KOMMENTAR Hør her, vi ved alle sammen, at de her navne til genrer eller ’bevægelser’ ikke er perfekte. De er upræcise og tit reduktive. Men nogle gange giver de altså mening, fordi de hjælper os med at forstå, når der sker noget nyt i kulturen.
Som sidste år, da en række unge rappere skyllede ind over hiphopscenen med en ny lyd og en exceptionelt fandenivoldsk attitude.
Kunstnere som XXXTentacion, Lil Pump, Smokepurrp og Ski Mask the Slump God kom allesammen fra det samme miljø i Florida, og mange af deres største sange brugte beats af produceren Ronny J, der skabte en unik, punket lyd, der lød buldrende og forvrænget. Deres sange var korte, voldsomme og eksplosive, og mange af dem handlede om stoffer som Xanax og Percocet.
Det var åbenlyst, at noget var ved at ske: De her rappere var allesammen nogenlunde lige gamle, udgav musik i samme stil, havde ry for rowdy liveshows og de kom frem samtidig. Det var en bevægelse. De udgav musikken på internetplatformen Soundcloud, så termen blev Soundcloud-rap – og det endte med at blive sidste års definerende ungdomsbevægelse i hiphopgenren. Soundcloud-rap var overalt.
Men den seneste tid har det været tydeligt, at bevægelsen er langt fra så sammentømret som i begyndelsen. Bølgens oprindelige stjerner er gået i vidt forskellige retninger, hvilket gør det svært at snakke om en Soundcloud-lyd på samme måde som sidste år.
Og samtidig har sceneikonet Lil Peeps tragiske død punkteret hele den mytologisering af stoffer som Xanax, der gav mange af eksempelvis Lil Pumps sange deres brændstof.
Er Soundcloud-rap allerede død, blot et år efter sin fødsel? Og hvis ja: Hvad kommer der så nu? Hvad er bølgens eftermæle?
Lil Peeps død var Soundcloud-rappens vendepunkt
Først og fremmest giver det mening at se på, hvilken vej Soundcloud-bølgens første stjerner er gået, og hvor mange nye navne, der er kommet frem.
Siden gennembruddet har vi fået album af Lil Pump, Ronny J og Smokepurpp samt hele to udgivelser af XXXTentacion. Derudover er folk som Trippie Redd, 6ix9ine, Lil Xan og Lil Skies kommet til. Trippie Redd er i studiet med Drake og udgiver sange med Travis Scot, mens 6ix9ine har udgivet et succesfuldt mixtape. Yngre navne som YBN Nahmir og Tay-K associeres også med bølgen.
Paraplyen blev strukket mere og mere ud, og Soundcloud-rap blev en løsere og løsere betegnelse i takt med, at de her kunstnere blev flere og større.
Og så var der selvfølgelig Lil Peep, der skabte en helt ny genre på Soundcloud i form af emo-rap. Lil Peeps musik transcenderede allerede den aggressive Soundcloud-rap fra folk som Lil Pump, men det var med hans død efter en Xanax-overdosis, at scenen mistede lidt af sin uskyld.
Det var pludselig ikke længere problemfrit at hylde stofferne, som mange af de her rappere ellers gjorde, når de havde kostet scenens måske største begavelse livet. XXXTentacion og Lil Uzi Vert (nok den største forløber for den her scene) udtalte sig mod Xanax i kølvandet på dødsfaldet. Kort tid efter fulgte Lil Pump og Smokepurrp trop.
Lil Peeps død var et form for vendepunkt, og scenen har ændret sig en del de seneste måneder. Faktisk har bevægelsen den sidste tid splintret sig i så mange retninger, at den oprindelige fælles tråd, der holdt dem sammen, er blevet opløst.
Se bare XXXTentacions seneste album ’?’. Der er kun enkelte tracks som ’Floor 555’, der dyrker den punkede lo-fi-æstetik, der prægede ting som hans tidlige hits ’Look At Me!’, og ingen beats af scenens primære producer Ronny J. I steder varierer rapperen mellem stille ballader og poppunk- og emo-sange.
Netop inspirationen fra emo og poppunk er en af de største tendenser i tidens hiphop – også takket være Lil Peeps store indflydelse. Lil Uzi Vert har udtalt, at han elsker emobandet Paramore, og selv en dansk kunstner som K-phax har senest ladet sig inspirere af Blink-182 på singlen ‘Rebellions’.
Det er en spændende og meget uventet udvikling. Men det har meget lidt at gøre med det, der oprindelig blev kaldt Soundcloud-rap.
Soundcloud-rap er død – men hvad så nu?
Lil Pump og Smokepurrp, der var to af de mest fremhævede navne i den tidlige bølge, har ikke ændret deres lyd på lignende radikal vis. Til gengæld er de ret gnidningsfrit blevet absorberet af den eksisterende trap-scene. De laver sange med Rick Ross, Gucci Mane, Chief Keef, Travis Scott, 2 Chainz og hiphoppens andre stjerner og lyder i stigende grad som konventionelle rappere.
Andre af scenens stjerner er ved at finde egne veje. Ski Mask the Slump God hænger ud med Busta Rhymes og Timbaland og er ved at lave sin egen, skæve og teknisk udfordrende hiphop, der primært fokuserer på rapperens akrobatiske vokal.
Trippie Redd laver følelsesudkrængende sangrap a la Lil Uzi Vert, og 6ix9ine har skabt en meget New York-lænende råberap i Soundcloud-rappens kompakte sangformater. En slags DMX eller Waka Flocka skabt i social media-format.
Scenen er splintret – men det kan i sidste ende vise sig at være en god ting. For i stedet for at stagnere i en lyd, der oprindeligt gav dem succes, virker det som om, den her generation af rappere er villige til at genopfinde sig selv.
Og så er det jo ikke fordi selve Soundcloud-platformens indflydelse er stagneret. Det er stadig her, du kan finde unge, nye hiphopstemmer, der skriger efter opmærksomhed – nogle gange bogstavelig talt. Man skal ikke lede alt for længe, før man finder en rapper som Killy, der er en melodisk, Travis Scott-lignende rapper fra Toronto, eller Scarlxrd, der laver metal-trap i England.
Scenen er ikke forsvundet, der er bare ikke på samme måde en specifik lyd eller bevægelse, der let kan klassificeres som ’Soundcloud-rap’.
Det var sjovt, så længe det varede – men Soundcloud-rap som vi kendte den er allerede død igen.
Læs anmeldelse: XXXTentacion sprænger hiphopgenren i tusind stykker på ‘?’