Jeg fanger Diana Gordon på telefonen efter en lang dag, som hun har brugt på at skyde musikvideo til nummeret ‘Woman’, den anden af de to singler hun har udgivet i 2016. Efter en karriere, hvor hun har skrevet utallige hits for forskellige verdensstjerner, vil hun nu selv have total kreativ kontrol.
»Jeg var vågen hele natten og har planlagt hver en detalje. Håret, alting. Der var et tidspunkt i min karriere, hvor jeg ikke havde den mulighed«, fortæller hun.
De to singler i hendes eget navn, den soulede rock’n’roll-hyldest ‘Woman’ og den popsikre og stærkt personlige ‘The Legend Of’, markerer starten på et nyt kapitel i Diana Gordons rejse igennem musikbranchen.
Hun startede som blot 19-årig, da hun skrev sangen ‘Gonna Breakthrough’ for Mary J. Blige. Senere skrev hun hits for blandt andre Jennifer Lopez, Alicia Keys og Travis Scott, samtidig med at hun udgav et moderat succesfuldt EDM-album under kunstnernavnet Wynter Gordon.
Det føltes dog aldrig rigtig som hendes eget og i et digt, der akkompagnerede hendes første single i eget navn, kalder hun sit tidligere alias »et falsk navn, jeg bar som et kostume«.
I samme digt beskriver hun, hvordan hun bortauktionerede sit inderste som sangskriver: »Jeg forvandlede min smerte til historier, og mine historier til sange, og solgte dem til højest bydende«.
Men altså ikke længere. Nu beholder hun i hvert fald nogle af dem selv. Hun ved dog ikke, om hendes studiesessioner skal munde ud i et traditionelt album, for hun er blevet skeptisk over for rigide formularer i musik – og over for meget andet i branchen.
»Man finder ikke lykken i musikbranchen. Det er ikke der, glæden er gemt«, konstaterer hun tørt.
Det har hun måttet lære på den hårde måde, men der skulle et nervesammenbrud til, før hun endelige fandt modet til at gøre noget ved det. Det er derfor, hun nu ser sig selv som kunstner for sin egen skyld – og derfor det er så vigtigt for hende selv at være ved roret.
Alligevel virker hun ikke bitter, og hendes begejstring er smittende, når hun snakker om at arbejde med Beyoncé. Gordon var med til at skrive både ‘Sorry’, ‘Don’t Hurt Yourself’ og ‘Daddy Lessons’, der alle endte på ‘Lemonade’.
»Beyoncé er en af mine største inspirationskilder, ikke bare musikalsk, men i livet. Hun er et kulturelt fænomen. Det bliver ikke større«, fortæller hun.
Hun griner, da hun fortæller om oplevelsen af, at de sange blev taget så godt imod, da albummet kom ud. Der er ingen tvivl om, at arbejdet med popdronningen hjalp Gordon til at finde modet til at udgive musik i sit eget navn.
»Når en som hende henvender sig og respekterer, hvad jeg laver, så er det sådan, wow, jeg har ikke lavet alt det her til ingen verdens nytte«, siger hun.
Læs også: Breakin’ Sound 2017: De 12 mest lovende udenlandske navne