KOMMENTAR. Jeg havde et eller andet sted lovet mig selv, at jeg var færdig med at skrive artikler om den store post-corona-katarsis. Smøre tykt på om, at nu kan vi endelig danse, samles og synge sammen igen.
Alt det er jo sandt, og i noget tid føltes det oprigtigt også som om, at man ikke kunne smøre for tykt et lag smør på – der skete noget i Danmark, inden i os, med fællesskabet, da vi for eksempel kunne samles 50.000 til The Minds of 99 i Parken.
Men nu må vi også kigge fremad, har jeg tænkt for mig selv. Det bliver et eller andet sted lidt deprimerende – og søgt – hvis alt hele tiden skal sættes i relief til den lange nedlukning. Lad os nu prøve at leve i nuet.
Men så blev Dua Lipa tidligere på ugen annonceret som det første hovednavn til Roskilde Festival 2022. Og nu er jeg klar til igen at smøre tykt på.
Ja ja, hun blev annonceret sammen med Tyler, The Creator, Haim og 20 andre navne, men Dua Lipa er nu engang det navn, der indtil videre står øverst på plakaten på festivalens website. Hun er hovednavnet i den førstepakke.
Det er hun selvfølgelig, fordi hun med sidste års ’Future Nostalgia’-album er gået fra at være en markant popstjerne til at være en af verdens største popstjerner. Sangene hev alt godt fra fortidens popmusik ind i en moderne kontekst, og en single som funkdrønet ’Don’t Start Me Now’ har fået over halvanden milliard afspilninger på Spotify alene.
Der ligger dog et dybere lag i historien om ’Future Nostalgia’. For Dua Lipa udgav albummet 27. marts 2020 – lige der, hvor hele verden var i fuld gang med at blive lukket ned af en hærgende pandemi.
Udgivelsen blev skubbet en uge frem, da det blev lækket på internettet, men ud kom det. Og det i en kaotisk tid i musikbranchen, hvor navne som Lady Gaga, Haim og Sam Smith valgte at udskyde deres album grundet den generelle usikkerhed forbundet med Covid-19’s konsekvenser.
»Ja, det (albummet, red.) blev lavet til at blive hørt på klubberne og festivalerne – men på samme tid ville jeg gerne give folk noget glæde i denne her tid, så de ikke behøver tænke på, hvad der foregår, og bare kan lukke af og danse«, udtalte Dua Lipa til BBC i et interview nogle dage efter udgivelsen.
’Future Nostalgia’ er om noget et album spækket med festmusik, og at Dua Lipa trodsede usikkerheden og udgav albummet alligevel er der jo noget virkelig smukt over.
Hun vidste, at det her ikke var de optimale betingelser på papiret, men hun tænkte mere på at sprede glæde end på, hvad der strategisk ville være bedst for karrieren.
For helt generelt er det jo ikke ideelt at udgive et album i en international krisetid, hvor man ikke har nogen som helst idé om, hvornår man kan komme ud og spille albummet live – hvilket jo for en stjerne af Dua Lipas kaliber er en ret stor del af regnestykket.
Dua Lipa trodsede alt det her og delte sin musik med verden. Så folk i det mindste havde noget at danse til hjemme i soveværelserne.
Hun vovede pelsen – og endte også med at blive hyldet for det.
Dua Lipa blev et symbol på, at musikken også levede under corona, og albummet gik sin sejrsgang. Selvfølgelig grundet kvaliteten af sangene, men den overordnede historiefortælling gjorde bestemt heller ikke noget dårligt for det hele.
Hvilket endelig bringer mig tilbage til Dyrskuepladsen.
For på baggrund af ovenstående historie ligger der en smuk og virkelig poetisk symbolik i, at Dua Lipa er annonceret som det første hovednavn til næste års Roskilde Festival. Der er rent faktisk et dybere corona-lag at komme efter.
Og mens næste års program selvfølgelig skal kigge fremad og præsentere nutidens og morgendagens mest interessante og aktuelle musiknavne, så er der jo også et aspekt i, at der ligger en pulje af navne, som ikke fik mulighed for at spille festivaler i 2020 og 2021 med de album, der udkom under nedlukningen.
Dem må man ikke glemme. De skal også have en chance. Og her står Dua Lipa jo som det ypperste eksempel.
’Future Nostalgia’ kommer til at være et godt stykke over to år gammelt, når Dua Lipa rammer Orange Scene i 2022, men det er jo ikke fordi, at vi har haft mulighed for at danse live til de her sange før.
Det får vi nu.
Og mens vi i øjeblikkets orange koncertlykkerus nok ikke kommer til at skænke det én eneste tanke, så er det i det mindste lige nu værd at tænke over og anerkende, hvor fortjent og poetisk det er, at Dua Lipa blev det første annoncerede hovednavn til Roskilde Festival 2022.
Så … nu er jeg forhåbentlig færdig med at smøre tykt på.