Dennis Villeneuves ’Dune’ og ’Dune: Del 2’ udgør til sammen en af de største og mest anerkendte filmbedrifter i blockbusterskalaen i nyere tid.
Og derfor er forventningerne til spinoffserien ’Dune: Prophecy’, der får premiere på Max i Danmark 18. november, da også særdeles høje.
Hvilket da også satte sig i kroppen på danske Sarah-Sofie Boussnina, der spiller en bærende rolle i serien, da hun ankom til første optagedag.
»Jeg anede jo ikke, hvordan det ville føles på en så stor produktion«, fortæller hun, da jeg møder hende på Warner Bros.’ kontor i indre København op til seriens premiere.
33-årige Boussnina kender ellers godt til internationale produktioner. Herhjemme er hun blandt andet kendt fra ’Fasandræberne’, ’Broen’ og ’Aminas breve’, men de seneste fem års tid har hun primært optrådt i udenlandske sager som middelalderserien ’Knightfall,’ science fiction-filmen ’The Colony’ og Jesus-dramaet ’Mary Magdalene’, der havde Joaquin Phoenix og Rooney Mara i hovedrollerne.
Men da hun trådte ind på ’Dune: Prophecy’-settet, måtte hun alligevel knibe sig selv i armen.
»Jeg har aldrig prøvet at være på noget, der er i nærheden af dét her størrelses-wise. Bare det at se, hvor mange der var på arbejde, var helt vildt. Jeg blev totalt overvældet«, fortæller hun energisk.
»Jeg har følt mig så taknemmelig for at få lov til at være med i det her univers. Det er så spændende at være en del af en ny historie, der aldrig er blevet fortalt på skærmen før. Man har ikke rigtigt lært House Corrino at kende endnu«.
Syret casting
’Dune: Prophecy’ foregår i samme univers som Villeneuves ’Dune’-film, men i en helt anden tidsperiode. Serien begynder, 10.148 år før Paul Atreides fødes, og fortæller, hvordan den gådefulde Bene Gesserit-sekt opstod og fik en så stor indflydelse på de regerende huse.
Boussnina spiller Prinsesse Ynez Corrino, der som datter af kejseren og arving til tronen er vant til det politiske spil. Hun har store ambitioner for sin families imperium og ønsker at tilslutte sig søsterordenen.
Skuespilleren fik den ret store rolle som prinsessen efter en »ret syret« og meget hurtig castingproces. Faktisk anede hun ikke, da hun sendte sin selftape ind, at det var til et ’Dune’-relateret projekt.
»Ugen efter ringede de så, og sagde at de ville mødes med mig. Og først dér fandt jeg ud af, at det var til ’Dune’. Jeg fik lov til at læse første episode, og jeg var blown away. En uge efter fik jeg rollen. Så det er gået virkelig stærkt«.
Inden da anede hun ikke, at der var en tv-serie i ’Dune’-universet på vej. Hun kendte perifert til bøgerne, men da Villeneuves ’Dune: Part One’ gik sin sejrsgang over verden, blev hun fuldstændigt betaget af universet.
»Især The Bene Gesserits faktisk. Lady Jessica er min yndlingskarakter, hun er så power, ogRebecca Ferguson spiller hende så godt. Jeg kan huske, at i scenen, hvor Paul gennemgår ’The Agony’ over for The Reverend Mother, blev jeg ved med at tænke, hvem er de her seje, mystiske kvinder? Jeg ville så gerne vide mere om dem«.
Into the Duneiverse
Det ønske blev hurtigt opfyldt. Siden hun fik rollen, har hun været fuldstændig fordybet i, hvad seriens producer Jordan Goldberg kalder ’The Duneiverse’. Serien blev optaget i Budapest, så Sarah-Sofie flyttede dertil og blev totalt indesluttet i »en boble« med sine medspillere.
»Det har været så intenst. Vi levede kun i den verden. Når jeg ikke filmede, var jeg inde og træne, så jeg lavede hele tiden noget relateret til ’Dune’«.
Hvornår dæmrede det for alvor for dig, at det her projekt er en lidt anden kaliber, end hvad du ellers har prøvet?
»Mig og Josh (Heuston, red.), som spiller Ynez’ bror Constantine, fik lov til at besøge palads-settet, inden vi begyndte at optage, så vi kunne blive komfortable med stedet. Alle vores sets er bygget, så tronerummet, paladset, alle de rum vi er i, findes i virkeligheden. Det var sindssygt at se første gang. Prinsesse Ynez’ værelse er større end min lejlighed!«.
»Det er ikke noget, vi skulle forestille os på en greenscreen, hvilket er en kæmpe gave som skuespiller. Vi fik bare lov til at falde helt ind i det her univers«.
Hvordan gik din første dag på optagelse så?
»Jeg havde en scene med Emily Watson, som jeg har altid elsket, især i Lars von Triers ’Breaking the Waves’, så jeg var totalt nervøs. Og det var ikke en lille scene! Dér fandt jeg ud af, at der er en grund til, at hun er én af de bedste i verden. She brings it. Hun løfter alle omkring sig og får dem til at give deres ypperste. Hun var simpelthen så sød og givende, især mod os, der ikke har så meget erfaring som hende«.
Hvordan har du ellers forberedt dig til rollen? Du har blandt andet skullet lære at slås ‒ med sværd endda!
»Gaven på det her projekt er tid. Fordi skalaen er så stor, havde vi en hel måned, inden vi startede med at optage, hvor vi blev sendt i en slags bootcamp. Det er det samme stuntteam, som arbejdede på filmene, så det var megafedt. De har opfundet en kampstil til universet, som de kalder The Atreides Style, så den skulle vi så lære«.
»Det var uden tvivl min største udfordring, for Ynez er ret god til at slås, så jeg skulle kunne sælge den lidt, ik’?«
Kan du beskrive en dag på bootcamp?
»Vi lærte det helt basale, før vi overhovedet gik i gang med koreografien. Det var meget vigtigt for stuntholdet, at vi følte os trygge, for selvom det ikke er skarpe sværd, er de alligevel ret tunge, så man kan godt komme lidt til skade«.
»Efter nogle ugers intens træning arbejdede vi på koreografierne mellem to og fire timer nærmest dagligt. Så det var en kæmpe tilfredsstillelse bagefter, for når jeg ser de første videoer af mig selv til træning, tænker jeg ’hold kæft, hvor så jeg stiv ud med det sværd!’«
Søsterskab på set
Hvordan var stemningen på settet?
»Vi har simpelthen haft det så sjovt! Jeg elsker især de scener, hvor vi er mange sammen, fordi vi havde det så hyggeligt«.
»Især Mark Strong (som spiller Prinsesse Ynez’ far, red.) var sindssygt sød til at tage mig og Josh ind i sit telt between takes og fortælle historier fra hans karriere og liv generelt. Så fik vi lidt karriereråd, og det var så dejligt, at han overhovedet havde lyst til det. Det satte vi virkelig pris på«.
Hvad er det bedste råd, du fik fra ham?
»Dem tror jeg, jeg gemmer for mig selv ‒ til jeg ved, om jeg vil følge dem!«.
The Bene Gesserits består udelukkende af kvinder. Har det på nogen måde formet dit arbejde?
»Det var virkelig stærkt at være på arbejde med så mange kvinder, og jeg har aldrig læst et manuskript med så mange forskellige gode kvindelige roller. Eksempelvis er Ynez ikke kun portrætteret som en prinsesse, men også bare som en ung kvinde, der ikke er bange for at sige sin mening eller for at kæmpe for det, hun tror på«.
Det var måske jeres eget lille sisterhood?
»Virkelig et ægte sisterhood. Det er vores showrunner Alison Schapkers fortjeneste. Hun er den bedste bosslady. Hun var på set hver eneste dag, og jeg har haft rigtigt mange samtaler med hende om min karakter. Hun er kæmpe ’Dune’-fan selv og ved alt om universet, så man kunne spørge hende om alt«.
»Og så har hun samlet et hold af gode mennesker, som ægte godt kan lide hinanden. Hun formåede at skabe et arbejdsmiljø, hvor det føltes virkelig intimt og trygt, selvom der er sindssygt mange mennesker, og det er stort og overvældende. Jeg anede jo ikke, hvordan det ville føles på en så stor produktion, så det overraskede mig så positivt«.
Er du klar til, at folk skal møde Prinsesse Ynez?
»Jeg glæder mig virkelig meget. Vi har lige lavet premiere i New York, og det var fedt at få lov til at se serien i en biograf og mærke folks reaktioner og energi. Jeg har jo kun set den derhjemme«.
»Der var inviteret en masse ’Dune’-fans med til premieren, og det var så dejligt at snakke med dem bagefter. Der var en megasød og sej gut, der har en fanside på Instagram, som jeg har set før. Han kom over og sagde ’I like Princess Ynez so far’. Det betyder så meget«.
’Dune: Prophecy’ får premiere på Max 18. november.