Det var et stort chok, der ramte internettet i går aftes, da et billede af designeren, dj’en, ja, det kreative overmenneske Virgil Abloh blev postet i hans Instagram-feed med en tekst, som startede med ordene: »Vi er knuste over at meddele vores elskede Virgil Ablohs død«.
Ifølge opslaget har Abloh i mere end to år kæmpet med en sjælden, aggressiv form for kræft i hjertet (cardiac angiosarcoma). Han valgte at holde sin sygdom og kampen mod den uden for offentlighedens søgelys indtil sin død. Han blev 41 år og efterlader sig en kone og to børn.
Eneste antydning af sygdommen kom faktisk i 2019, hvor Abloh eftersigende fik den diagnosticeret. Dengang tog han pludselig tre måneders rejsepause og arbejdede fra hjemmet i Chicago. Han missede blandt andet et Off-White-modeshow i Paris. Dengang underspillede han dog årsagen en smule.
»I sidste ende er alt okay, men lægen sagde til mig: I det her tempo har du skubbet din krop til grænsen – at flyve alle de kilometer, lave alle de forskellige projekter – det er ikke godt for dit helbred«, udtalte han dengang.
Virgil Abloh var manden der både var med til at gøre streetwear mainstream og integrere den i luksusmoden – og erklære den død. Manden, der slog sine tidligere folder i Kanye Wests kreative rugekasse, Donda, skabte sine egne toneangivende mærker Pyrex Vision og senere Off-White for at ende som den første sorte kreative chef hos Louis Vuitton i Paris. Manden der stod bag et af de bedste sneaker-samarbejder i nyere tid, ‘The Ten’, sammen med Nike.
Eller som han selv sagde, da Soundvenue interviewede ham i 2014 under modeugen i København: »Overordnet set ser jeg mig egentlig som en kreativ direktør og en kreativ sjæl, der ikke kan holde mig til kun at fokusere på én ting«.
Han blev ofte udskældt for at lade sig inspirere lige lovligt meget af andre, men man må give Virgil Abloh, at han havde en stor evne til at indfange tidsånden og iscenesætte den igen og igen. Som vi skrev, da vi kårede ham til årets designer i 2018:
»Virgil har vist, at han er en designer af tidsånden, hvor det er hele pakken, der er altafgørende for succes. Det handler altså ikke kun om kreationerne på catwalken, men også om at skabe et stærkt personligt brand, der tilfører en ekstra dimension til hele universet – og det er i den grad lykkedes for Abloh at få de to elementer til at gå op i en højere enhed«.
Debutshowet hos Louis Vuitton i juni 2018 var med til at åbne luksusmoden op med både det streetwear-inspirerede tøj på catwalken og et mangfoldigt model-lineup, der også inkluderede sorte musikere som Kid Cudi, Dev Hynes og Playboi Carti.
Samtidig blev den en slags kulmination på den rejse, som Abloh og Kanye West startede sammen næsten en årti tidligere med destination mod at blive taget seriøst på modens bonede gulve. Det blev også tydeligt, da de to venner og kolleger gav hinanden et tårevædet knus lige efter showet.
Da dette blev skrevet, havde Kanye West endnu ikke offentligt skrevet noget om Virgil Ablohs død, men postet et link til et website, hvor der som en slags virtuel gravsten blot står »til ære for Virgil Abloh, kreativ chef for Donda«.
Virgil Ablohs betydning og berøringsflade bevidnes også af de mange kærlighedserklæringer på internettet i går fra chokerede venner og samarbejdspartnere fra modens, musikken og filmens verden.
»Min plan er at røre himlen 1.000 gange mere for dig…elsker dig for evigt, bror«, skriver Drake.
Hailey Bieber, der fik sin bryllupskjole designet af Abloh og ofte gik hans shows, kalder ham »a once in a generation creative mind that is so rare«.
En hjerteknust Pharrell Williams skriver blandt andet: »Virgil, du var et venligt, generøst og betænksomt, kreativt geni«.
»En disrupter og en ægte fornyer«, skriver Yara Shahidi blandt andet på Instagram.
»Hans venlighed og energiske generøsitet efterlod et vedblivende indtryk på alle de liv, han rørte – han fik alle til at føle sig set og speciel«, skriver modellen Gigi Hadid, der ofte arbejdede sammen med Abloh.
Offset skriver blandt andet: »Som en sort mand ændrede du gamet i design og mode. Du troede på vores unge«.