På det spritnye Beyoncé-album strømmer utroskabstemaet sin lytter i møde. Og det bliver endnu mere fristende at konkludere, at ‘Lemonade’ cirkulerer omkring et dybt skår i ægteskabet med Jay Z, når man ser de 12 videoer igennem, hvor Bey blandt andet kaster sin vielsesring fra sig, græder i intime close-ups, valser omkring med et baseballbat, smadrer biler og, ja, kaster sig ud fra en bygning.
I videoen til balladen ‘Sandcastles’ ser vi imidlertid hende og Jay Z i en øm omfavnelse, så alt tyder på, at der på stående fod er ro i paradis. Men hvad gik forud for denne genforening? Vi har dykket ned i tekstuniverset på det nye album og trækker her de største Jay Z-burns frem – det er både chokerende, morsomt og smertefuldt.
1. ‘Pray You Catch Me’
»You can taste the dishonesty, it’s all over your breath as you pass it off so cavalier«.
‘Lemonade’-albummet åbner umiddelbart blidt med denne svævende ballade, men der er noget helt nyt på spil i teksterne lige fra første strofe. Sangen slutter med Beyoncés hvisken:»What are you doing, my love?« Og så er vi gang.
2. ‘Hold Up’
»Hold up, they don’t love you like I love you, slow down, they don’t love you like I love you«.
»What a wicked way to treat the girl who loves you«.
»I smell your secrets and I’m not too perfect to ever feel this worthless / how did it come down to this, going through your call list?«
»What’s worse, looking jealous or crazy, or like being walked all over lately, I’d rather be crazy«.
På det favela-vuggende, Diplo-producerede nummer modstiller Beyoncé den bekymringsløse tone med nogle meget sårbare tekster, der uden så meget omsvøb peger på, at hun har grebet sin elskede i utroskab. Selv Queen Bey kan føle sig værdiløs og endda nedlade sig til at tjekke ægtefællens telefon – ligesom os andre dødelige.
3.‘Don’t Hurt Yourself’
»You ain’t married to no average bitch, boy«.
»You can watch my fat ass twist, boy, as I bounce to the next dick, boy«.
»Keep your money, cause I’ve got my own«.
»I smell that fragrance on your Louis V, boy«.
»If you try this shit again, you gonna lose your wife«.
På det skurrende Jack White-samarbejde ‘Don’t Hurt Yourself’ står de vrede, svidende punchlines i kø – sjældent (ja, nok ikke på noget tidspunkt tidligere) har Beyoncé haft så meget grund til at vaske sin mund med sæbe. Hendes forvrængede vokal smider om sig med giftigheder, der igen hinter om utroskab og svigt i paradiset med Jay Z, men som også cementerer, at Bey ved, hvad hun er værd. Som hun synger: »When you played me, you played yourself, when you hurt me, you hurt yourself«.
4. ‘Sorry’
»Suicide before you see these tears fall down my eyes, me and my baby, we gon’ be alright, we gon’ live a good life«.
»Big homie better grow up«.
»Middlefingers up, I ain’t thinking ‘bout you«.
»He only wants me when I’m not there, he better call Becky with the good hair«.
»Looking at my watch, he shoulda been home, today I regret the night I put that ring on«.
Bey er her på vej til klubben med sine piger og vil ikke afbryde sin grinding med lamme undskyldninger. Jay Z kaldte sig selv ‘big homie’ på parrets allerførste samarbejde, Beyoncés solodebut-single ‘Crazy In Love’ fra 2003 – så her begynder det for alvor at tyde på, at Jay Z er den bedrageriske mandsperson i sangene.
5. ‘Daddy Lessons’
»My daddy warned me about men like you, he said ‘baby girl, he’s playing you’«.
I denne uptempo, akustiske guitarballade mindes Bey sin fars råd og opdragelse af hende som en soldat, der står klar til at trykke på aftrækkeren, hvis mændene på hendes vej svigter hende. Jay Z er nok lidet populær i Knowles-hjemmet lige pt.
6. ‘Love Drought’
»You’re my lifeline, are you trying to kill me?«
»I’ve always been committed, I’ve been focused / I always paid attention, been devoted, tell me what did I do wrong?«
Også på denne slæbende r’n’b-ballade er Bey åben omkring sin sårbarhed, usikkerhed og sin afhængig af Jay Z.
7. ‘Sandcastles’
»We built sandcastles that washed away / I made you cry when I walked away / and although I promised that I couldn’t stay, baby / Every promise don’t work out that way«.
Mod albummets slutning tager en forsonende tone over på ‘Sandcastles’ og ‘All Night’, hvor Beyoncé konkluderer, at hendes kærlighed er stærkere end hendes bitterhed og vrede. Hvis vi kan stole på teksterne, har hun en overgang forladt Jay Z, men fundet sig selv ude af stand til at blive væk.
Bundærligt break-up-album eller pr-stunt? Lige meget hvad fremstår ‘Lemonade’ som en helhed, en afrundet kærlighedshistorie fra det lammende brud til den forløsende forsoning, og Jay Z skal have nosser ud over det gennemsnitlige, hvis han tør træde ved siden af igen ovenpå dette overvældende audiovisuelle værk og de udstillende, svidende punchlines, der belejrer det.
Læs også: Her er de 11 vildeste øjeblikke i Beyoncés nye ‘Lemonade’-film