Taylor Swift mangler ikke ligefrem fans, men nu slutter ingen mindre end Christopher Nolan sig til hendes bifaldende publikum.
I hvert fald i én henseende. For ‘Oppenheimer’-instruktøren har fremhævet popstjernens distributionsteknik med den biografaktuelle koncertfilm ‘Taylor Swift: The Eras Tour’.
Under et oplæg ved CUNY Graduate Center i New York påpegede Nolan kvaliteterne ved Swifts valg om at springe distributørledet over i det amerikanske filmsystem og i stedet sende den direkte ud i biografkæden AMC, da pengene på den måde fordeles mere direkte mellem produktionen og fremviseren. Det skriver Indiewire.
»Taylor Swift er ved at få filmstudierne til at fatte det, for den her koncertfilm bliver ikke distribueret af studierne. Den bliver distribueret af biografejeren AMC, og den kommer til at tjene en enorm sum penge«, udtalte instruktøren.
Koncertfilmen skabte røre i det amerikanske biografsystem fra annonceringen, hvor ‘The Exorcist: Believer’ rykkede deres planlagte premieredato for ikke at skulle konkurrere med Swift. Den indtjente 125 millioner dollars på verdensplan på åbningsweekenden.
Det er vejen frem ifølge Nolan, der før har kritiseret de amerikanske filmselskaber for at nedprioritere biografoplevelsen til fordel for at sende film direkte ud på selvejede streamingplatforme.
»Det her er humlen, det her er et format, det her er en måde at se ting på og dele historier eller dele oplevelser, der er ekstremt værdifuld. Og hvis de (filmstudierne, red.) ikke vil have det, er der nogen andre, der vil. Så det er bare sandheden i det«, lød det.
I USA har Taylor Swifts hold selv produceret ‘The Eras Tour’ og er gået udenom det traditionelle distributørled i USA. Derfor kunne hun også selv bestemme biografprisen på 19,89 dollars (en albumreference til ‘1989’), som hun selv får 57 procent af (ikke umiddelbart en albumreference). På den måde går pengene direkte til kunstneren i stedet for distributionsselskabet, der normalt ville få den store andel af indtjeningen.
Christopher Nolan har længe været biografkulturens stemme i filmlandskabet. Under corona-nedlukningen brød instruktøren med filmstudiet Warner Bros., da han nægtede at sende ‘Tenet’ ud på streaming samme dag som biografpremieren. Hans halvdel af sommerens store Barbenheimer-fænomen blev i stedet produceret af Universal.