Spot Festival: 12 friske navne du skal tjekke ud

Der er mere end 150 kunstnere på Spot-plakaten – både etablerede og helt friske navne. Her er vores favoritter i talentmassen – et par af dem har ikke udgivet mere end et enkelt track.

1. Smerz

Den elektroniske popduo Smerz kommer oprindeligt fra Norge, men opererer fra København, hvor de over en længere periode har huseret i nattelivet – også som dj’s. Det er dog langt fra bas og bulder hele vejen, da Smerz først og fremmest excellerer i delikate pigevokaler, der spiller perfekt sammen med deres kølige produktioner.

Smerz spillede godt nok på Roskilde Festival sidste år, men de har stadig kun meget, meget få sange ude i offentligheden. En debut-ep er undervejs, og lige nu er Spot Festival det bedste sted at opleve, hvor nordmændene er henne i deres udtryk – senest blev vi slået bagover af den pulserende ‘Because’.

SCC
Lørdag den 30. april, 00.45

Flere anbefalinger på de følgende sider.

2. Emil Kruse

Emil Kruse er stadig ung, men ikke helt en ny spiller i det danske rap-landskab. Han startede ud som halvdelen af grime-duoen Sleng, fortsatte derefter under soloaliasset Aesthetic, men begyndte for et lille års tid siden at operere under sit rigtige navn.

Kruses flow har altid været forbilledligt og fyldt med autoritet, men der skete noget med hans profil, da han for to måneder siden lagde tracket ‘Hvorhen’ op på sin Youtube-profil: En elegant poppet rapsang, der svæver afsted på blå bølger af sommerstemning og siden har skaffet Kruse support-jobs for både Benal og Karl William.

Kom og hør sange fra den kommende ep ‘Slumromantiker’, som – ifølge Kruse på Facebook – lander i løbet af 2016.

Musikhuset, Rytmisk Sal
Fredag den 29. april, 16.30

Modest
Foto: Jonathan Bidstrup.

3. Modest

Tape har med bookingen af Modest fra det lille aarhusianske kasettebåndslabel Brystet næverne helt nede i den lokale undergrunds virile muld. Bandet gik tidligere under navnet Palace, medlemmerne er bogstaveligt talt purunge, og bandet har mindre end en håndfuld koncerter i bæltet inden deres festivaldebut på Spot.

Men man forstår godt hvorfor, når man lægger ører til de første toner fra Modest. Bandet har lidt af den samme rå, uafpudsede, men også utilsløret gode næse for postpunket guitarrock med fine, fængende melodier, som Communions udviste, da de tog deres første, spæde skridt for et par år siden. Modest virker helt i samme ånd som et band, der bliver spændende at følge på vejen op.

Tape
Torsdag den 28. april, 22.00

4. Masasolo

Det kunne næsten lyde som et dansk svar på Kevin Parker, når Masasolo stilfærdigt groover afsted på ‘Really Thought She Loved Me’, og de australske psychpoppere i Tame Impala spøger bestemt også imellem lagene af reverb-smurte guitarflader og boblende basfigurer på det aldeles overrumplende track.

Kvintetten fra København har på trods af deres relativt ukendte status (‘Really Thought She Loved Me’ er deres eneste single so far) allerede lavet en del larm rundt omkring, og med en Roskilde-koncert om hjørnet er Masasolo uden tvivl et navn, man skal holde øje med. Debut-ep’en er sat til at udkomme til efteråret, og under Spot spiller de på Sway som en del af Phonofiles day party.

Sway (Phonofile Day Party)
Lørdag den 30. april, 14.15

IRAHNick_Hune

 

5. Irah

Bølgerne har gået højt på danske Irahs to foreløbige singler. Trioen er netop vendt tilbage efter en længere support-tjans for Blaue Blume, men modsat den artrockende kvintet stirrer Irah dig lige i øjnene, mens de messer tungt og tålmodigt med næsten religiøse – eller hedenske – undertoner.

Tjek bare den storladne ‘Mirroring’, der med dramatisk præcision demonstrerer den danske trios slående potentiale, hvor især Stine Grøns inderlige vokal er katalysator for en stormfuld uvejrs-vibe. Irah har indtil videre nedenstående to singler på samvittigheden.

Musikhuset, Lille Sal
Lørdag den 30. april, 18.45

Silvester
Foto: Dennis Morton.

6. Silvester

Over to dage i Spot Festivals baggård, B-Huset, byder koncertrækken Limbo på en håndfuld interessante intimoplevelser. Lørdag er Silvester er heriblandt, og med musikere fra blandt andet CTM, Girls Night Out og Emma Acs er det tydeligvis en stærk besætning, vi har at gøre med.

Deres drømmende nye single ‘Oceans’ har netop set dagens lys, og det er svært ikke at blive fluks hypnotiseret af gruppen små-trippede, men gennemgående poppede psychlyd, hvor man bag de behagelige lag næsten kan fornemme palmerne blafre i en lun vind. Et lovende bekendtskab, der uden tvivl skal opleves live.

B-Huset
Lørdag den 30. april, 21.40

7. Graceless

Tape har også et dayparty om lørdagen, som skanderborgensiske Graceless åbner. Hvis der med Modest var tale om en booking af et ungt band, så er Graceless nærmest regulært kuvøseguf. Bandet udspringer af musikkollektivet Faded Days, som skræver over en håndfuld spirende rock- og hiphopnavne. Men Faded Days har kun et år på bagen, og Graceless i sig selv spillede deres første koncert for sølle halvanden måned siden, så det er så friskt fra fad, som det bliver.

Alligevel tør vi godt lægge hovedet på blokken ud fra det ene nummer, Graceless foreløbig har valgt at dele med omverdenen: Deres melankolske, nærmest livstrætte slacker-rock kunne godt gå hen og blive en lille eftermiddagslise for sjælen.

Tape
Lørdag den 30. april, 14.00

8. Tobias Rahim

Danske Tobias Rahim har tidligere optrådt under Grande-aliasset i reggaeton-duoen Camilo og Grande. I dag står han dog på egne ben som sangskriver, og den oplagte stil forsætter på debutsinglen ‘Luk mig op’, der både byder på melodisk rap og et brummende beat, der lover fine ting fra det nyopstartede soloprojekt.

Rahim har indtil videre kun kunne opleves live som support på Thøger Dixgaards nylige danmarksturné, og Spot-koncerten giver altså mulighed for at opleve ham på helt egne præmisser.

Spot Royal
Lørdag den 30. april, 13.15

MILK_NYT
Emil Wilk.

9. M.I.L.K.

Vi udråbte for knap to måneder siden danske M.I.L.K. til en af de bedste live-oplevelser på branchefestivalen by:Larm i Oslo, og nu er det tid til at se, om Emil Wilks popprojekt kan gentage kunsten på Spot.

M.I.L.K. færdes i krydsfeltet mellem funk, soul, pop og disco og lyder så lækkert laidback, at sangene burde være undfanget poolside på en tur under caribiske himmelstrøg.

Wilk har et ualmindeligt velsmurt band med saxofon, guitar, bas og trommer i ryggen, og holder prognoserne stik, så spår vi, at sydens sol bager igennem denne aften på Voxhall. En debut-ep burde være på trapperne, men er ikke annonceret.

Voxhall
Fredag den 29. april, 18.00

10. Emilie Ramirez

Over et miks af alskens genreinfusioner synger 21-årige Emilie Ramirez med et stort poetisk hjerte. Tunge beats afløses ofte af betagende popsynths, drama-violiner bokser om kap med de snerrende gloser, og som du nok allerede har regnet ud, lader den bidske sangskriver sig ikke proppe ned i nogen genreboks – i hvert fald ikke uden at efterlade et knytnæveaftryk i kæben på dig.

Debut-ep’en ‘Grandma Said’ imponerede netop i kraft af det sprudlende udtryk, der er primus motor i Emilies sangskrivning, og live er hun mere bidsk, end hvad der nogensinde ville kunne indkapsles i en indspilningsproces.

Musikhuset, Lille Sal
Lørdag den 30. april, 22.15

11. Blod

Aarhusianske Brystet leverer en del koncerter til årets Spot. Den danske duo Blod opererer også under det danske pladeselskab, og kort sagt må der være infuseret noget mørkt og ubehageligt i blodårene på Jesper Moeslund og Rasmus Palludan. Lyt blot til den kolde ‘Hvid’, hvor en bund af rasende postpunk-trommer og dark-wave-synthstik drukner de danskesprogede tekster, der ufortrødent prædiker en rastløs følelse af håbløshed.

Det er så dystert som det kommer, men dog mærkes de stærke vokalmelodierne i instrumental-suppen, og der hersker aldrig nogen tvivl om seriøsiteten i Blods affære. Tjek også duoens bidrag til live-udgivelsen ‘Collision With an Insignificant City’, hvor de indfinder sig blandt navne som Yung og Fossils.

Tape
Lørdag den 30. april, 15.45

12. Gents

De har ikke mere end en enkelt ep på samvittigheden, og kort sagt er Gents stadig en relativt ny spiller på den danske musikscene. Niels Fejrskov Juhl og Theis Vesterløkke er født et par år efter 80’er-musikkens storhedstid, men alligevel lyder debut-ep’en ‘Embrace The Future’ som revet ud af det synthglade årti.

Det talentfulde makkerpar udøver dog langt fra nostalgisk stiløvelse, men derimod et nutidigt og stærkt dragende udtryk, der efterhånden har skaffet dem en god portion velfortjent opmærksomhed. Udover årets koncert på Spot har Gents også landet drømmejobbet på årets Roskilde Festival, og et hurtigt kig i spådomskuglen viser uden tvivl noget stort i vente for den dynamiske duo.

Tape
Fredag den 29. april, 02.00

Læs også: Spot Festival must-sees: Syv koncerter du ikke må misse

Læs også: Spot Festival: Her er de bedste fester og day parties

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af