’Outer Banks’: Teenageserie får dig til at flirte med tanken om at opsige Netflix-abonnementet
Netflix’ nyeste ungdomsserie vil gerne være en moderne version af ’Goonies tilsat en nedvandet omgang ’The OC’.
’Outer Banks’ introducerer et mystisk kystområde, en guldskat og en heftig klassekamp, men i stedet for gloriøst actioneventyr taber den det hele på gulvet og efterlader én måbende over, hvor ringe materiale man tør servere for målgruppen.
Vores ’helt’ er en dasende moderløs teenager med det øretæveindbydende navn John B (Chase Stokes). B’et skal altid med, selv når knægten flygter fra politiet, falder ned fra et 30 meter højt fyrtårn eller mister sin mødom.
John B tilhører den fattige del af områdets befolkning, de hårdtarbejdende Pogues, der hver dag sejler fra sydsiden af sandbankerne til den rige nordlige del af deltaet i North Carolina. Her renser de pools og klipper græs for de velhavende Kooks, alt i mens smukke døtre og trophywives spankulerer forbi i minimale bikinier og knapt ænser deres eksistens.
John B og hans far (John A?) har i mange år arbejdet troligt for områdets rigeste familie, The Camerons, indtil faren forsvandt til søs.
Den formodede forældreløse, 16-årige knægt har derfor ingen til at bede sig om at slå koldt vand i blodet, da han beslutter sig for at fuldende sin fars mission. John B er nemlig overbevist om, at faren var på jagt efter et historisk skibsvrag fra 1829.
John B vil derfor bruge sommeren på at finde skatten til ære for pappa og – på en eller anden måde – købe sig fri fra sin skæbne i den plejefamilie, byens kvindelige sherif (Adina Porter fra ’American Horror Story’) forsøger at placere ham i.
Heldigvis for John B er han ikke alene i sin jagt på guldet. Hans trofaste venner er nemlig klar til at køre rundt på cykler uden mobiltelefoner i ægte nostalgisk 80’er-stil og finde skibet, som hundredevis af arkæologer, professionelle dykkere og skattejægere forgæves har ledt efter de sidste 200 år.
John B er til at begynde med lederen i kvartetten, og hans bølgende frisure og små hårtotter indbyder til dagdrømmerier om et ’Edward Scissorhands’-crossover. Hans alfaposition bliver dog undervejs truet af den mere komplekse JJ (Rudy Pankow), hvis alkoholiserede far sender lussinger mod kinderne i en lind strøm.
De fysiske udvekslinger mellem far og søn er overraskende brutale af en teenserie at være, og da den kuede teenager ved en fejl finder en pistol, er der lagt i kakkelovnen til en manddomsprøve i tålmodighed eller en heftig omgang hævn.
Tredje medlem i slænget er den intelligente Pope (Jonathan Daviss), hvis far har lagt store planer for sønnens akademiske fremtid. Men ligesom med JJ lader serien hånt om Popes personlige dilemmaer. For hvem har tid til at tænke på social arv og uddannelse, når ubestridt popularitet og en enorm guldskat måske venter på bunden af havet?
Endelig er der så slangen i paradisets have: Den velhavende kook Kiara (Madison Bailey), hvis mor i mange år forgæves har forsøgt at trække en silkekjole ned over hovedet på datteren.
21-årige Bailey er den eneste i firkløveret, der har nævneværdig skuespilerfaring under bæltet takket være en mellemstor rolle som Wendy Hernandez i det oversete ’Arrow’-spinoff ’Black Lightning’. Og hun giver sit unge medcast, der har svært ved at gennemføre en dialogsekvens uden at afsløre, at deres talent maksimalt rækker til en serie på Disney Channel, et troværdigt pusterum, når hun som den frustrerede Kiera himler med øjnene over ’Outer Banks’ mange åndsvage voksne og gang på gang beviser, at hun gerne bytter sin medfødte rigdom væk for at surfe en tur med sine bedste venner. Venner, der pludselig bliver meget stille, når hun smider t-shirten og hopper i vandet.
Bedst som man måske skulle tro, at skattejagten skal til at begynde, bliver det tydeligt, at intet kan sættes i værk, før mindst én af hormonbomberne har forsøgt at få tungen ned i halsen på den stakkels pige.
Heldigvis mister den ene af fyrene undervejs interessen for Kiara for i stedet at kaste sin kærlighed på den endimensionelle rigmandsdatter Sarah (Madelyn Cline). Bailey efterlades a la Kate i ’Lost’ som kastebold mellem bejlerne, mens hendes eget ønske om at blive voksen og udforske verden, før hun finder sig en kæreste, undertrykkes.
Efterhånden fordufter al sund fornuft fra ’Outer Banks’. Hvem ved sine fulde fem synes for eksempel, det er en god ide at diskutere sine planer lige ude foran skurkens vindue? Det gør John B, som ud over at være komplet stupid tilsyneladende også er et medicinsk mirakel og et kampsportsgeni. For efter at være styrtet fra et fyrtårn formår han – med et brækket håndled, en arm i gips og en dundrende hjernerystelse – at besejre skurken i en slåskamp. Ikke mindst takket være hans gipsarm, der kan bruges som skjold. Dagen efter er hånden i øvrigt helet.
Forsøget på at skitsere en klassekamp ender desuden halvslattent til fordel for banale intriger. Og chancen for, at John B tager bare en semi-logisk beslutning er lige så lille, som at manuskripforfatterne bag ’Outer Banks’ vinder en Emmy for bedste drama.
Kort sagt:
Alt for lidt suspenserig skattejagt og alt for meget teenagefnidder får én til at flirte med tanken om at opsige sit Netflix-abonnement. Selv under corona.
Anmeldt på baggrund af hele første sæson.