Tre forskelle på den gamle og nye Drake – og én ting, der ikke har ændret sig

Omtrent ti år efter hovedværket ’Take Care’ er ’Certified Lover Boy’ nu på gaden, og selv om albummet på nogle måder peger tilbage mod old school Drake, viser det også, at den canadiske superstjerne slet ikke er den samme mere.
Tre forskelle på den gamle og nye Drake – og én ting, der ikke har ændret sig
Drake. (Foto: PR)

Det er næsten for mærkeligt, at ‘Certified Lover Boy’ udkommer omtrent ti år efter ‘Take Care’; albummet, der for altid vil stå som det bedste værk i Drakes diskografi og som et af de vigtigste værker i nyere raphistorie.

For de to album siger meget om, hvordan Drake har ændret sig de seneste ti år.

Dengang var Drake – den gamle Drake – en rapper med en klart defineret lyd og en klart defineret filosofi. Der var en kontinuitet og identitet i hans musik såvel om i hans person, og den følsomme rapper, der samtidig ville være den største i verden, var på sin egen mission.

Canadierens nye album ‘Certified Lover Boy’ føles på en måde lidt som et forsøg på at vende tilbage til den gamle Drake. Men det er ikke det samme. Der er for meget, der er ændret nu.

Her er tre væsentlige forskelle på den gamle og den nye Drake, der gør at ‘Certified Lover Boy’ (og Drake) ikke fungerer på samme måde længere.

Forskel #1: Drake vil det hele

Frem til omkring ‘Views’ i 2016 var Drake primært én ting: En rapper, der var god til af feste, men som også havde et dybere lag af melankoli. Der var én central idé, som Drake holdt sig til. Selv om han lavede forskellige numre, havde de allesammen det samme mål.

Nu vil Drake være den bedste til alt, appellere til alle. Selv om ‘Certified Lover Boy’ hænger bedre sammen end eksempelvis ‘More Life’ gjorde, så er det altså langt fra så sammenhængende som Drakes tidligere værker.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Der er trods alt ikke langt fra ‘Doing It Wrong’ til ‘Headlines’ på ‘Take Care’, som der er fra ‘Way 2 Sexy’ til ‘Fountains’ og videre til ‘The Remorse’ på ‘Certified Lover Boy’.

Det er at gabe over for meget at lave både memet trap, ultrafølsom dagbogsrap og calypso-beats på samme album. Selv om Drake med tiden er blevet en mere alsidig rapper, der kan lidt af det hele, betyder det ikke, at det er en god idé at gøre det.

Forskel #2: Drake er den største i verden

I starten var det spændende at høre Drake jage succesen. Der var en intensitet over det. Man hørte ham indse, at den succes var inden for rækkevidde, og især på ‘Take Care’ hørte man ham indse, at den succes måske ikke var så fantastisk, som han havde håbet.

Nu har Drake været den største i et godt stykke tid. Og han rapper stadig om succes.

Men nogle gange bliver det lidt reduceret til verdens største og mest succesfulde rapper, der snakker om at være verdens største og mest succesfulde rapper – og hvor hårdt det er. Det er ikke altid lige spændende.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

En af Drakes tidlige sange, ’Succesful’ fra ‘So Far Gone’, handler netop om at ville være succesfuld, om penge, biler, damer og tøj.

Det lyder fladpandet, men sangens tema, koblet med det melankolske beat og Drake der både er selvsikker og selvudleverende, tilføjer et dybere lag.

Den dybde er sjælden i Drakes senere diskografi, hvor succes ofte bliver noget med et dyrt ur og nogle ‘haters’.

Forskel #3: Drake er blevet vred

En af linjerne fra ‘Succesful’ siger meget om, hvor Drake var dengang: »Yeah, I want it all, that’s why I strive for it / diss me, you’ll never hear a reply for it«.

Da Drake var yngre, havde han ikke tid til beefs. Han havde øjnene på én ting.

På ‘Over My Dead Body’ fra ‘Take Care’ affejede han elegant sine haters sådan her: »And I be hearing the shit you say through the grapevine / but jealousy is just love and hate at the same time«.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Det var indtil Meek Mill-affæren i 2015, et slags point of no return. Det var her, Drake begyndte at blive vred. Rigtig vred.

Siden har han beefet en del, og vi ved vist alle, hvad der er på spil på ‘Certified Lover Boy’, selv om en hvis rapper fra Chicago aldrig bliver nævnt (psst, det er Kanye).

Vrede kan være en drivkraft, og Drake har lavet gode numre på baggrund af beefs. Men det kan også være trættende. Og efterhånden virker Drakes vrede og aggressivitet påtaget. Det er drama for dramaets skyld. En fyr der står og bokser ud i den blå luft, mens alle andre venter på, han køler ned.

En ting der ikke har ændret sig: Drake er stadig den følsomme rapper med hjertesorger

En ting ændrer sig aldrig for Drake: Uanset hvor stor han bliver, så får han aldrig styr på det med damerne.

På en måde er det det centrale tema, som alt i Drakes univers flyder fra. Han vil være (og er) verdens største rapper, men har stadig ingen held i kærlighed. Det er det, Drake altid har handlet om, og stadig handler om – og det er det, Drake er allerbedst til at udtrykke. Der hvor han bliver allermest vedkommende.

Uanset hvad der ellers sker, kan Drake altid finde en ny måde at beskrive sine hjertesorger på. Der er altid en ny eks, en ny historie, en ny linje og en ny kulør af et knust hjerte. Det er der på ‘Take Care’ såvel som på ‘Certified Lover Boy’.

Dybt inde er Drake stadig bare en forvirret fyr, som ikke kan finde ud af at snakke med de rigtige piger, som ikke er kommet over eksen, og som vil drikke, feste og gå med dyre ure for at glemme det hele.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af