Cardi B ‘Enough (Miami)’
Da Cardi B brød igennem med ‘Bodak Yellow’ i 2017, føltes det som om hele hiphopverdenen blev vendt på hovedet. Hver eneste linje var mindeværdig, velleveret og rig på karakter. Den ene stærke banger efter den anden fulgte, og da debutalbummet ‘Invasion of Privacy’ landede, var der ingen tvivl: Cardi B var en ny superstjerne.
Siden da har hun dog haft lidt blandet held med at genskabe succesen.
Hits som ‘Up’, ‘Money’ og særligt ‘WAP’ har hængt ved, men nyere tracks som ‘Bongos’ og ‘Hot Shit’ er faldet til jorden. Udsigterne til den længe lovede albumtoer har føltes lange.
Men nu sker der vist rent faktisk noget. Sidste uge udgav hun freestylen ‘Like What’ og denne uge er hun klar med sin nok bedste og mest helstøbte sang siden ‘WAP’. Den simple, nedbarberede fremgangsmåde giver dog særligt mindelser om ‘Bodak Yellow’, og det enormt punchy hook gør kun disse ligheder tydeligere.
En så skarp præstation som ‘Enough’ gør, at man igen tør håbe på et album, der holder det stærke niveau fra debuten.
Nia Archives ‘Unfinished Business’
Få kunstnere mestrer at forene jungle med pop i samme grad som Roskilde-aktuelle Nia Archives. 12. april udgiver hun debutalbummet ‘Silence Is Loud’ og denne seneste single derfra vidner om en kunstner, der både forstår at skabe teksturrige produktioner og emotionelt gribende pophåndværk.
Ida Laurberg ‘Det’ bare sådan det ser ud’
Før Ida Laurberg lavede dansksprogede ørehængere som ‘Terrier’ og ‘Jeg ka’ rigtig godt li’ dig’, lavede hun meget melankolsk engelsksproget soveværelsespop. Mørket fra denne æra bliver nu ført ind i Ida Laurbergs nye, dansksprogede identitet, idet hun har skrevet en hårrejsende og dybt personlig sang om sine oplevelser med selvskade og mentalt helbred.
Waxahatchee ‘365’
Waxahatchee her kreeret et stykke dybt intimt indie-country, der skildrer afhængighed og relationer. ‘365’ cementerer, at der er grund til at se frem mod 22. marts, hvor albummet ‘Tigers Blood’ udkommer.
Yung Lean & Bladee ‘Sold Out’
To af Sveriges største hiphop-originaler har udgivet surprise-albummet ‘Psykos’. Overraskende nok er det ikke et hiphopalbum – men en atmosfærisk altrock-plade, hvor det er let at forsvinde i funklende sange som ‘Sold Out’.
Mount Kimbie feat. King Krule ‘Empty and Silent’
Indietronica-gruppen Mount Kimbie gør disse måneder gevaldigt comeback ved at skifte genre til krautrock og slackerrock. Den vante samarbejdspartner King Krules dybe stemme vækker liv til den seneste single fra albummet ‘The Sunset Violent’, der udkommer 5. april.
Agnes Ea ‘Kender ikke forskel’
Artpop-kometen Agnes Ea vakte sidste år opsigt som gæst på Uden Ord-sangen ‘Nå mer’, og denne uge er hun klar med sin første ep i eget navn. Det forsigtigt æteriske lydbillede på ‘Kender ikke forskel’ skaber et af værkets mest medrivende øjeblikke.
Sexyy Red ‘Get It Sexyy’
Årets mest rowdy Roskilde-koncert kan meget vel blive Sexyy Red. Hun har allerede rigeligt med bangers til at gøre det stykke arbejde, men når hun i bedste ‘Kinky Fætter’-stil bruger stønnen som et hook, så ligner ‘Get It Sexyy’ et must-have på sætlisten.
Kindsight ‘Acid Island 45’
Der er fart over feltet og støjende guitar side om side med fløjlsblød vokal på det seneste udspil fra den danske indierockkvartet Kindsight. Tracket vil være åbneren på deres kommende album ‘No Shame No Fame’, der udkommer 19. april.
Kacey Musgraves ‘The Architect’
Soundvenue-anmelder Martin Gronemann bruger ordene »tidløs kvalitet« om denne eksistentielle skæring fra Kacey Musgraves’ nye album ‘Deeper Well’. Samme anmeldelse gør det dog også klart, at der er meget mere guf hvor den sang kommer fra, så få lige hørt resten af albummet, mens du er i gang.
Mangler du mere ny musik? Så gå på opdagelse i sidste uges Top Tracks.
Følg vores ugentligt opdaterede Top Tracks-playliste på Spotify: