LISTE. Noah Carter har haft en usædvanlig karriere.
Rapperen blev i første omgang kendt som en nærmest mytologisk skikkelse, da folk som Hans Philip, Gilli, Kesi og Benny Jamz namedroppede ham i deres sange. Omtalen gjorde B.O.C-medlemmet berømt allerede inden hans første udgivelse.
Da Noah Carters første sang så endelig udkom til stor hype, var den straks et storhit. ’Do You’ gjorde ham til en stjerne – en status, der blev cementeret af de efterfølgende album, ’Couch Dreams’ og ’2nd Demo’ fra 2017 og 2018.
Mange spåede ham en international karriere, men i stedet blev der stille omkring Carter. I et interview med Soundvenue fra 2021 har rapperen fortalt, at pausen skyldtes en kompliceret kontrakt med et stort internationalt pladeselskab, der gjorde, at han ikke kunne udgive musik.
I efteråret 2021 kom rapperen ud af den blindegyde og udgav sit tredje album ’Carter the Kid’. Og nu, i 2024, har rapperens karriere taget endnu en uventet drejning med et dansksproget album ved navn ‘Noahs ark’.
Dette føles derfor som et godt tidspunkt at gøre status over Noah Carters hidtidige karriere – hvilket vi har gjort ved at udpege og rangere hans ti bedste sange.
10. ‘Winwin’ (2024)
Noah Carter er ikke ligefrem ny på rapscenen, men hans første store single på dansk føles som en ankomst.
Noah Carter rapper, at han er »spændt som en student«, og ’Winwin’ er lige så bragende festlig som en studentervognskørsel. Det er en sang, der strutter af overskud – som om denne sang alene skulle indvarsle, at 2024 bliver Noah Carters år.
Han sender hilsener til B.O.C, kærlighed til sine søstre, en sviner til sin far og en fuckfinger til alle dem, der har tvivlet på ham. Det er lyden af en mand, der ventede næsten 10 år med at udgive musik på dansk – men som ikke havde et sekund at spilde længere: »Skynd’ mig ud af døren, for jeg hørt’ de ventede på mig!«
9. ’Henny Flows’ (2021)
Da vi interviewede Noah Carter om comeback-albummet ’Carter the Kid’ fra 2021, beskrev han udgivelsen som en befrielse – og der er ingen sange på albummet, der indkapsler den følelse af frihed som ’Henny Flows’.
Nummeret er fyldt med pral: Carter hævder at være en blanding af André 3000 og Jay-Z, sender hilsener til venner bag tremmer og slår fast, at han ikke har tid til et fast forhold. Han ryger »Skittles« og har 50.000 kroner i sine denims. Det kører.
Men ’Henny Flows’ er mere end bare blærerøvsenergi. Det er en sang, der lyder som sorgløsheden selv: Noah Carter rapper som en mand, der har gået rundt med en rygsæk fuld af mursten i årevis og nu endelig kan smide den af sig. »La-lala-la-la-la«, nynner rapperen i omkvædet, mens han vandrer ud i solen.
8. ’B.O’ (2016)
»Hvorfor er den her ikke på Spotify?!?!?«
Sådan står der flere steder i kommentarsporet på YouTube, og vi kunne ikke være mere enige. ’B.O’ er Noah Carters måske mest undervurderede sang og et af de relativt få tidspunkter i karrieren, hvor han går all-in på stratosfærisk trap a la Travis Scott.
Jens Ole McCoy forlader også komfortzonen og skifter sine afdæmpede Ukendt Kunster-beats ud med et bombastisk lydspor, der får de hårdeste sider frem i Noah Carter. Især omkvædets stemmesample har episke proportioner.
»Murder business, no forgiveness«, lyder det sammenbidt fra rapperen i første vers. »Gang-gang-gang«, skråler han euforisk i omkvædet, der hylder B.O.C-crewet. Hvis debutsinglen ’Do You’ viste os Noah Carters blødere side, demonstrerede ’B.O’, at der også var en gadenær trap-artist gemt i ham.
7. ’Noahs ark’ (2024)
Der sker virkelig mange ting på ’Noahs ark’. Men der er alligevel en rød tråd på Noah Carters første dansksprogede album i form af en række sange, der giver glimt af en følsom mand bag rapperfacaden.
Stærkest af dem er titelsangen, hvor rapperen over et meget Ukendt Kunstner-klingende klaverbeat af Jens Ole McCoy skildrer et usikkert kærlighedsforhold med en detaljegrad og selvudlevering, der virkelig ikke er hverdagskost på hiphopscenen. Som når han rapper om at have indtastet hendes nummer med et smil på læben – blot for at bakke ud og »sende en snap i stedet«.
Den type ærlighed og sårbarhed – selvfølgelig kombineret med containervis af charme – er ret speciel, og det er nok den ting, der især gør, at Noah Carter skiller sig ud på den propfyldte danske rapscene.
6. ’No Favours / 5000’ (2017)
Første halvdel af sangen, ‘No Favours’, er en fin, klaverdreven rapting, men glem nu lige den et øjeblik. Det er ’Couch Dreams’-nummerets anden halvdel, der for alvor er Noah Carter i mesterlig form.
Titlen ’5000’ hentyder til prisen på rapperens sko, men det kunne også være tallet på fartmåleren. For det her nummer spurter afsted, som skulle Carter nå at indhente al den tid, han havde tabt ved at tilbringe en årrække bag tremmer.
Sangen er intens på grænsen til det stressende. Den lyder vitterligt som flugtbilist-musik og fungerer som en perfekt modvægt til de mange afdæmpede, reflekterende sange, Carter ellers ofte dyrker.
5. ’Search’ (2018)
Noah Carter slog igennem cirka samtidig med, at Drake introducerede de globale hitlister for festlige genrer som dancehall og afrobeats. De strømninger flød også ind i danskerens musik.
Først på den uudgivne ’Sexy Nigga’, som Carter spillede under sine tidlige shows, og som med meget stor sandsynlighed var blevet et storhit, hvis han nogensinde havde udgivet den. Og derefter på den mere afdæmpede ’Search’, der forenede tidens ømusik med rapperens egen karakteristiske melankoli.
I stedet for at skabe en rendyrket feststarter lod Noah Carter et stik af smerte flyde ind i sangen. Selv når han er på tropeøerne, er han egentlig på jagt efter noget helt andet. Det er den sørgmodige, rastløse understrøm, der gør ’Search’ til meget mere end en Drake-inspireret sommersang.
4 ‘Ku ha været outroen’ (2024)
Den anden sang på Noah Carters første dansksprogede album er sådan et nummer, der vokser sig større og større med hver stavelse, der forlader rapperens mund.
Noah Carter formår mesterligt at bygge spændingen op, mens Hillebrandts beat bliver ved med intensiveres hele vejen igennem sangen. Det hele eksploderer, når trommerne sparker ind, og Noah Carter kårer B.O.C til »monarkiet fra Nørrebro«.
Men så sker noget uventet: Pralesangen bliver et stykke selvbiografisk historiefortælling. Rapperen skildrer, hvordan albummet ’Noahs ark’ blev formet gennem svære vilkår, undertrykte følelser, knuste forhold og tætte vennebånd. Det er fascinerende at lytte til.
Var der nogen tvivl om, at Noah Carter kunne på dansk, fjernede denne sang dem eftertrykkeligt.
3. ’Geam’ (2018)
Er du okay, Noah? Sådan kunne man godt lidt have det på rapperens andet album ’2nd Demo’, der var en mere døsig, narkotiseret størrelse end debuten.
Dén druggy følelse er stærkest indkapslet på ’Geam’, hvor Carter kigger dybt ned i Flamingokoppen: »It’s all about the wave«, snøvler han gang på gang og lyder næsten som om, han ikke helt selv ved, hvad han mener. »Codeine, I’m leaning and all that«, lyder det et andet sted.
Jens Ole McCoys produktion spejler stoffernes sløvhed, men lader også nogle smukke melodier pible op til overfladen. Der er en spænding mellem den bedøvede overflade og noget lysere, der forsøger at skinne igennem.
Hvis Noah Carters mest poppede momenter minder om Drakes ’Take Care’, var det her ligeså dystert-narkotisk som The Weeknds mørkeste mixtape-øjeblikke.
2. ’Come Alive’ (2017)
Havde John Cunningham mon hørt den her, før han lavede beatet til XXXTentacions verdenshit ‘Sad!’? Det havde han nok ikke, men Jens Ole McCoys produktion har en lignende lyd. Den er smuk og sørgmodig på samme tid.
Noah Carter brugte det beat til at lave karrierens største hit – i hvert fald målt på Spotify-streams. ’Come Alive’ er en r’n’b-skæring i stilen fra Drake og PartyNextDoor, der fungerer som en slags åndelig efterfølger til debutsinglen ’Do You’.
I lighed med den sang er kærligheden stadig kompliceret, og forholdet, der synges om, føles som om det foregår på grænsen mellem noget officielt og noget mere løst. Men Carter søger væk fra festen og hen mod noget mere, ja, seriøst: »Fuck a friendship, let’s get intimate«, synger han og lyder som en mand, der endelig er klar til at smide facaderne.
1. ’Do You’ (2016)
Noah Carter har udgivet mange gode sange siden 2016, men vi er nødt til at sige det, som det er: Hans første single nogensinde er stadig hans stærkeste.
’Do You’ var en øjenåbner, da den udkom. Noah Carters navn var blevet nævnt på så mange hårde danske hiphopsange, at man forventede en garvet gaderapper. Men rapperens første single var en følsom, melodisk r’n’b-genistreg, der havde samme nostalgiske forhold til kærligheden som de bedste momenter på Drakes ’Take Care’.
Sangen drejer sig om spørgsmålet i omkvædet, der er simpelt men også specifikt: »Do you tell your friends that you miss me?« Det er måske den mest Noah Carter-agtige linje nogensinde, netop fordi den stadig beholder en vis distance til den anden person. Han spørger ikke: »Do you miss me?«, men holder sig på afstand.
Den her type kærlighedsforhold, hvor den anden altid er lige uden for rækkevidde, har Noah Carter udforsket en del siden, men aldrig med så stor indlevelse som på debutsinglen.
Det var med den her sang, at det blev tydeligt, at manden bag de mange »fri Noah Carter«-shoutouts var langt mere flersidig og interessant, end man måske lige havde troet.