Turnéer går viralt på stribe i 2023 – og det er ikke tilfældigt

Der er ikke noget nyt i, at en artist ønsker at gøre noget særligt ud af sine shows for publikums skyld. Men nu er en håndfuld artister også begyndt at fokusere på at imponere dem, der ikke er til stede.
Turnéer går viralt på stribe i 2023 – og det er ikke tilfældigt
Taylor Swift og Ice Spice. (Foto: Kevin Mazur/TAS23/Getty Images for TAS Rights Management)

ANALYSE. Taylor Swift irettesætter en lidt for aggressiv sikkerhedsvagt under en koncert i Philadelphia.

Beyoncé har sin datter med på scenen i Paris.

Harry Styles hjælper en fan med at springe ud under en koncert i Horsens.

Hver gang, jeg tjekker de internationale nyhedsmedier, er de plastret til med overskrifter med vilde, virale koncertøjeblikke som ovenstående.

I begyndelsen tænkte jeg, at der måtte findes en Gud eller fe eller smølf eller lignende, der holdt hånden over vores popstjerner på deres verdensturnéer, og sørgede for at sikre dem et viralt øjeblik, så deres navn ikke blev glemt, mens de var på tour.

Usandsynligt. Men du ved, benefit of the doubt.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
@dailymail

Blue Ivy, makes ANOTHER surprise appearance in the UK on Beyoncé’s Renaissance tour. Icon in the making! 🔥 TT/RupiLegha

♬ original sound – Daily Mail

Så fortsatte de virale øjeblikke. Og fortsatte. Og til sidst måtte jeg indse, at det nok ikke var helt tilfældigt med en sådan streak af TikTok-tunede eller Instagram-værdige øjeblikke.

Det begyndte i stedet at ligne en strategi for medieomtale. En måde, hvorpå nutidens popstjerner kan skabe viral valuta, når de er på tour.

Men hvordan er den her tendens opstået? Og hvilken betydning har den for, hvad vi forstår ved en koncert?

En ny slags koncert

Vi starter der, hvor alt starter i 2023. På TikTok.

For det er netop her, at koncertvideoerne får lov at vokse sig virale. Har en koncertgænger været heldig at fange et perfekt klip af sin favoritartist, kan det på få timer gå fra hjemmevideo til forsidehistorie.

Mit eget dugfriske eksempel på dette må være fra fredagens The 1975-koncert på NorthSide.

Her kyssede forsangeren Matty Healy med en sikkerhedsvagt, og da jeg vågnede morgenen efter, florerede kysset over alt på TikTok.

I løbet af få dage havde det også ramt flere af verdens største musikmedier.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her blev jeg for alvor klar over omfanget af det her fænomen. Klar over TikToks magt. For i opmærksomhedsøkonomien, som alle popstjerner lever i, er afspilninger på TikTok ren og skær valuta.

Kommer det bag på vor tids største musikere?

Nej, det game kender de udmærket godt. Kunstnere som Harry Styles, Taylor Swift, Beyoncé og Matty Healy har en ph.d. i opmærksomhedsøkonomi.

De ved, hvad de skal gøre for at være memeable til hvert eneste show, så de lander på forsiderne dagen efter.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Hvis du spiller de samme sange på den samme måde hver aften, kunne du lige så godt være usynlig. Men hvis du skaber unikke momenter til hvert show, skaber du pludselig nyt indhold konstant.

Det siger sig selv, at mange stjerner vælger sidstnævnte tilgang.

Som når Healy kysser en ny person ved hver koncert, eller når Styles altid finder en fan med et skilt, der så kommer op på scenen.

Ingen anden turné viser det skift i koncertformen mere tydeligt end Taylor Swifts ‘Eras’-tour, der siden begyndelsen har genereret en uendelig strøm af overskrifter og virale klip.

Mesteren af det virale koncertmoment

Taylor Swifts igangværende turné er en opvisning i, hvordan man skaber nyt indhold ud af utallige tour-stop.

Det kan være alt lige fra, at hun sluger et insekt under sin koncert i Chicago, til at hun bringer en af tidens største rapstjerneskud, Ice Spice, med på scenen. Eller at hun annoncerer fra scenen, at en genindspilning af ‘Speak Now’-albummet udkommer snart.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Selve sætlisten er skræddersyet til at gå viralt med nye momenter: Ved hver koncert spiller Swift således sange, hun ikke spiller andre steder.

Samtidig er hendes fans blevet inkorporeret i viralitetsmaskinen. Nogle Swift-fans printer teksterne ud og tager dem med til koncerten, andre dukker op i voksenbleer, så de ikke behøver gå på wc.

Der er Swift-fans, der har solgt regndråber fra koncerterne for større summer, og så er der et par, der er blevet gift til en Swift-koncert. Alle de her ting dokumenteres på video og spredes straks via TikTok og andre platforme.

Alle vil gerne gå viralt – og turnéen er blevet arenaen, hvor det kan lykkes. Swift har orkestreret et viralitetens cirkus.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her er der selvfølgelig et spørgsmål, der blinker i neonlys: Hvornår går jagten på viralitet fra at være et klogt træk til at virke kalkuleret?

Kan artisterne bevare deres autencitet i jagten på opmærksomhed? Og hvis svaret er ja, til hvilke længder må de gå for at overgå de andre stjerners TikTok-værdige koncertøjeblikke?

Én ting er i hvert fald sikker: Illusionen om, at aftenen kun handler om artisten og deres publikum, er ved at briste.

Tiden, hvor en koncert kun handlede om at underholde de mennesker, der havde købt billet og var mødt op til koncerten, er forbi.

I dag spiller popstjerner ikke kun for det fysiske publikum, der står foran dem. De spiller for hele verden.

Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af