»Årets giftigste album«: Derfor er Tory Lanez’ nye album så kontroversielt

Ifølge Megan Thee Stallion har Tory Lanez skudt hende i fødderne. De anklager har rapperen nu svaret på med et helt album – men det vigtigste spørgsmål står stadig ubesvaret.
»Årets giftigste album«: Derfor er Tory Lanez’ nye album så kontroversielt
Tory Lanez.

Hvad skete der den nat i juli, hvor tingene gik helt galt for Tory Lanez og Megan Thee Stallion?

Ifølge sidstnævnte blev hun skudt i fødderne af den canadiske rapper. Det har hun utvetydigt sagt via Instagram Live, og i lang tid stod det udsagn ubesvaret hen, alt imens folk som Kehlani og JoJo fjernede gæsteoptrædener af Tory Lanez fra deres album. Andre stjerner, som Chance the Rapper, Beyoncé, Lizzo og Rihanna, har desuden erklæret deres støtte til Megan Thee Stallion.

Nu er Tory Lanez dog stået frem for at fortælle sin side af historien. Ikke gennem et interview eller en udmelding på sociale medier eller sådan noget. Men med – hold vejret – et over én time langt album.

Jep, Tory Lanez har simpelthen lavet ikke bare én, men 17 sange om, at han altså ikke har skudt Megan Thee Stallion. Men at han er blevet »framed«.

Det er ikke bare mærkeligt (men ja; det er virkelig mærkeligt), det er decideret unikt i hiphophistorien.

Det var allerede pænt surrealistisk, at en kvindelig rapstjerne (der i øvrigt ligger nummer et i USA lige nu) anklager en mandlig ditto for at skyde hende i begge fødder. Men at selvsamme mandlige rapper så går ud og laver et helt album om episoden, gør historien bizar på et helt nyt niveau.

Det nye album – som i øvrigt hedder ‘Daystar’, opkaldt efter Tory Lanez rigtige fornavn – kan man så mene lidt af hvert om. Mange har således allerede anklaget rapperen for at bruge episoden (som Megan Thee Stallion har omtalt som »den værste oplevelse i mit liv«) som et kynisk PR-stunt.

Bloggen High Snobiety har eksempelvis svoret ikke at dække rapperen mere og kaldt ’Daystar’ for »årets giftigste album«, mens Consequence of Sound beskriver ‘Daystar’ som »chokerende tonedøvt«. Complex vurderer endda, at albummet er »for ækelt til at blive evalueret som musikalsk værk«.

Meget af kritikken går på, at Lanez ikke undskylder, men trodsigt forsvarer sin position. Og at han altså udnytter en episode, der åbenlyst har været traumatiserende for Megan Thee Stallion, til at fremme sin karriere.

Dén kritik er måske til dels berettiget. Men samtidig er det værd at huske på, at Tory Lanez vel har ret til at benægte de alvorlige anklager. Begge sider af sagen skal da høres. Okay, så er det pænt underligt, at han forsvarer sig gennem sange – men rapperen har vel også ret til at bruge sine oplevelser i sin musik. Det er vel ikke utænkeligt, at det er på den måde, han føler, han kan udtrykke sig bedst.

Anyway, det var bare lige for at lege djævelens advokat. Og for at lede os videre til det store spørgsmål: Så … hvad skete der så ifølge Tory Lanez den nat, hvor Megan Thee Stallion hævder at være blevet skudt af ham?

»We both know what happened that night and what I did / but it ain’t what they saying«, rapper canadieren på ‘Friends Become Strangers’. Og det er jo bare … helt vildt utilfredsstillende vagt. Især i forhold til hvor konkret Megan Thee Stallion har beskrevet begivenheden.

Ifølge hende fik hun »flere sår fra pistolskud, hvilket skyldtes en kriminel handling, der blev begået mod mig og som var gjort med intentionen om at skade mig fysisk«. Rapperen har desuden vist billeder af sine skudsår, og så har TMZ rapporteret, at Tory Lanez sendte en undskylds-SMS efter skudepisoden. Megan Thee Stallion har også sagt de her tre meget utvetydige ord: »Tory skød mig«.

Og mod den meget sort-på-hvidt-agtige erklæring kommer Lanez så med de her mudrede forklaringer. Altså: Han har lavet et 17 numre langt album, der specifikt handler om dén episode samt reaktionerne på den. Men der er ikke et eneste sted, hvor han tager sig sammen og giver sin side af historien. Så hvorfor i alverden eksisterer det her album så egentlig, spørger man sig selv?

Det er jo ikke fordi, Tory Lanez ellers undgår specifikke detaljer. Kritikere som Chance the Rapper bliver nævnt og disset, Lanez brokker sig over, at JoJo har fjernet en gæsteoptræden, og så kommenterer han på løse rygter – som da der spekuleredes i om den canadiske kunstner skulle deporteres.

Der er også masser af generelle bedyringer om uskyld, en del referencer til cancel culture og – som prikken over i’et – en yderst uheldig sammenligning med Chris Brown på ‘Sorry But I Had To…’. Ikke lige den klogeste person at bringe op, når man prøver at overbevise verden om, at man ikke har været voldelig mod en kvinde.

Ellers nøjes Tory Lanez med at så tvivl. Som når han sætter spørgsmålstegn ved, om Megan Thee Stallion overhovedet er blevet skudt (»how the fuck you get shot in your foot, don’t hit no bones or tendons« fra ‘Money Over Fallouts’), eller når han mere eller mindre hævder, at hun var så fuld den pågældende aften, at hun ikke har forstået, hvordan begivenhederne foregik (‘Queen & Slim’).

Der er også mange linjer om, hvor lækker han synes, Kylie Jenner er, og at han har et crush på hende – hvilket ifølge Lanez gjorde Megan Thee Stallion jaloux. Det er ren reality show-rap det her.

Intet er for småt til at blive påtalt. Men den helt store begivenhed vælger han altså at tale uden om. Og derfor føles ‘Daystar’ mere som en omgang trodsig udenomssnak end som det store sandhedsmoment, det udgiver sig for.

Albummets store mangel på forklaring betyder selvfølgelig ikke nødvendigvis, at Tory Lanez er skyldig. Det er stadig hans ord mod Megan Thee Stallions. Udgivelsen er bare heller ikke et særlig godt argument for hans uskyld.

For ’Daystar’ er nemlig ikke mislykket, fordi Tory Lanez fortæller sin version af virkeligheden. Det er mislykket, fordi han ikke gør det. Og derfor har rapperen – man kan virkelig ikke sige det anderledes – skudt sig selv i foden med det her album.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af