ÅRET DER GIK. Oh, shit, nu er der krig. Hent popcornene, smæk stængerne op og nyd tvekampen.
Sådan reagerede store dele af hiphopverdenen mere eller mindre, da Cardi B slog igennem, og dermed de facto udfordrede Nicki Minajs position som verdens største kvindelige rapper.
For der kunne jo kun være én – right?
Gud forbyde, at der skulle være flere kvindelige hiphopstjerner på samme tid, det ville jo bryde med årtiers tradition for marginalisering!
Derfor: Tvekamp om tronen. Nicki Minaj og Cardi B røg pligtskyldigt ud i en beef, der ikke førte til spændende diss-sange, men til gengæld masser af sladder.
Mudder blev kastet. Popcorn blev indtaget.
Det var tilbage i 2017.
Nu, fem år senere, lader det dog til at et nyt kuld rappere én gang for alle har gjort op med vrangforestillingen om, at der kun kan være én kvindelig rapstjerne ad gangen.
Den såkaldte Queen Bee-teori, om at der på musikscenen – som i et insektsamfund – kun kan være én dronning, er under afvikling.
Et stort år
I år var det en bred vifte af kvindelige rappere, der styrede showet på den internationale hiphopscene. Faktisk kunne man godt argumentere for, at 2022 var det første år, hvor mængden af nye kvindelige rappere, der slog igennem, overgik de mandlige.
Til at starte med så indfriede Coi Leray, Armani Caesar, Latto og Flo Milli de forventninger, der var til dem ved årets begyndelse.
Armani Ceasar er blevet en af de stærkeste stemmer på den ellers noget mandsdominerende boom bap-scene omkring Griselda-kollektivet og har senest udgivet albummet ’The Liz 2’, der inkluderer det stærke Kodak Back-samarbejde ’Diana’.
Coi Leray har albumdebuteret med ’Trendsetter’, der havde en Nicki Minaj-feature. Latto har hittet stort med albummet ’777’ og er nomineret til to Grammys. Flo Milli har udgivet ’You Still Here, Ho?’ og været på en turné, der bragte hende helt til Roskilde Festival.
Derudover er helt nye navne kommet frem i løbet af 2022.
Rapperen og sangeren Doechii har vist tegn på, at hun kan være med til at udfylde tomrummet efter Kendrick Lamar på pladeselskabet TDE. Både med den Childish Gambino-agtige koncept-video til ‘Crazy’ og den mere r’n’b-orienterede ‘Persuasive’, der senest har fået et remix med SZA.
Derudover har GloRilla og Ice Spice fået store gennembrud med henholdsvis ’F.N.F. (Let’s Go)’ og ’Munch’, to af årets virale storhits. De har begge fulgt op på succesen med stærke sange i form af ‘Tomorrow 2’ og ‘Bikini Bottom’.
Samtidig har etablerede stjerner som Megan Thee Stallion, Saweetie og Rico Nasty udgivet stærke album i løbet af året, imens rap-lænende artister som Doja Cat og Lizzo har indtaget rollen som deciderede popstjerner.
De færreste af alle disse rappere har set sig nødsaget til på en eller anden måde at starte beef med hinanden eller med andre etablerede kvindelige stjerner.
Tværtimod: Mange af dem har samarbejdet på kryds og tværs – og modtaget masser af støtte fra større kunstnere.
Det nye sammenhold
Megan Thee Stallion er en af dem, der længe har talt om behovet for et stærkere sammenhold mellem kvindelige kunstnere.
Hun lavede allerede tilbage i 2019 ‘Hot Girl Summer’ med Nicki Minaj og i 2020 samarbejdede hun med Cardi B på ’WAP‘. I år inviterede hun Latto og Flo Milli indenfor på sit ‘Traumazine’-album.
Selv Nicki Minaj, der ellers er notorisk for sine konflikter med andre rappere, gæstede ’Blick Blick’ af Coi Leray og inviterede fem kvindelige kolleger med på remixet af storhittet ’Super Freaky Girl’. Et tegn på, at tidsånden har ændret sig.
Når man ser på et af årets helt store gennembrud, bliver det også helt tydeligt, hvor meget tiderne faktisk har ændret sig i forhold til at samarbejde.
GloRilla slog igennem i sommer, men har allerede lavet en sang og en musikvideo med Cardi B og senest været gæst på Latto-sangen ’FTCU’, der sampler Three 6 Mafia-legenden Gangsta Boo.
Memphis-rapperen har desuden samarbejdet med JT fra City Girls, og på hendes sociale medier finder man støttende beskeder fra en række andre kvindelige rappere som Saweetie, Ice Spice og Coi Leray.
Den type sammenhold gør det sværere for folk at dyrke det gamle narrativ om, at der kun kan være én kvindelig rapper ad gangen.
Megan The Stallion har tidligere udtalt, at det er fans og musikbranchen, der er med til at skabe de konflikterne mellem rappere.
»Det er mest af alt fansene. Det er dem, der skaber det her, ikke artisterne selv. Det er dem, får verden til at tro, at der sker noget, der ikke sker«, sagde hun om konflikter mellem kvindelige rappere i podcasten ’Caresha Speaks’, der er bestyret af City Girls-medlemmet Yung Miami.
Men den type kunstige konflikter har sværere ved at opstå, når den unge generation af rappere tydeligvis er positive over for hinanden og samarbejder konstant.
Farvel til det gamle narrativ
I gamle dage var der sikkert hurtigt opstået en idé om, at Cardi B skulle være vred på Ice Spice. Fordi de begge kommer fra Bronx i New York, og hun derfor skulle være en udfordrer til Cardi.
Men det narrativ er svært at dyrke, når Cardi B namedropper ’Munch’ på GloRilla-samarbejdet ’Tomorrow 2’, og derefter deler et uofficielt remix af Ice Spice-hittet på Instagram.
Sådan lukker man ned for en kunstig beef, før den er begyndt – og meget tyder faktisk på, at det er en bevidst strategi.
For flere kvindelige rappere er bevidste om, at der tit nedlægges en slags konflikt-narrativ udefra. Det har Flo Milli og Latto talt om i et interview hos Rolling Stone.
»Jeg kan huske mange gange, hvor de prøvede at stille os op mod hinanden, og det er vi nødt til at bekæmpe. Vi er nødt til at sige: Det her er min søster, jeg støtter hende foran jer alle sammen«, lød det her fra Flo Milli.
Latto beskrev i samme interview hvor vigtig gensidig støtte er: »Det motiverer, når en anden anerkender dig. Jeg kan huske dengang, Cardi sagde, hun fuckede med mig«.
Det nye kuld rappere er altså ikke bare brudt igennem som stjerner enkeltvis. De har også gjort endelig op med den marginaliserende og sexistiske dronningebi-fortælling, der ellers har fået lov til at forme hiphopscenen i årtier.
Så du kan roligt sætte popcornene fra dig igen. Flere kvindelige rappere betyder ikke længere mere mudderkast. Den tid er forbi.