1. Giift ‘Home Stu Freestyle’
Sidste måned var vi forbi årets udgave af Vegas Udvalgte, og ét af højdepunkterne i den forbindelse var det danske r’n’b-stortalent Giift, der sidste år slog os omkuld med debut-ep’en ‘Archives’.
Til showcase-koncerten i Vega medbragte hun dog også ny musik, og et af højdepunkterne var en ikkeudgivet sang, som den 18-årige artist optrådte med a cappella. Hendes stemme slog gnister under optrædenen.
Nu har Giift endelig udgivet nummeret i en studieudgave, og denne gang er der instrumentation på.
Den ømme guitar og de forvrængede backingvokaler (samt et lille stykke med forvrængede leadvokaler) klinger seriøst meget af Frank Ocean. Den tydelige desperation i vokalen efter det forvrængede stykke er så gennemtrængende, at man næsten får lige så meget gåsehud, som man gjorde i Vega.
2. 100 Gecs ‘Hollywood Baby’
Du kender hyperpop – den overdrevet in-your-face-agtige udgave af popmusik, der især i hænderne på 100 Gecs lyder, som om den til tider prøver at frastøde lytteren.
Men hvad med hyper-poppunk?
Det er nok sådan, vi bedst kan beskrive den guitarfræsen og nævenyttighed, der præger duoens seneste single, der peger frem mod udgivelsen af albummet ‘10,000 Gecs’ 17. marts.
3. Barbro ‘Blue’
En barok, jazzet lyd svæver omkring Barbros stemme på ‘Blue’ – en stilfærdig og følelsesladet sang, hvor det stedvist lyder, som om alt er ved at kamme over. Sangen stammer fra Barbros kommende debutalbum ‘Bad Choices’, hvortil de for nylig har annonceret en efterårsturné.
4. Caroline Polachek ‘I Believe’
Der foregår meget på denne sang fra Caroline Polacheks seneste pragtværk af et album, ‘Desire, I Want To Turn Into You’.
På den ene side er den (som størstedelen af sangene på albummet) en kærlighedssang. Men på den anden side er den en sang om dødens uundgåelighed, og hvordan den ikke skal sætte en stopper for udødelige bånd: »I don’t know, but I believe / We’ll get another day together«.
Dette skyldes, at sangen samtidig er en hyldest til Polacheks afdøde ven, produceren Sophie, der mistede livet i 2021.
5. Hvor Er Skygge ‘Flyvere i natten’
Den danske altpop-komet Hvor Er Skygge gearer op til sit debutalbum, og projektets seneste single trækker på både IDM, psykedelia og bundsolide pophooks. Sangen kommer forud for en debutkoncert på Loppen 18. februar.
6. Lana Del Rey ‘A&W’
Et af årets mest imødesete album er Lana Del Reys vidunderligt betitlede ‘Did You Know That There’s a Tunnel Under Ocean Blvd’, der udkommer 24. marts. ‘A&W’ er anden single derfra, og den fortæller om »the experiеnce of being an American whore«.
Det lyder som en arketypisk Lana-sang noget af vejen, men pludselig slår den over i en totalt uforudset blanding af trap og triphop, og knap halvdelen af sangen foregår i dette mere tungt producerede terræn.
7. Dibset ‘Ghetto Love’
En kærlighedssang fra raptalentet Dibset var ikke på vores 2023-bingokort, men det giver egentlig god mening.
Han har længe besunget gadelivet på en mere sorgbetynget måde end de fleste af kollegerne, så at bringe lidt romantik ind i tragedien er en oplagt måde at sørge for, at der er endnu mere på spil.
8. MSPaint ‘Titan of Hope’
Postpunkgruppen MSPaint albumdebuterer 10. marts med værket ‘Post-America’, og gruppens seneste single er et vidunderligt eksempel på, hvor meget de har at byde på.
Det er rapkæftet raprock, forpint hardcore og syrede tekster om alkymi, alt sammen rullet sammen i en kreativ og kløgtig pakke.
Følg vores ugentligt opdaterede Top Tracks-playliste på Spotify: