1. ’Carnival’ var til stranden, det her er til klubben
I 2022 udgav Gilli karrierens nok bedste album i form af ’Carnival’, hvor han opsøgte fest- og dansemusik fra alverdens forskellige musikscener. Fra Rio til Vestafrika til Jamaika. Det var hæsblæsende.
Den nye ep, ’Kiko Club’, som i dag landede stort set uden varsel, har, ifølge en pressetekst, et lignende ærinde.
»Den nye ep præsenterer en perlerække af primært festsange med afsæt i differentierede genrer og festkulturer«, står der her.
Ved første lyt er stilen ikke helt så spraglet som ’Carnival’, til gengæld er der mere fire-til-gulvet. ’Midnight Madness’ og ‘555’ er ren festmusik i stilen fra singlen ‘Skarpt lys’.
Det er altså et album med et nyt, konceptuelt twist: ’Carnival’ var til stranden, dette er til klubben.
2. ’Kiko Club’ har nogle af Gillis mest løsslupne tekster
På ’555’ er den normalt noget reserverede rapper »boozet og i byen«, og rapper om at danse på møblerne samt om at vælte rundt fra dj-pulten til toilettet: »Klubmøbler står vi på / head, shoulders, knees and toes / champagneprop, op i luft«.
På ’Midnight Madness’ holder han hof i en kiosk, mens kvinderne vælter ind: »20 baddies inde i kiosken, jeg er på spillemaskinen«.
Især på de to sange følger Gilli klubkonceptet til dørs med nogle af sine mest rowdy tekster hidtil.
Passende nok har rapperen også samplet et viralt klip fra DRs ‘Født til succes’ på ‘555’, hvor en deltager siger: »Man sku’ være et svin, hvis man ikke lige ku’ starte dagen med et nummer med Gilli«. Så er stilen lagt.
3. Dette er ikke et konceptalbum
Nu modsiger vi måske lidt punkt nummer et og to, men lad os være ærlige: Ved første lyt er her ikke vildt meget rød tråd.
Gilli er godt nok en smule mere interesseret i housede beats og festlige tekster. Men der går ikke lang tid før ’Kiko Club’ er lige så meget ’Kiko Beach’, ’Kiko Love’ og ’B.O.C-Kiko’.
Der er vestafrikanske vibes på albumhøjdepunktet ’Chance’, hvor Gilli leger Burna Boy, og der er en snert af amapiano på kærlighedssangen ’Du & jeg’, der udkom som single kort inden ep’en.
Der er mere fire til gulvet end normalt, men der er også akustisk kærlighed på ’Vise dig vejen’ med Benny Jamz. Gilli virker ikke vildt stresset omkring at følge et eller andet stort, forkromet koncept.
4. Hvem er den belgier?
Gilli har normalt ikke brug for nye venner. Han har nok i sit faste hold omkring produceren Nicki Pooyandeh og de trofaste venner Benny Jamz og Kesi. Sådan er det også på ’Kiko Club’.
Udover lige en enkelt ny ven i form af en belgier.
På albummets første sang, ’Spinner’, dukker den belgiske rapper Makar op med et vers. Han er nok mest kendt for storhittet ’Mood’, der har over 76 millioner plays på Spotify.
Det er ikke første gang, Gilli har et internationalt feature: Han har før lavet sange med nigerianske Mr. Eazi, britiske Nafe Smallz og franske Daks.
5. Hvad er forskellen mellem et album og en ep egentlig?
Nu bliver det måske lidt teknisk, men hvordan adskiller det her sig fra Gillis albums?
’Kiko Club’ er klassificeret som en ep, men otte sange er godt nok en lang ep. Albummet ’Carnival’ havde kun 11 sange, ’Suave World’ havde 13. Målt på sin samlede spillelængde er ’Carnival’ kun fem minutter længere end ’Kiko Club’.
Men måske er det ikke længden det handler om, så meget som stemningen.
For ’Kiko Club’ føles som en festlig ekstraudgivelse, ikke som et stort nyt kapitel i albumdiskografien. I hvert fald ved første lyt – og før vi fælder en endelig dom, fortjener denne ep nogle flere gennemlyt.
Vi vælger derfor at stoppe her – og vender tilbage med en egentlig anmeldelse i starten af næste uge.