i AIs kreative potentiale.
2. I fremtiden er du aldrig alene
Om det er på grund af overvågning eller oversharing er én ting sikker fremover: Du er aldrig helt alene.
Trailerpark I/O havde stor fokus på overvågning i år, med udstillinger der både fremhævede de politiske og sociale motivationer bag. Belgiske Dries Depoorters stillede op med hele tre udstillinger der omhandlede privatliv og digital overvågning. Blandt andet havde publikum lov til at lege færdselsbetjent og sende anonyme snapshots til politiet, af mennesker der gik over for rødt.
Offentlig overvågning har været omdiskuteret i bedste Big Brother-stil i årevis, men fremtiden lover at der ikke bare bliver kigget på hvad du laver out and about, men at du i høj grad bliver monitoreret i din private hverdag (apropos Orwell).
Publikum blev endda aflyttet og nøgleord fodret til en GIF-database i projektet ’I See U’. Udstillingen viste i realtid bidder af samtaler fra deltagere rundt på festivalpladsen, og satte spørgsmål til vores egen passive tilgang til overvågning.
Internettet er selvfølgelig den nyeste arena for overvågning såvel som for en frivillig deling af informationer som aldrig før. De sociale medier tegner et billede af vores digitale personlighed som vi plejer dag ind og dag ud. Ved selv at bidrage til vores dataficering er overvågning vendt på hovedet: Ekshibitionisme er grundvilkår for den digitale indfødte – pictures or it didn’t happen.
3. I fremtiden befinder vi os i paralleluniverser
I sin indledende tale forklarede Kaave Pour at 2016 var et godt år for sci-fi-entusiaster. I årtier var de blevet lovet virtuelle verdener, der kunne fungere som et afbræk fra hverdagen eller teleporteringssystem til fjerne verdensdele. Nu er VR endelig – langt om længe – ved at være konge.
Men fremtidens paralleluniverser handler om mere end porno-VR og Pokémon-fangst. Trailerpark satte i år fokus på de usynlige og sanselige verdener vi befinder os i, ikke blot de digitale spil og gode gamle Hr. Internet.
’The Architecture of Radio’ gjorde opmærksom på de utallige usynlige elektroniske bølger der skaber vores daglige kommunikationskanaler. GPS, Wi-Fi, telefontårne m.m. blev aftegnet på en tablet og man følte sig pludselig involveret i John Carpenter-filmen ’They Live’, hvor en mand med magiske solbriller endelig ser verden, for hvad den er.
Mens ’The Architecture of Radio’ åbnede publikums øjne for en usynlig, men travl verden omkring os, bød ’Resonate’ på muligheden for at lukke øjnene i og lukke verden ude.
’Resonate’ er en interaktiv installation der omsætter musik til vibrationer og udstyrer publikum med veste der bogstaveligt talt tvinger dig til at føle musikken. I fremtiden kommer alle sanser i spil, om det er synssansen gennem VR, følesansen gennem touchable interfaces eller en sjette hybridsans der dyrkes frem gennem et endnu ukendt teknologisk hjælpemiddel.
4. I fremtiden er alting åbent – eller i hvert fald hackbart
Open Souce er allerede et hit indenfor tech. Facebook har netop gjort deres Surround 360 kamera open source, instrukser til Google Cardboard ligger frit tilgængeligt og alverdens skabeloner til 3D print deles i tide og utide.
I fremtiden tyder alt på, at teknologi bliver allemandseje i endnu højere grad end det er nu. Ikke bare i den forstand, at DIY-kits (som også var et stort hit på Trailerpark) og open source fortsætter med at trives, men i den forstand at nye teknologier fremover bliver udviklet med masserne i tankerne. Det handler ikke længere om at lave nichegadgets der kun er for de rigeste eller de mest nørdede.
På Trailerpark kom det blandt andet til udtryk gennem Googles Project Jacquard, der bringer smart tøj til hele modeindustrien ved at lave ladet garn, der kan bruges af alle, til alle typer tekstiler. På samme måde demonstrerede OpenDesk og Technology Will Save Us at man ikke behøver at være robotforsker eller dataingeniør for at skabe dit eget teknologiske produkt.
Fremtiden lover teknologi som en integreret del af alles hverdag. Og hvis ikke det er tilfældet, kan man sgu altid hacke noget der allerede findes og få det til at makke ret. Det gjorde det franske designstudie Appropriate Audiences da de forvandlede en 3D printer til tatoveringsmaskine.
TL;DR: Fremtiden byder på teknologier som er til stede alle vegne. Teknologier der kan gøre vores omverden manipulerbar, men vores privatliv skrøbelig. Teknologier der ikke bare hjælper os, men også føler med os.
Læs også: Trailerpark I/O: Fremtidens mode vil afspejle dit humør, dine omgivelser og dine behov