Atlanta har de seneste mange års været verdens hiphop-hovedstad. Det startede med trap-pionererne T.I., Young Jeezy og Gucci Mane, og i nyere tid har protegéer af sidstnævnte som Future, Young Thug og Migos overtaget trap-faklen.
I Danmark har lyden været ekstremt udbredt, siden Sivas og hans producer Reza skabte et helt unikt univers på ‘d.a.u.d.a.’-ep’en fra 2013, hvor trappens autotune-rap og 808-trommemaskiner kombineredes med en sprogbrug, der introducerede den brede offentlighed for den slags multikulturelle sprog, der tales rundt omkring i gadens kvarterer.
Udviklingen af den stil, og dens gigantiske succes, kan du høre meget mere om i den nye episode af Standard – Soundvenues hiphop-podcast, hvor værterne Kristian Karl og Mads Viktor taler med Sivas’ producer Reza. Men hvis du lige skal opdateres, har vi her samlet otte sange, der viser Atlantas indflydelse på hiphopscenen i Danmark.
1. Johnson ’Kig forbi’ (2006)
Ret skal være ret: Johnson kom først! Før en række unge artister i løbet af 10’erne genskabte dansk hiphop med inspiration fra blandt andet Atlanta, havde Johnson skabt sin egen version af sydstats-rap på hittet ‘Kig forbi’ i 2006. Dengang var Lil Jons trap-lignende genre crunk ekstremt populær i USA, og et af de største acts, der associeredes med crunk-producerkongen, var Ying Yang Twins, der havde opfundet et slags hviskende flow. Dén stil tog Johnson til sig og skabte en dansk crunk-lyd.
Hvilken Atlanta-rapper er sangen mest inspireret af?
Ying Yang Twins, uden tvivl. Johnson afslører det jo selv, når han rapper, at han »hvisker i hendes øre ligesom Ying Yang« – en klar reference til artisterne, han har lånt hviske-flowet fra. Selve lydbilledet er også klart inspireret af den bastunge, minimalistiske klubmusik, som Ying Yang Twins og især Lil Jon var kendt for.
2. Kidd ’Kysset med Jamel’(2011)
Da Kidd og Cheff-crewet vendte mere eller mindre alle forventninger, man kunne have til dansk hiphop, på hovedet i 2011, skete det over et Soulja Boy-beat. Og selv om den større bevægelse af ny, ung dansk hiphop blev døbt ‘grime-bølgen’, er det faktisk passende, at Kidd adopterede netop Soulja Boys ’Blue Tee’-beat til kæmpehittet ’Kysset med Jamel’.
For Soulja Boy er selv sådan en selvlært, excentrisk hitmager fra Atlanta, som har været udskældt af de etablerede hiphop-traditionalister i USA – lidt ligesom Kidd i Danmark. Soulja Boy-sangen er i øvrigt selv et remix af en sang af Gucci Mane (’Black Tee’), der jo er en slags gudfader for hele den nuværende Atlanta-scene.
Hvilken Atlanta-rapper er sangen mest inspireret af?
Er det helt skævt at kalde Kidd den danske Soulja Boy? Ung, fandenivoldsk og med en vokal, der fik hiphop-puritanere til at blive grønne i hovedet af raseri. Han var jo egentlig aldrig en grime-rapper.
3. Sivas ’D.A.U.D.A.’ (2013)
‘D.A.U.D.A.’ var en af den slags sange, der kommer med en helt ny æstetik og ændrer det hele. Reza skabte synthede trap-beats med tunge 808-trommer, der lød som var de produceret af Atlanta-producermesteren Mike Will Made It, og Sivas’ melodiske flows introducerede Danmark for autotune. På ‘D.A.U.D.A.’ får vi for første gang en ekstremt gennemført variant af Atlantas trap-lyd i Danmark, samtidig med at der sker noget helt nyt i form af sprogbrugen og sammensmeltningen af Rezas beats og Sivas’ vokal.
Da vi anmeldte ep’en i 2013, skrev vi, at den var»noget så sjældent som en dansk rapudgivelse, der både inkorporerer og videreudvikler den amerikanske indflydelse«, og det er endnu mere sandt i dag, hvor udgivelsen står tilbage som en milesten i dansk hiphop. En vaskeægte klassiker.
Hvilken Atlanta-rapper er sangen mest inspireret af?
Sivas og Reza har nok altid haft et godt øje til Future. Atlanta-rapperen er jo trods alt manden, der som den første forvandlede den mekaniske autotune-vokaleffekt til et instrument for ægte følelser og nuancerede melodier. Og det er jo også det, Sivas gør – om end på sin helt egen måde.
4. Emil Stabil ’Er det en fugl’ (2014)
Emil Stabils musik nikker mod forskellige dele af Atlanta-scenen. ‘Allerede is’ og ‘Over alt’ har en syngende vokal, der nikker mod poppede acts som den unge Future fra 2012, mens nye sange som ‘Onsdag’ er minimale og monotone som 21 Savage. Men 21 Chainz er den klareste reference, både i stil, flows og punchline-teknik.
Det er især tydeligt på signatursangen ‘Er det en fugl’, som Emil Stabil brød igennem med i 2014. Der er især noget 2 Chainz-agtigt over den overentusiastiske måde, rapperen leverer skæve ting som linjerne »Jeg’ en luftballon! / jeg’ Empire State Building!« på og simpelthen får det til at fungere i kraft af karisma.
Hvilken Atlanta-rapper er sangen mest inspireret af?
Emil Stabils fascination af Versace, mdma og nærmest absurd overdrevne punchlines giver ham titlen som den danske 2 Chainz. De har også samme evne til at få en lunken linje til at lyde genial blot ved at levere den på en tilpas overdreven måde. Og helt ærligt: Alle lande har brug for mindst én lokal 2 Chainz.
5. Kesi ’Søvnløs’ (2014)
Sangen der tog Kesi fra grime-talent til vaskeægte popstjerne har ikke et Atlanta-beat. Produktionen nikker klart til DJ Mustards minimalistiske ratchet music, der har sine rødder på USA’s vestkyst, og som oplevede en intens, men kortvarig popularitet for et par år siden.
Kesis vokal er til gengæld svær at forestille sig uden Atlanta-rappere som Future eller Young Thug, der har forenet sang og rap med hjælp af autotune – ligesom Kesi gør til perfektion på ’Søvnløs’, der nærmest føles som ét langt omkvæd.
Hvilken Atlanta-rapper er sangen mest inspireret af?
Kesi har egentlig altid været en rapper i traditionen fra New York-crewet DipSet, der vægter lyrisk overskud nogenlunde lige højt med karisma og stil. Men på ‘Søvnløs’ tager hans flow en tur til Atlanta – for den autotunede sangrap som Kesi introducerer her er en typisk Future-teknik.
6. Noah Carter ’B.O’ (2016)
Den engelsksprogede rapper fra B.O.C.-crewet er primært kendt for Drake-lænende natte-r’n’b fra hits som ‘Do You’ og ‘Come Alive’, men tag ikke fejl: Noah Carter kan lave trap med de bedste af dem. Hør bare street-singlen ‘B.O’ fra efteråret 2016, hvor han tager langsomme, effektfyldte flows til sig over et episk beat af Jens Ole McCoy. Og faktisk har Noah Carter og Ukendt Kunstner-halvdelen McCoy det tilfælles, at de behersker Altanta-musikken, men aldrig lader sig definere af den.
Hvilken Atlanta-rapper er sangen mest inspireret af?
Noah Carters langsomme, syngende flows, og de mange effekter på vokalen, nikker klart mod Travis Scott. Hør bare den måde, rapperen nynner »oooh« på ved 1:33 – det er klart en Scott’sk teknik, der tager Futures autotune-brug til nye, forvrængede niveauer.
Der er kun ét problem med denne sammenligning: Travis Scott er ikke fra Atlanta, men fra Houston. Men altså – han laver konstant musik med Atlanta-scenen, som han efterhånden er en integreret del af, så kan vi ikke bare lade Atlanta få ham i denne omgang?
7. Lord Siva feat. TopGunn ’Lapper’ (2017)
‘Lapper’ er en ‘Magic City’-sang. Hvad er det? Det er en typisk Atlanta-disciplin, hvor man laver en sang decideret til byens vigtigste stripklub – i Atlanta hedder den, you guessed it, Magic City. Det er en legendarisk klub og en hiphopinstitution, hvor rappere kan få deres første gennembrud, hvis stripperne er særdeles glade for deres sange.
Og hvis nogen danskere skulle lave sådan et nummer, skulle det da lige være TopGunn og Lord Siva. Begge har et småproblematisk og semi-afhængigt forhold til bylivet, og begge har mere end en smule mørke i deres ellers melodiske popmusik. Derfor fungerer ‘Lapper’ også på alle planer: Det er en god popsang og en god Atlanta-stripklubsang.
Hvilken Atlanta-rapper er sangen mest inspireret af?
Der er et snært Future i melodierne og melankolien på ‘Lapper’, men den største indflydelse må alligevel være de nuværende stripklub-konger fra Atlanta: Migos. Hør bare Migos-medlemmet Quavo synge drugget og deprimeret om stoffer og strippere på ‘Cocoon’ – der er et klart slægtskab.
8. K-phax ’Oh My God’ (2017)
For nyligt kaldte jeg K-phax for ‘den første danske mumble-rapper’, og mumble-rap er i sig selv en viderudvikling af de mere excentriske sider af trap-spektret. K-phax opererer klart inden for samme felt som folk som Lil Yachty, Playboi Carti og Lil Uzi Vert, hvor det ofte handler lige så meget om melodier og levering som om lyrisk indhold. Det er en legesyg form for musik, der allerede har startet endnu en generationskonflikt på USA’s hiphopscene, hvor ældre, lyriske rappere som Joe Budden mener, at folk som Yachty ødelægger rapmusikken.
Lyder det bekendt? Så er det nok fordi det var cirka det samme, som old heads a la Budden sagde til Soulja Boy i sin tid.
Hvilken Atlanta-rapper er sangen mest inspireret af?
Røde dreads, skarp modesans og syngende mumblerap-flows? Det kan kun være Lil Yachty.
Hør meget mere om Atlanta i det nye afsnit Standard HER.