St. Vincent ‘Broken Man’
Det lå lidt i kortene, at St. Vincents 2024-turné (der blandt andet kommer forbi NorthSide) måtte betyde, at der kom ny musik. Og St. Vincent er jo kendt for at genopfinde sig selv med hver ny albumcyklus. Så ‘Broken Man’ burde virkelig ikke overraske os.
Men alligevel er ‘Broken Man’ en totalt uforudset mavepuster. De blide, svævende psychfunk-lyde fra 2021-albummet ‘Daddy’s Home’ er lagt på hylden, og vi får i stedet den nok barskeste, mest aggressive og hårdest rockende lyd, St. Vincent nogensinde har arbejdet inden for.
Det sidste minuts penge lyder nærmest som taget direkte fra en Queens of the Stone Age-sang. Vejen hen mod denne eksplosive afslutning er dog mere industrial-klingende, ikke ulig den lyd, Nine Inch Nails udforskede på ‘With Teeth’. Men der er også rigeligt med umiskendelige excentriciteter, som kun Annie Clarks krøllede hjerne ville kunne finde på.
Der er et helt album på vej, formentlig med mere af denne tungere lyd. Det hedder ‘All Born Screaming’, og udkommer 26. april.
Andreas Odbjerg ‘Er det nu?’
Et af de stærkeste numre på Andreas Odbjergs nye album, ‘Un Hommage’, er breakup-balladen ‘Er det nu?’, der handler om at slå op med en nær ven. Odbjergs vokal lyder her intet mindre end sønderknust.
Thea Dora ‘Harder’
Thea Doras electropop er mere eksplosiv og sprælsk end vi er vant til at opleve inden for Danmarks grænser, og hendes nye single ‘Harder’ er et klasseeksempel på det, der gør hende spændende. Det pulserende, pastelfarvede klubbeat er på en gang desorienterende og gribende, mens Thea Doras luftige vokal oser af karakter.
Hvor Er Skygge ‘Violet’
Nu hvor vi snakker om spirende danske kunstnere med luftige vokaler – Hvor Er Skygge åbner debutalbummet ‘Sommetider evig forårsregn’ med dette fem minutter lange eventyr, hvorpå de catchy vendinger står i kø, selv om han totalt fravælger popstruktur. Det er næsten som en slags dansksproget artrock-pendant til ‘Sicko Mode’.
Carlina de Place ‘Pieces’
Førnævnte Andreas Odbjerg fremhævede Carlina de Place, da Soundvenues Astrid Louise Rasmussen for nylig spurgte ham, hvilke danske talenter, der blev snakket meget om i branchen for tiden. Det var vel at mærke før hun havde udgivet noget. Nu er førstesinglen ‘Pieces’ ude, og den ømme klaverballade åbenbarer, at der er tale om en fremragende sangstemme.
Icekiid ‘Balaclava’
Tidligt i karrieren rappede Icekiid om hættetrøjer og skimasker – og nu hvor han er en superstjerne, er der stadig grund til at skjule ansigtet. For det er sgu trættende, når alle genkender ham. Måske ville han slippe for det problem, hvis han ikke blev ved med at lave så iørefaldende og dansable tracks som det amapiano-inspirerede ‘Balaclava’?
Mannequin Pussy ‘Loud Bark’
Et af vor tids mest konsekvent overbevisende indierock-navne må være de insisterende amerikanere i Mannequin Pussy. De har netop smidt deres fjerde album, ‘I Got Heaven’, på gaden, og sangen ‘Loud Bark’ eksemplificerer eminent, hvor dygtige de er til at få støjende guitarer og angstfyldte skrig til at ramme direkte i hjertekulen.
Fred Again.., Lil Yachty & Overmono ‘Stayinit’
Fred Again.. kan et eller andet med at give rappere EDM-makeovers – se hans samarbejder med Lil Baby, Headie One og Baby Keem. Lil Yachty kan et eller andet med at skifte genre konstant – hør eksempelvis hans vellykkede psychrock-album fra sidste år. Den Roskilde-aktuelle duo Overmono kan det der med at skabe medrivende future garage-teksturer – så selvfølgelig er ‘Stayinit’ et samarbejde, der fungerer.
Laura4evigt ‘Anything’
Skal vi ikke fortsætte lidt på klubben? ‘Anything’ er en pumpende banger, hvor Laura4evigt forener eurodance med en vemodig melankoli, som den genre sjældent er associeret med. Det er den blanding af Medina og Alice Deejay, vi ikke vidste, vi havde brug for.
Andreas Odbjerg feat. Emma Sehested Høeg ‘Svært at være fantastisk’
Vi tager lige endnu en fra Odbjergs nye album. Men hvis hans navn ikke stod på ‘Svært at være fantastisk’, ville man næppe vide, at det var ham. Den bliver nemlig sunget af Emma Sehested Høeg, der spiller en dejligt selvfed karakter, der forventer at alle bøjer sig i støvet for hende.
Det giver lidt mindelser om Sanne Salomonsens rolle på Kasper Windings ‘Lidt til og meget mere’ – men tilført kæk tværfløjte og et bossanova-groove.
Følg vores ugentligt opdaterede Top Tracks-playliste på Spotify:
Mangler du mere ny musik? Så gå på opdagelse i sidste uges Top Tracks.