Baron Criminel
Kristian Leth havde knap lagt tjansen som talentspottende tv-vært fra sig, før han selv viste sig som en af den danske musikscenes mest interessante skikkelser. Og solo er Leth lige så fuldt ud dedikeret og åbenlyst hamrende musikalsk som i hovedprojektet The William Blakes.
Baron Criminel er en haitiansk ånd, en loa, som Kristian Leth flere gange har været med til at mane frem i Haitis jungler. Kyndigt hjulpet på vej af lokale voodoo-trommeslagere, hvis rytmer han har optaget på sin laptop og tapetseret med electronica, synths og messende vokaludbrud.
Og Kristian Leth mener det sgu alvorligt, når han med sin tempofyldte voodootronica jagter ekstasen og giver sig hen til »det gale og det velsignede«, som det lyder i pressematerialet. Den kan man købe eller lade være, men musikkens polyrytmiske stormvejr er jeg forsvarsløs over for. I enkeltdoser er hver eneste skæring fantastisk medrivende. Ikke mindst den vilde single ‘Veve’.
Men det her er mest af alt et album, der kræver fordybelse, og som må og skal høres højt. Ellers bliver det for ensformigt. Lige som hos beslægtede, congolesiske Konono N°1 er kunstnerens trance svær at omsætte til albumformat. Men man kan komme tæt på, hvis man underlægger sig Baron Criminel, som han kræver. Og de kommende koncerter, som Leth lover bliver med masser af live-percussion, kan næsten ikke undgå at blive store oplevelser.