1. FKA Twigs
Sidste års helt store gennembrud stod FKA Twigs for, og de danske festivaler har sikkert kæmpet i stor stil om at få besøg af britiske Tahliah Barnett, der med debutalbummet ‘LP1’ stod for en af 2014’s allerbedste langspillere.
At Twigs tilmed er en fuldstændig fantastisk performer rykker selvfølgelig ikke ved det smukke i NorthSides booking, og da hun i oktober havde debutkoncert i Danmark i Store Vega gav den tidligere professionelle danser da også masser af smagsprøver på sine slangemenneske-agtige udfoldelser. Eneste tanke er, hvordan Twigs kommer til at gøre sig på en festivalscene under den åbne himmel, men så længe mørket er faldet på, burde hun være i sit rette element.
Læs om flere scoops på de følgende sider.
2. Earl Sweatshirt
Med ASAP Rocky og Jurassic 5 åbnede NorthSide i 2014 for alvor op for, at hiphop kunne fylde en seriøs (om end stadig lille) del af programmet. Kvantiteten af udenlandske rap-navne er i år den samme, men det føles alligevel som en lille opgradering med legenderne i Wu-Tang Clan og så Earl Sweatshirt, hvis udvikling har været en af de mest spændende at følge på hiphop-scenen den seneste håndfuld år.
Han startede som ilter Odd Future-møgunge, men Earl er med tiden blevet mere og mere indelukket, og hans nye album ‘I Don’t Like Shit, I Don’t Go Outside’ var en mørkomsluttet indkapsling af den stil, som nu hersker i næsten alle aspekter af hans solomateriale.
Forvent ikke en fest, når Earl spytter rim på NorthSide – forvent rendyrket intensitet.
3. Matthew E. White
Tre korsangere og en blæsersektion – ovenstående Letterman-besøg siger det hele. Matthew E. White tager tingene tilbage til de gamle Motown-dage, og med sit Spacebomb-kollektiv sidder han i Richmond, Virginia og spytter fyldig, sjælesøgende soul ud, der hylder kærligheden, friheden og den gammeldags måde at lave musik på.
Den bløde bamse tog i 2013 kegler hos et enstemmigt anmelderkorps, der hyldede hans gospel-klingende debut ‘Big Inner’ på samme måde, som White selv hylder autenticitet og albumformatet. I marts kom så efterfølgeren ‘Fresh Blood’, der blot forstærkede følelsen af White som en 70′-glad prædikant, der i en luksuriøs og velourblød brudesuite af vellyd fremmaner eviggyldige budskaber om peace, love and harmony over en blanding af rock, funk, soul, gospel, r’n’b og meget mere.
4. The Black Keys
The Black Keys er ifølge NorthSide selv deres publikums mest ønskede navn over de seneste par år. Og man forstår det egentlig godt. Søndag på NorthSide skal helst lykkes med et brag (sidste år stod Arcade Fire for løjerne), og Dan Auerbach og Patrick Carneys minimale, men alligevel ekstremt stadion-venlige blandingsprodukt af garage- og bluesrock burde bestemt kunne gøre tricket.
Temaet på sidste års ‘Turn Blue’ var en smule mere eksperimenterende end vanligt, men man burde kunne satse rimelig hårdt på, at The Black Keys på NorthSide bliver fuld smæk for skillingen. Det er det, publikum har sukket efter, og mon ikke duoen leverer.
5. Antony and the Johnsons med Aarhus Symfoniorkester
Antony and the Johnsons musik er som skabt til at blive spillet med et symfoniorkester. Den tangegang er flere gange gennem årene blevet bekræftet, og da den sarte kæmpe i 2011 spillede i DR Koncerthuset med DR UnderholdningsOrkestret var resultatet da også rørende – når altså ikke den ganske vittige Antony selv underholdte fra scenekanten.
Denne gang får Antony hjælp fra Aarhus Symfoniorkester, og der ligger et eller andet helt specielt i at hive et symfoniorkester ud i en skov til en festival – et løfte om at levere noget, som kan elevere tingene til et nyt niveau. Om at skabe en ærefrygtig storladenhed, som sjældent hører hjemme på de helt store scener, men derimod ofte i mere intime rum.
Det er dog vigtigt, at opsætningen ikke bliver sat på for sent – et ølsnalret publikum har måske ikke tålmodigheden længere, og en sen eftermiddagskoncert eller et aftenshow lige inden mørkets frembrud kunne blive ganske magisk.
6. Savages
I løbet af januar spillede Savages ni udsolgte koncerter i New York, hvilket i den grad vidner om, hvor stor efterspørgslen er på de fire postpunk-damer fra London, der slog benene væk under os med debutalbummet ‘Silence Yourself’ i 2013.
Nye numre blev naturligvis spillet i New York, og alt peger på, at kvartetten er klar med nye flænsende eskapader i løbet af 2015 – live er det dog ikke mindst værd at se frem til frontkvinde Jehnny Beth, der på scenen er intensiteten selv.
Læs også: Q&A med NorthSides talsmand: »Vi har aldrig sagt, vi var en rockfestival«
Læs også: NorthSide afslører det fulde program – nyt hovednavn på plakaten