KOMMENTAR. Hvis historien fortæller os noget (og gør den ikke altid det), så er det, at det her ikke kommer til at gå godt. Vi kommer ikke til at få XXXTentacion og Lil Peeps musik i dén form, de selv gerne ville have det. Det er der alt for mange kommercielle kræfter i spil til.
Det sker hver gang, en rapper dør ung og efterlader sig en masse halvfærdigt materiale. Tænk bare på Tupac og Biggie.
Okay, de første posthume udgivelser, som de selv havde stået for (Biggies ‘Life After Death’, Tupacs ‘The Don Killuminati: 7 Day Theory’) er klassikere. Men efter den første udgivelse går harddisk-gravrøveriet i gang.
Små fragmenter af sange bliver samlet af glubske pladselskaber og andre folk, der ikke havde noget med kunstneren at gøre. Der er mange eksempler på det, men de værste er måske Biggies ‘Duets’-album fra 2005, hvor Brooklyn-legenden blev sat sammen med både poprappere som Nelly og andre døde artister som Bob Marley og Big Pun. Tak for den, Puffy, men nej tak.
Næsten lige så slemt blev det på Tupacs femte (!) posthume album ‘Loyal To the Game’ fra 2004, som udelukkende er produceret af Eminem. Yep, det eksisterer rent faktisk. Grotesk nok. For Eminem er jo god på grund af Dr. Dres beats. Selvsamme Dr. Dre, der rent faktisk lavede musik med Tupac. Men nej, glem Dre: Eminem skulle da producere! Lyt på eget ansvar, kan jeg bare sige. Du kan jo starte med sangen, der gæstes af Dido…
Anyway, det var ikke meningen, at vi skulle gennemgå alle de posthume Frankenstein-kreationer, pladebranchen har skabt. Planen var at se på Lil Peep og XXXTentacion. Er vi blevet klogere? Kommer historien til at gentage sig selv? Er verden blevet et bedre sted? Og hvorfor ikke?
To meget forskellige skæbner
Helt grundlæggende er der naturligvis noget deprimerende ved situationen med XXXTentacion og Lil Peep. XXXTentacion blev 20, Lil Peep blev 21, og de døde dermed væsentlig yngre end Tupac og Biggie, der blev henholdsvis 24 og 25. De var samtidig frontfigurer for en ny, helt ung hiphopbevægelse, der mistede sine to vigtigste stemmer, lige da de skulle til at bryde igennem.
Samtidig kommer man ikke uden om, at begge kunstnere var defineret af kontroverserne omkring dem.
Især XXXTentacions karriere var uløseligt kædet sammen med de grove anklager om vold, der var mod ham – anklager, som han ser ud til at tilstå på en optagelse, der er udkommet efter hans død. Det er ikke blevet lettere at forholde sig til Florida-rapperens voldelige side efter hans død, også nu hvor sagen omkring anklagerne aldrig bliver ført til ende.
Lil Peeps stofmisbrug, der endte med at koste ham livet, kan selvfølgelig ikke sammenlignes med anklagerne mod XXXTentacion. Men hans konstante referencer til stoffer og dødsforelskede tekster giver alle posthume udgivelser en ekstra dimension af nærmest profetisk karakter.
Hvordan skal man håndtere Peeps tekster og musik, alt imens de samme stoffer, der dræbte ham, fortsat florerer overalt på hiphopscenen?
De to artisters musikalske og menneskelige arv er ikke ukompliceret at videreføre. Men hvis vi vil bruge deres musik for at forstå menneskene og deres handlingerne, kræver det, at vi får dén musik i den form, Peep og X ville have det. Og her ser de to artister ud til at lide to meget forskellige skæbner.
Mor ved bedst
Alt tyder på, at Lil Peeps ‘Come Over When You’re Sober (pt. 2)’ er tæt på at være det album, Lil Peep ville have udgivet, hvis ikke han var død af en overdosis for et år siden. Singler som emorap-sangene ‘Cry Now’ og ‘Runaway’ er Peep i sin reneste form, uden indrømmelser til mainstreamhiphop eller malplacerede gæsteoptrædener.
Det klæder derudover de involverede, at albummet ikke udkom umiddelbart efter Peeps tragiske død, men at der er gået lidt tid. Den 15. november er det et år siden, Gustav Åhr aka Lil Peep døde. Nu kommer albummet altså med udgivelse 9. november. Og det bliver med hjælp fra den person, som Peep havde tatoveret på halsen: Hans mor.
Liza Womack, som hun hedder, har kaldt det »albummet, Lil Peep ville have lavet, hvis han var i live«. Peeps faste producer Smokeasac sagde desuden så tidligt som sidste december, at albummet eksisterede og ville udkomme, »når familien sagde god for det«.
Okay, der har været lidt uroligheder omkring albummets retning, og det skyldes faktisk især XXXTentacion og singlen ‘Falling Down’, som han er med på. Sangen er indspillet efter Peeps død og ligner netop sådan en spøjs sammensætning, der ikke er helt naturlig. Mange (som GothBoiClique-medlemmet Fish Narc) mente, at Peep ikke kunne lide X – ifølge nogle på grund af voldssagen.
Andre mener, at konflikten skyldes en beef, Peep havde med XXXTentacions højre hånd Ski Mask the Slump God, som eftersigende havde pralet med at have tæsket en homoseskuel – Peep selv var biseksuel.
Uanset hvad: Til at starte med protesterede flere medlemmer af Peeps crew GothBoiClique mod sangen, netop fordi XXXTentacion var med. Men med tiden er de stemmer forstummet, sandsynligvis også fordi Peeps mor er så involveret i projektet. Og fordi hun har insisteret på, at sangen var i hans ånd, og fordi hun havde talt med XXXTentacions mor om at udgive sangen.
Så på trods af kontroverserne omkring ‘Falling Down’ er den bredere konsensus, der ser ud til at herske nu, at albummet er blevet realiseret på en forsvarlig og respektfuld måde. Sådan ser det ikke helt ud for XXXTentacions posthume udgivelser.
Alle vil have en bid af efterladenskaberne
Hos den kontroversielle rapper, der blev myrdet den 18. juni, er det musikalske gravrøveri begyndt væsentlig hurtigere.
For hvor Lil Peeps posthume udgivelser virker som om, de er styret primært ud fra hans producer Smokeasacas arbejde og hans mors vurdering, ligner det ikke, at der er nogen klar styring over XXXTentacions musik.
Én producer tog simpelthen en stump X-musik med til Lil Wayne, der lavede det om til sangen ‘Don’t Cry’ fra ‘Tha Carter V’, hvor han blandt andet udtaler XXXTentacions navn forkert. Kanye West skulle vist også have et feature med den afdøde rapper på sit næste album, selv om han aldrig mødte ham og først udtalte sin beundring efter dødsfaldet.
Senest har man kunnet høre X på latintrap-smaskeren ‘Arms Around You’ med Lil Pump, Swae Lee og Matoma. Men ingen af de artister var oprindelig med på sangen, som den afdøde rapper i sin tid optog.
Det var X’ ven Rio Santana til gengæld. Han havde tidligere samarbejdet med XXXTentacion på ‘I Don’t Even Speak Spanish Lol’ fra albummet ‘?’, men er altså blevet fjernet fra ‘Arms Around You’ for at gøre plads til ovenstående artister, der har meget lidt at gøre med den afdøde rapper. Ifølge Santana er intet af det her noget, XXXTentacion ville have godkendt. Han giver producerens grådighed skylden.
Præcis hvordan det foregår, når ny musik med XXXTentacion nu udkommer, er ret svært at gennemskue. For han havde eftersigende skrevet under på en kontrakt med pladeselskabet Empire, der også udgav ’17’-albummet i 2017. Dealen skulle have været ti millioner dollars værd. Samtidig har X dog også en aftale med Universal. Hvem der udgiver hvilke dele af rapperens katalog er indtil videre uvist.
Så hvem kontrollerer, hvordan musikken ser ud? Bliver det en masse kunstige, næsten DJ Khaled-agtige sange som ‘Arms Around You? Eller er der rent faktisk et decideret, helstøbt XXXTentacion-album et sted?
Der er i det mindste en relativt okay chance for sidstnævnte. For John Cunningham, produceren bag størstedelen af X’s sidste album ‘?’, har fortalt hiphopsitet Genius, at han står bag de kreative beslutninger på det nye album, og at han planlægger at skabe det i rapperens ånd. Det er et positivt tegn, da Cunningham jo var XXXTentacions højre hånd, lidt ligesom Smokeasac var Peeps.
Hvordan ser fremtiden ud?
Det kunne altså godt tyde på, at vi får to udgivelser, der ligger meget tæt på Peep og X’s egne ideer om, hvordan de skulle lyde. Lidt ligesom det skete med Tupac og Biggie i sin tid. Tiden efter ser dog mere uvis ud. Hvad sker der, når der ikke er flere færdige sange, men kun fragmenter? Hvor meget suppe skal der brygges på de her rapperes knogler?
I X’s tilfælde ser det sort ud. Han har allerede Skrillex-producerede latin trap-bangers med kunstnere, han aldrig nåede at møde. Her er det bedste, vi kan håbe på, at Empire udgiver et album, hvor Cunningham følger den oprindelige vision. Det er trods alt ham, der står bag sange som ‘Sad!’ og orkestrerede det ekstremt flersidige og fascinerende lydbillede på ‘?’.
Udover det virker det allerede som om, at det kaos, der altid prægede XXXTentacion, stadig følger ham. Skandalerne svirrer stadig, alt imens ingen rigtig ser ud til at have musikken som primært fokus.
Lil Peeps posthume skæbne virker lysere. Indtil videre har behandlingen af hans efterladte musik i hvert fald været præget af en ukarakteristisk respekt og, ja, nærmest andagt. Måske kan det virkelig være, at emorap-grundlæggerens minde ikke bliver ødelagt af musikbranchen.
Eller også sidder vi om ti år og lytter til det femte posthume Lil Peep-album, der hedder ‘Peep Duets’ og gæstes af Jaden Smith, Ed Sheeran og en posthum Prince-feature.
Læs nekrolog: XXXTentacion var sin generations vigtigste stemme – elsket og hadet, men umulig at ignorere
Læs nekrolog: Lil Peeps musik var ét stort råb om hjælp – hvorfor blev det ikke hørt?
Læs også: Hvordan dækker man en voldsforbryder? XXXTentacion er et etisk dilemma for medierne