Efter en foruroligende Adam Sandler-befængt opstartsfase har Netflix i senere år skruet op for produktionen af egne spillefilm på tværs af en myriade af genrer og budgetter.
Fra skæve indietitler (’I Don’t Feel at Home in This World Anymore’, ’Tramps’) til prisbelønnede dramaer og dokumentarer (Sundance-vinderen ’Sandstorm’, Oscar-vinderen ’De Hvide Hjelme’), og stjernespækkede storsatsninger med enorme budgetter (’War Machine’ med Brad Pitt, Bong Joon-hos ’Okja’).
Tidligere på ugen kunne vi sågar fortælle, at danske Susanne Bier skal instruere en film for Netflix med Sandra Bullock.
Blandt de mange forskelligartede projekter er det interessant, at Netflix har sat sig for give sci-fi en vis oprejsning igennem originale film og serier, der måske nok ikke alle er uniformt vellykkede (’The Discovery’, ’Sense8’), men som sprudler af fortællelyst og fandenivoldskhed, og giver fornyet håb for en genre, der i biografregi er stærkt udfordret af sequel og prequel-forbandelsen. På den måde er sci-fi er for sin vis vendt ‘hjem’ til den lille skærm, hvor genren havde kronede dage i det 20. århundrede.
Til jul får vi så Netflix’ sci-fi-actionbrag ’Bright’ med Will Smith, der med et regulært biografspillefilmsbudget a 90 millioner dollars er streamingtjenesten dyreste film til dato.
At Netflix har inviteret den karismatiske superstjerne og publikumsfavorit Smith ind i folden, er ikke overraskende; Streamingtjenesten kæmper stadig med at skabe vedvarende momentum omkring sine større film, og ’War Machine’ forsvandt hurtigt fra medieradaren på trods af Pitts medvirken.
Læs også: Netflix’ overraskende nye strategi: Vil lukke flere serier ned
Netflix har brug for sin første kommercielle gigantsucces på spillefilmsfronten, der for alvor kan udfordre biografernes blockbuster-dominans. Og den skal Will Smith bringe i hus, sammen med sin tidligere ’Suicide Squad’-instruktør David Ayer.
’Bright’ foregår i en alternativ moderne verden, hvor mennesker, elvere, feer og orkere altid har levet side om side – dog ikke uden fordomsfulde racekonflikter. Derfor huer det heller ikke politibetjenten Ward (Smith) at få orken Jakoby (Joel Edgerton) som ny partner i patruljevognen, men da de to støder på enorme mørke kræfter, må forskellighederne lægges på hylden til fordel for god gammeldags slå på tæven i bombastisk Ayer style.
I sin første trailer ligner ’Bright’ mest af alt et spøjst mashup af ’Suicide Squad’ og ’Blade’ (om dét så er en fordel, må være op til den enkeltes filmsmag at vurdere). Jakoby minder for eksempel påfaldende om førstnævntes Killer Croc, mens filmens platinblonde antiheltinde (Lucy Fry) af udseende ekkoer Margot Robbies Harley Quinn.
Edgar Ramirez gestalter en af ‘Bright’s slemme drenge med spidse elverører, mens også svenske Noomi Rapace og standup-komikeren Margaret Cho leger med.
Det lyder lige så vanvittigt, som det ser ud, naturligvis tilsat et fængende soundtrack og Smiths karakteristisk wisecracking – men den rent visuelle underholdningsværdi til trods, bekymrer det, at filmen er skrevet af Martin Landis, der tidligere har stået bag eklatante flops som ’American Ultra’ og ’Victor Frankenstein’.
Forhåbentlig leverer Ayer, Smith og Landis mere og andet end ’Suicide Squad 2: Bad Elf’, når ’Bright’ får premiere på Netflix den 22. december.
Læs også: Første trailer til Jo Nesbø-thrilleren ‘Snemanden’ er isnende uhyggelig