»Uh, det’ godt at være tilbage!«
Sådan lyder det på ‘Hele dagen’ fra ’Dansktop’, Ukendt Kunstners fjerde album, der i dag er landet som et lyn på en skyfri sommerdag. Duoen gik på pension med 2016-albummet ’Den anden side’. Nu er de tilbage.
Det må være årets comeback. Måske endda årtiets. En af landets mest elskede grupper er simpelthen tilbage fra de døde. Eller i hvert fald fra de pensionerede.
Nej, du sover ikke stadig. Du er vågnet. Bare knib dig selv i armen. Den er god nok. Året er 2023, og der er landet et nyt Ukendt-album.
Her på Soundvenues musikredaktionen har vi (efter en kortere periode, hvor vi var lamslået af chok) lyttet til albummet hele morgenen, og her har vi nedfældet vores første tanker om udgivelsen.
Har Ukendt Kunstner virkelig »gemt det bedste til allersidst, ligesom at spise dessert«, som Hans Philip rapper på titelsangen? Det ser vi nærmere på i en anmeldelse, som lander mandag. Men her er nogle førstehåndsindtryk.
1. Hans Philip rapper igen
Man når ellers lige at blive nervøs. På åbningssangen ’Hena’ synger Hans Philip blidt – lidt ligesom på sine soloudgivelser, hvor han er gået fuldt følsom fyr med stille, sommerlige sange.
Men så starter sang nummer to, ’Dansktop’, med et beat så tungt, at man næsten føler sig transporteret til ’Stein Bagger’-stemningen. Og så går Hans Philip ind.
Sangen er en lyrisk magtdemonstration. Rapperen (for ja, han er rapper igen!) er tilbage i fuld flor, og han trækker stavelserne ud (»jeg prøver ik’ at ligne jeeer«) som i sine velmagtsdage.
Højdepunktet er anden halvdel, hvor beatet skifter, og hvor Hans Philip bruger et spontant-lydende, frit-associerende flow, der minder en smule om klassikeren ’Spor 6’ fra ’Forbandede ungdom’.
Det er intet mindre end sublimt: »Det’ årets mand / Han går på vand / Og drypper som en sovsekande / Er varmere end Korsika«.
2. Ukendt Kunstner sampler både sig selv og ’Boller op, boller ned’
Et af duoens kendetegn har altid været deres dialog med dansk kunst via samples og spidsfindige referencer. Fra debut-ep’en ’Hælervarer’, der samplede dialog fra ’Riget’ og ’Pusher’, til ’Neonlys’-albummet, der citerede alt fra Nik & Jay til Peter Belli.
På ’Dansktop’ er selve titlen en reference til dansk populærmusik og musikalsk kulturarv, og titelsangen refererer både deciderede dansktopmusikere som Birthe Kjær og Keld & Hilda – samt andre kendte danske skikkelser som Lille Per og Pia Kjærsgaard.
Andre steder citerer Ukendt Kunstner sig selv: ’Hele dagen’ sampler ’Guld & Diamanter’, mens albummets mærkeligste musikalske indspark kommer på ’Fastelavn’, der slutter med ’Boller op, boller ned’.
3. Ukendt lyder stadig som Ukendt
Begge gruppemedlemmer får lov til at fylde: Hans Philip er i sine følelser på et par sange på albummets anden halvdel, som de stille ‘Kerosin’ og ’Stjernekigger’, mens Jens Ole McCoy får sin obligatoriske ’Interlude’.
Men frem for alt føles ’Dansktop’ som et Ukendt-album, ikke som noget halvhjertet semi-soloprojekt. Hans Philip rapper for fuld power, mens McCoy serverer produktioner, der umiskendeligt er variationer på gruppens signaturlyd.
Hør bare den afdæmpede klaverproduktion på ’Fastelavn’, der lyder som essensen af Ukendt Kunstner.
4. Vi får endnu en stor afslutningssang
Ligesom albummene ’Den anden side’ og ’Forbandede ungdom’ slutter ’Dansktop’ med en over seks minutter lang sang.
Især sangen ’Overleve’ fra ’Den anden side’ er blevet et af gruppens største og mest elskede numre, og sangen bliver typisk betragtet som et afskedsbrev fra gruppen.
Men nu er Ukendt Kunstner tilbage – og ’Dansktop’ har faktisk også en stor, smuk lukker i form af den over seks og et halvt minut lange ’For livet’, der mildt og nostalgisk skuer bagud.
Men nu er vi vist allerede ved at dykke lige lovlig dybt ned i albummet, så lad os bremse op her – en fuld anmeldelse af ’Dansktop’ lander på mandag.