TEMA – NY DANSK RAP: I disse uger sætter vi fokus på ny dansk hiphop – vi udpeger de vigtigste navne, taler med rappere og producere og dykker ned i stilskabende tendenser. Følg løbende med HER.
Det seneste års tid har Lamin vist, at han sagtens kan mestre at dele tracks med folk som Kesi, Icekiid, Jamaika og Artigeardit, selv om han stadig er et nyt bekendtskab på den danske hiphopscene. Nu har rapperen, som vi har udnævnt til et af tidens 15 mest spændende nye danske hiphopnavne, udgivet debut-ep’en ’Tour’, der er fyldt med catchy omkvæd og stilsikre flows.
For nylig var Lamin forbi Standard – Soundvenues hiphop-podcast og tale om den nye udgivelse, og ved den lejlighed spurgte vi ham også, hvilke rappere, han selv lytter til.
Svaret var faktisk en smule overraskende. For det unge raptalent viste sig at have en stor forkærlighed for UK-scenen – fra grime-dagene helt frem til nutidens drill-bølge.
1. Sneakbo
»Da jeg startede med at høre UK-musik, var der en artist, der hedder Sneakbo, der lavede sangen ’Touch Ah Button’. Den er fra 2010, og jeg tror, den er lavet over et Vybz Kartel-beat. Det er helt dancehall-agtigt. Flowet var så catchy, og det tog meget fart i UK dengang«.
»Man kan se Youtube-klip fra koncerter, hvor han ikke engang behøver rappe et ord af sangen selv, fordi publikum kunne det hele. Der er mange, der snakker om, at Sneakbo skal have sin respekt, for han har banet vejen for mange. Han gør stadig sin ting, men han er lidt undervurderet«.
2. P Money
»Det hele var meget nyt dengang. Man fandt frem til én artist og så videre til en anden. Så lige pludselig begyndte man at forstå, hvordan grime-kulturen var skruet sammen, og hvordan det foregik med piratradio, hvor de stod på en radiostation og rappede otte mand på skift i en time i streg«.
»Sådan noget så jeg ikke andre steder. Det syntes jeg var fedt. Selv sådan nogle store artister som Skepta optrådte. Hvis der var én artist, jeg hørte meget fra den slags sets, var det P Money. Ham skal folk gå ind og lytte til. Bare den måde han satte ordene sammen på og fik den mening ud af dem, han gerne ville have – det var sindssygt«.
3. Ghetts
»Hvis jeg skal nævne én anden fra den tid, så er det Ghetts. Og det er faktisk sjovt, for dengang var de to i clash (Ghetts og P Money havde beef, red.). Meget af UK-tingen var baseret på sådan noget – hvor folk gik imod hinanden og dissede hinanden. Der var også en platform, hvor folk stod i en kælder og dissede hinanden på skift i tre runder, og så blev der kåret en vinder. Det er en kultur, hvor der opstår beef hele tiden. Der er for eksempel lige startet en ny en mellem Stormzy og Chip«.
4. + 5. M Huncho & Nafe Smallz
»Når det kommer til grime, er det meget med flows og levering. Dem, der er gode til det, er gode til det på hver deres måde, men de har alle sammen bars og flows. Men der er også artister som M Huncho og Nafe Smallz, der har den der wavy lyd. Det lytter jeg også meget til. De har mere melodier inde over – ligesom D-Block Europe også har«.
6. Slim
»Ligesom i Danmark er der dem, der er på toppen, og så dem, der er på vej frem. Hvis man følger med i UK, er der mange, som folk stadig sover på. Jeg har lyttet meget til én, der hedder Slim«.
»Han har nogle fede sange, og så har han bars. Han er en rapper. Jeg lytter meget til tekster og hvad der bliver sagt. Det er det, der fanger mig. Jeg kan lide, når der er en dybere mening. Det er noget, de gør meget i UK. Det der med punchlines. Nogle gange skal man lige spole tilbage og se, om man forstod det helt rigtigt. Der er et højt niveau«.
7. Dutchavelli
»Hvis vi snakker drill, så er der sådan en som Dutchavelli. Eller Headie One, der lige har udgivet et album (’Edna’, red.), som er hjernedødt. Dutchavelli kan sige nogle stilede punchlines, og så har han den der vilde attitude«.
8. J Hus
»Min yndlings UK-artist er J Hus. Han er nummer et. Jeg har hørt ham i lang tid og set, hvordan han er gået fra ét stadie til et nyt – og så til et tredje. Han er dygtig, og han har ramt mange. Jeg føler, han er god til at vise de forskellige stadier af sit liv. Når han laver et nyt album, kan man mærke, at han er vokset siden sidst. Han er blevet ældre og har fået et nyt mindset på den ene eller den anden måde – det kan man høre i musikken«.