Roskilde Festival: Årets hiphopprogram har præcis det, der manglede i 2018

Sidste år satte Roskilde Festival sin lid til gengangere, sikre kort og en 45 år gammel Eminem. Årets internationale hiphop-lineup er heldigvis langt mere flersidigt, ambitiøst og tidssvarende. Faktisk har festivalen opfyldt fire af de største ønsker, vi havde til programmet.
Roskilde Festival: Årets hiphopprogram har præcis det, der manglede i 2018
Travis Scott. (Foto: Kevin Winter/Getty Images)

Sidste år var hele Roskilde Festival ved at gå i kollektiv psykose, fordi en vis hvid rapper, der senest havde udgivet et godt album 15 år tidligere, skulle spille sin første danske koncert. Man kunne næsten ikke nå at færdiggøre sætningen »hvem glæder du dig mest til at se…?«, før svaret blev leveret: »EMINEM!«

Ja ja, selvfølgelig var det fedt at få Slim Shady til Danmark for første gang. Det var historisk og alt det der. Men det var jo ikke ligefrem et banebrydende billede på, hvad der rørte sig på den internationale hiphopscene i 2018. Og sådan var det faktisk langt hen af vejen på hiphopprogrammet sidste år.

For efter Cardi B aflyste sit Roskilde-show på grund af graviditet, stod vi tilbage med en samling solide koncerter, der mestendels bestod af gamle helte (Eminem, Black Star), sikre kort, der spillede for anden gang i løbet af tre år (Stormzy, Anderson .Paak), og rappere, der havde været forbi Roskilde Festival før på tidspunkter, hvor de var mere aktuelle (Vince Staples, Danny Brown, Joey Badass).

Der manglede altså noget diversitet, uforudsigelighed og noget mere tidssvarende sidste år. Det har vi heldigvis i vid udstrækning fået med hiphopprogrammet til 2019, som med dagens plakatannoncering altså er (hidtil) komplet.

Roskilde Festival har stort set opfyldt alle de ønsker, vi ikke fik opfyldt sidste år. Se selv:

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Ønske #1: Den toneangivende trap skal tilbage på programmet

Sidste år gik Roskilde Festival klart efter at tilfredsstille publikums tørst efter old school-rap og soulet hiphop. Men tidens dominerende hiphopstrømninger, som den innovative trapscene eller den unge Soundcloud-rap, blev overset. Det bliver der rettet op på i år.

Der er nok få artister, der mere inkarnerer nutidens lyd end Cardi B og Travis Scott. Cardi er en ny form for hiphopstjerne: Hun giver ingen fucks for dine fordomme omkring kvindelige rappere, realitystjerner og skønhedsoperationer. New York-rapperen er bare sig selv og gør, hvad hun vil – og det har gjort hende til en af verdens største stjerner. Cardi B’s flabede fjæs, farvestrålende facon og selvsikre stil er på mange måder hiphoppens ansigt disse år.

Travis Scott har derimod udvidet trap-musikkens æstetik. Hans gennemproducerede lydbillede runger og tordner på nærmest gotisk vis, mens autotunede stemmer spøger i de storladne beats. Det er trap som sci-fi, og hans ’Astroworld’ fra sidste år står allerede som en af historiens definitive trap-album.

Selv i vækstlaget har Roskilde fundet et spændende navn i form af Saweetie. Hun er en af de stærkeste kvindelige trap-artister lige nu takket være ’My Neck, My Back’-remixet ’Icy Grl’ samt den stærke ’High Maintenance’-ep, som vi smed fem stjerner efter sidste år. Ja, hun dater Migos-frontrapperen Quavo, men Saweetie er frem for alt bare en virkelig stærk stemme i sin egen ret.

Det er et lille trap-comeback, vi ser på Dyrskuepladsen. For Roskilde Festival har før været på forkant med tiden, da festivalen bookede trap-rappere som Young Thug, Kevin Gates og Playboi Carti. Sidste år var en svipser på den front – men nu vender festivalen altså stærkt tilbage.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Ønske #2: Roskilde skal anerkende den unge, vilde Soundcloud-bølge

Også på Soundcloud-scenen har Roskilde Festival i dén grad ramt rigtigt. I stedet for at booke en af de helt unge artister (Lil Mosey, Lil Xan, Smokepurrp, Lil Pump), der i løbet af det seneste år har givet elendige koncerter i København, har man ramt hele scenens gudfader i form af Denzel Curry.

Hans tidlige udgivelser grundlagde hele Florida-scenen (som senere blev kendt som Soundcloud-rap), og han har endda haft de senere stjerner Ski Mask the Slump God og XXXTentacion boende i sit hjem. Ud over at være en af scenens vigtigste innovatører er han oven i købet stærk live, og så er han ikke bange for at kaste sig ud i særdeles vilde eksperimenter – hvilket vi senest så i form af hans fantastiske cover af Rage Against the Machines ’Bulls On Parade’ fra tidligere i år.

Den anden moshpit-garant fra hiphopprogrammet er Sheck Wes. Manden bag kæmpehittet ’Mo Bamba’ er en af de artister, der sætter sit helt eget præg på den punkede Soundcloudrap-genre. Hans ’Mudboy’-album fra sidste år viste en flersidig og hyperenergisk artist, der har ideer nok til at have væsentlig længere levetid end så mange andre unge rappere inden for genren. Det er nok også derfor, at både Travis Scott og Kanye West har signet ham.

Det er svært at ramme helt rigtigt, når man har at gøre med unge, konstant muterende scener som Soundcloud-miljøet. Men Sheck Wes og Denzel Curry ligner to af de stærkeste navne, man overhovedet kunne booke.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Ønske #3: Nye navne på den bløde og soul-inspirerede del af programmet

Hiphop med noget på hjerte, kloge tekster og en god portion soul-samples i rygsækken er et sikkert kort på Roskilde. Det kan måske endda blive lidt for sikkert – som sidste år, hvor boom bap-fetichisten Joey Badass leverede rugbrøds-rapsange, og vi genså stærke, men også velkendte gengangere som Anderson. Paak og Vince Staples. Men i år får vi helt nye navne på plakaten.

Brockhampton er et af de mest spændende unge crews, der er kommet frem de seneste år. De tager arven op fra Odd Future og har skabt et enestående univers baseret på legesyge, tolerance og åbenhed. Frontmanden Kevin Abstract er biseksuel, og medlemmerne kommer fra mange racer – men frem for alt laver de bare virkelig stærk, uforudsigelig musik, der ligesom hos Odd Future bygger på en kærlighed til den gamle Neptunes- og Timbaland-æstetik. Det selvudnævnte boyband er det perfekte eksempel på, hvordan unge, progressive crews gentænker hiphoppens lyde og normer.

Ligesom i trap-afsnittet kan vi også her i soul-afdelingen glæde os over en mindre booking, der bestemt ikke skal overses, bare fordi den står med småt: Joey Purp. Vi har bedømt den unge rappers seneste udgivelser med henholdsvis fem og seks stjerner, fordi han giver Chicagos farverige rap en helt ny dimension. Purp var oprindeligt en del af Chance the Rappers Save Money-crew, men hvor Chance dyrker de klassiske lyde til perfektion, er Joey Purp i lige så høj grad ude på at sprænge forventninger. Lyt bare til den housede, beskidte ’Elastic’, hvis du vil høre, hvordan dét lyder.

Okay, vi får ikke samme overflødighedshorn som sidste år, hvor store dele af hiphopprogrammet udsprang fra soul-rap eller boom bap. Men i stedet får vi to helt friske navne.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Ønske #4: Skru op for uforudsigeligheden

Ud over at Roskilde Festival har ramt rigtigt inden for mange af hiphoppens vigtigste strømninger, er der også nogle navne, der bare falder uden for enhver kategori.

Der er vist ingen, der kan klassificere den internet-forelskede sample-leg, som den hyperaktive og innovative rapper Jpegmafia laver. Og der er næppe nogen nulevende rapper, der har samme frygtløst feministiske attitude som den svenske stjerne (og Orange Scene-åbner) Silvana Imam. Begge er nytænkende kunstnere, der på hver sin måde er essentielle tilføjelser til festivalens program.

Ud over Silvana Imam og ovennævnte Saweetie har Roskilde også hyret britiske Flohio og dermed fortsat en stærk stime med at booke nogle af de mest spændende kvindelige hiphopartister. Det er ikke kun superstjerner som Cardi B, der viser, at den mandlige monopol på hiphop er ved at krakelere.

En anden stime, der også fortsætter, er de stærke UK-bookinger. Her får vi (ud over Flohio) en perfekt blanding af superstjerne-headliner og nyt blod i form af grime-ikonet Skepta og den nye, Drake-blåstemplede Octavian.

Der er nærmest kun gode nyheder hele vejen rundt. Alt i alt er programmet et stort skridt frem fra sidste år, for internationalt set (det danske er en helt anden snak…) sidder bookingerne mere eller mindre perfekt og dækker et imponerende flersidigt felt. Det er ikke tit, julemanden har alle de gaver med, der var på ønskelisten, men i år har Roskilde Festival haft de helt rigtige pakker med til os. VI har nærmest ingen ønsker tilbage.

Læs også: Roskilde Festival afslører det fulde program – 56 nye navne på plakaten

Læs også: Roskilde-plakaten vinder på x-faktor – og ikke den slags, man finder i talentshows

Læs også: Roskilde Festival: Her er de 10 største scoops i dagens musikpakke

Læs også: Hvem spiller på Orange Scene til sommer? Her er de sikre navne og vores bud på de sidste pladser

Læs også: Roskilde Festival: Se dagsplanen for årets program

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af