Der er sket en del, siden Tessa i 2019 først fangede den danske musikscenes opmærksomhed som rapkæftet freestyle-rapper på Instagram.
Hun har beefet med Blachman, fået sin egen DR3-dokumentar, spillet på Roskilde Festival, og så har hun selvfølgelig også udgivet en masse sange. Faktisk hele 19 styk, hvoraf den seneste – ligestillings-bangeren ‘TCM’ – landede så sent som i forrige uge.
En større udgivelse har vi dog ikke fået endnu, så mens vi venter på albummet, har vi her rangeret alle (ja, alle) Tessas sange fra værst til bedst.
Lad os for en god ordens skyld lige forklare vores kriterier for udvælgelsen.
Vi har kun inkluderet sange, som Tessa enten har udgivet alene eller sammen med andre, og altså ikke sange, hvor hun blot medvirker som gæst.
Det betyder, at vi har måttet udelade både Natasja-hyldesten ‘Til banken’ (som ellers ville have rangeret højt) og Specktors-sangen ‘Lågsus for evigt’.
Resten er frit slag. Så lad os komme i gang!
19. ‘Luftkys’ (med Burhan G)
‘Luftkys’ er en fuckfinger til alle verdens haters. En kunst, som den uendeligt unfuckwithable Tessa efterhånden mestrer til perfektion.
Desværre er Burhan G sværere at købe som kæphøj spradebasse, og især i det Suspekt-refererende kontraststykke sidder man tilbage med en følelse af, at han prøver lidt for hårdt på at tilpasse sig Tessas hoverende univers.
18. ‘Colombiano’ (med Alberto)
Der er et parallelt univers, hvor ‘Colombiano’ – Tessas første samarbejde med reggaeton-sangeren Alberto på dennes debutsingle – eksisterer side om side med Sivas og Gillis ‘Colombiana’ som en slags drivvåd kønsspejling af den hårdtslående kokainballade.
Det er bare ikke det univers, vi lever i. I stedet har Tessa i Alberto nærmest fundet sin overmand, hvad angår beskidte bars, og sammen bliver de to næsten for meget af det gode.
17. ‘Farver’ (feat. Asbjørn)
Var der nogen, der sagde ‘Same Love’ med Macklemore og Ryan Lewis?
‘Farver’ ser Tessa vrage sin sædvanlige sexpositivisme og konfrontatoriske kønspolitik til fordel for et lavmælt forsvar for homoseksuelle og transkønnedes rettigheder. En beundringsværdig bedrift, som samtidig viser en ny, mere følsom side af den ellers så selvhævdende rapper.
Desværre er sangen ikke nær så god som dens budskab, og især Asbjørns lige lovligt sukkersøde omkvæd synes ikke at høre hjemme på et Tessa-track.
16. ‘Nasty sommer’ (med Kewan Ligger Beatet Normal og Clara)
En dansk supertrio bestående af Tessa, poptalentet Clara og stjerneproduceren Kewan. Det burde egentlig ikke kunne gå galt.
Men på ‘Nasty sommer’ virker trioen så fikserede på at skrive årets sommerhit, at det hele bliver en smule leflende.
15. ‘Hallo Kitty’ (med Kewan Ligger Beatet Normal)
‘Hallo Kitty’ – det bedste af Tessas to samarbejder med produceren Kewan Ligger Beatet Normal – sniger sig lige akkurat op over sit solslikkende sidestykke, fordi Tessa ganske enkelt bare rapper bedre her, end hun gør på ‘Nasty sommer’.
14. ‘Set mer’ (feat. Jesper Livid)
Der begynder så småt at tegne sig et mønster i denne rangering: At Tessas musikalske samarbejder ofte resulterer i hendes svageste materiale, og at hun (med en enkelt undtagelse) stråler langt mere på egen hånd.
Det gælder også ‘Set mer’, hvor mentor Jesper Livids Sivas-klingende omkvæd virker noget malplaceret. Til gengæld rammer en brandvarm Tessa tracket benhårdt (pun intended) i versene med kække Jay-Z-referencer.
13. ‘TCM’
Fra ‘Ben’ til ‘Blæstegnen’ har Tessa allerede skabt et væld af mottoer og slangord, og med sin seneste single introducerede hun os for endnu et nyt koncept: ‘TCM’.
Forkortelsen står for Top Chick Mentalitet. En kvalitet, som Tessa selvfølgelig besidder.
Desværre leveres linjerne i et halvsløjt Johnson-flow over insisterende handclaps, der emmer lidt for meget af halbal fra 00’erne.
12. ‘Engangspik’
Findes der et mere Tessa-agtigt Tessa-nummer end dette års ‘Engangspik’, der ser hende udnævne sig selv til sexolog og rappe om at sende en mands »gennemkneppede røv hjem til Vesterbro«?
Nok ikke. Og det er heldigvis en god ting. Men af samme grund er ‘Engangspik’ heller ikke et track, der stikker ud i diskografien som helhed.
11. ‘Snakker for meget’
Debutsinglen fra 2019 indeholder alle de ingredienser, der udgør et godt Tessa-track. Kompromisløs beskidthed, hårdtslående produktion og et flabet kampråb i form af det ‘My Neck, My Back’-fortolkende hook: »Bare snak, bli’ ved / slik min røv, smag min succes«.
Tessa har sidenhen forfinet opskriften, men ‘Snakker for meget’ beviser, at hun altid har vidst, hvad hun ville.
10. ‘Mums’
‘Mums’ er en slags hyldest til håndværkere, der blandt andet ser Tessa savle over stilladsarbejdere i bar overkrop og tæller linjer som »Uh, kan du fikse det, handymand? / Uh, ta’ min mis til Candyland«.
Som regel tager boss bitch Tessa, hvad hun vil have, men på ‘Mums’ er udgangspunktet mere flirtende – og det klæder hende.
9. ‘Ghetto Fabolous’
‘Ghetto Fabolous’ kan meget vel være Tessas mest konfrontatoriske track til dato.
»Knækkede tusind kroners negle på en piges kind / Fik nogle endnu flottere dagen efter, hun fik ti sting« rapper Tessa og beviser dermed, at hun – trods dyre negle og Louis Vuitton-tasker – inderst inde stadig er et barn af Vestegnen.
Eller som hun selv formulerer det: »Du ka’ ta’ pigen ud af ghettoen, men ikk’ ghettoen ud af pigen«.
8. ‘Bål’
Tessa har aldrig henvendt sig så direkte til de udsatte piger og kvinder, hun ønsker at være et forbillede for, som her.
»Til alle dem, der er blevet trådt på / og tror, at drømme er umulige at opnå / giv en finger til dem, der fortalte dig det / husk, den bedste hævn er succes«, lyder det blandt andet.
‘Bål’ viser at Tessa ikke er tilfreds med kun at chokere. Hun vil også inspirere.
7. ‘Sjakalina’
Taylor Swift har sine swifties, Beyoncé har sin Beyhive, og Tessa har sine sjakalinas. Det sørgede hun selv for, da hun i 2019 udgav klubtracket af samme navn.
Og hvad er så en sjakalina? Det er selvfølgelig en skrupelløs femme fatale, der stjæler fyrenes skejser, stikker dem falske navne i sengen, og som kun ser sig tilbage »for at tjekke om røven stadig er stram«.
Ofte går det galt, når Tessa afviger fra formlen. Men hun slipper gevaldigt godt fra sin autotunede flirten med klubmusik på ‘Sjakalina’.
6. ‘Fuck dem Freestyle’
I 2019 – efter en række stærke singler i form af ‘Snakker for meget’, ‘Okay’ og ‘Ben’ – vendte Tessa på sin vis tilbage til Instagram-udgangspunktet med denne hidsige stikpille af en freestyle, der ser rapperen revse sine falske veninder (»hjernedøde kællinger«, som hun selvformulerer det).
‘Fuck dem Freestyle’ er ikke engang et minut lang, men Tessa har sjældent rappet bedre.
5. ‘Så’n der’
»Kender du typen, der siger ‘Så’n der’ ret meget? Det’ mig«, lød det ganske simpelt i en pressemeddelelse, da Tessa udsendte sin første single i 2020.
Det kom der endnu en kåd single ud af, der vender op og ned på hiphoppens kønsroller med linjer som »rollerne er vendt rundt, Barbie rykker Ken rundt«.
Tessas katalog flyder over med sexfikserede bangers, som efterhånden er blevet rapperens varemærke. På ‘Så’n der’ forfiner Tessa endnu engang sit håndværk og leverer sin hidtil bedste af slagsen.
4. ‘Blæstegnen’ (feat. Orgi-E)
Samarbejdet mellem Tessa og Orgi-E var nærmest uundgåeligt. Tessa er på mange måder Suspekt-rapperens kvindelige modvægt, og det er næppe nogen overdrivelse at kalde de to for Danmarks konge og dronning af møgbeskidt sexrap.
Måske netop derfor endte ‘Blæstegnen’ også med at blive Tessas mest potente samarbejde til dato. Et storpralende kærlighedsbrev til Københavns Vestegn, der skriver sig ind i sin samtid med en række slagkraftige shoutouts til coronarestriktionerne:
Tessa bruger bandanaer som mundbind, Orgi-E bruger (selvfølgelig) trusser.
3. ‘Glo på mig’
»Holder min’ vipper lig’ så sorte som min sjæl / Lig’ så lang’ som min liste over bitches jeg vil kvæl’«, lyder det på et tidspunkt i ‘Glo på mig’. Havde hendes syngende lussing af en sjette single kun bestået af den ene linje, ville den stadig være top 3-materiale.
På ‘Glo på mig’ er Tessa decideret usårlig, og ingen andre end hende selv slipper med skindet i behold. Hverken tvetungede bitches, liderlige fans i hendes DM eller »shabab-rappers, der mærkeligt nok pludselig tror, de kan tale spansk«. Av.
2. ‘Okay’
Hvem andre end Tessa er flabet nok til at udnævne sig selv som Danmarks hiphopdronning på sin kun anden single nogensinde?
Ingen, formentlig. Og det er netop dét, der gør det Lille Høg-producerede track så godt. På ‘Okay’ sprudler Tessa så meget af selvtillid, at selv Kanye West nok ville bede hende om at skrue bare en anelse ned for charmen.
Det gør hun gudskelov aldrig.
1. ‘Ben’
Tessas største styrke som rapper er hendes evne til at skrive mindeværdige catchphrases, og intet track pakker flere end ‘Ben’ – Tessas både største og bedste sang til dato.
Der er ærligt talt ikke en eneste linje her, der ikke lyder som en læresætning for selverklærede boss bitches. Uanset om det så gælder titlens akronymer, eller når det i første vers lyder: »Hvis de myrder mig, så smil, når du ser mig i min kiste / Vær sikker på, at jeg var fucking flabet til det sidste«.
Det er vi ikke et sekund i tvivl om, Tessa.