J. Cole ‘Crocodile Tearz’
»Yes, sir, it’s me, not two, not three / The uno, G-O-A-T«.
Normalt ville det ikke være så opsigtsvækkende, at J. Cole – eller enhver anden rapper for den sags skyld – kaldte sig selv for The Greatest of All Time. Men ‘Crocodile Tearz’ lander ikke på et hvilket som helst tidspunkt.
Kendrick Lamar dissede nemlig for nylig både Drake og J. Cole på sit gæstevers på sangen ‘Like That’ af Future og Metro Boomin. Specifikt går hans diss ud på at afvise enhver påstand om, at han sammen med sine to målskiver burde udgøre en »big three« i moderne hiphop.
Så når J. Cole denne uge har smidt surprise-albummet ‘Might Delete Later’ på gaden, er det selvfølgelig med de briller på, at mange lytter til det. Han disser Kendrick direkte tilbage på nummeret ‘7 Minute Drill’, men det er med ‘Crocodile Tearz’ at han for alvor argumenterer for, at han skal ses som en af de allerstørste.
Han sammenligner sig selv med Jay-Z anno ‘Reasonable Doubt’, og i det hele taget oser nummeret af, at han har blod på tanden. Et nummer som dette er et overbevisende argument for, at Cole fortjener at blive nævnt i samme åndedræt som Kendrick.
Charli XCX ‘B2B’
Charli XCX lagde hyperpoppen på hylden til fordel for mere radiovenlig dancepop på 2022-albummet ‘Crash’, og med det kommende ‘Brat’ (7. juni) går hun totalt i klubmodus. Denne uge har hun smidt de to sange ‘Club Classics’ og ‘B2B’, og særligt sidstnævnte gør stort indtryk med sin idiosynkratiske EBM-lyd.
Blondshell feat. Bully ‘Docket’
Det Roskilde-aktuelle rockhåb Blondshell har allieret sig med en anden ung connaisseur af 90’er-klingende altrock – nemlig Bully. Sammen giver de et beskidt og slagkraftigt bud på, hvordan grunge kan lyde anno 2024.
Beyoncé ‘Riiverdance’
Beyoncés nye album ‘Cowboy Carter’ har endegyldigt bevist, at hun sagtens kan lave countrymusik – selv om der er mange andre genrer til stede på tracklisten end blot country. Dyrk eksempelvis hvordan country-guitar bliver blandet med et housebeat på ‘Riiverdance’.
Lamin ‘OT’
Lamin har den seneste håndfuld år gjort sig selv synonym med festlig poprap – men han kan også lave benhård, autocroonede selvransagelse, der lyder markant mere af Jamaika end af ‘Window’. ‘OT’ er et af den slags numre, man skal høre, hvis man fejlagtigt har reduceret Lams til hans mest poppede materiale.
GloRilla feat. Megan Thee Stallion ‘Wanna Be’
Glorilla er denne uge aktuel med mixtapet ‘EhhThang EhhThang’, og her inviterer hun Megan Thee Stallion forbi til et fællesnummer, hvor de vilde ad-libs står i kø – og hvor intime støn nærmest er integreret direkte i instrumentationen.
St. Vincent ‘Flea’
Alt tyder på, at ‘All Born Screaming’ bliver St. Vincents mest skramlede og mest garagerockede album hidtil, når det udkommer 26. april. På ‘Flea’ er selveste Dave Grohl bag trommerne, hvilket er et oplagt match, når St. Vincents vokaler stedvis vækker hendes indre Kurt Cobain til live.
Vampire Weekend ‘Prep-School Gangsters’
Sangskrivningen på ‘Prep-School Gangsters’ kunne dårligt være mere klassisk Vampire Weekend. Men lyden er så dejligt vovet – især da de støvede, småskrigende violiner kommer til sidst.
Fritid ‘Fremskridt’
Kan du genkende vokalen? Det er Emil Vammen fra Zar Paulo, der står bag dette sideprojekt sammen med producer Mads Morville, og de har denne uge udgivet debutalbummet ‘Plads til hinanden’. ‘Fremskridt’ er et godt eksempel på, hvordan projektet byder på lidt skævere og mere abstrakte toner, end man er vant til fra Zar Paulo.
Figi ‘Flab’
»64 bars og et fucking kort omkvæd« – ‘Flab’ lyder nærmest som en programerklæring om, hvad Figi har i sinde at bringe til hiphopscenen. Flabet lyrik, punchlines på stribe og en no bullshit-attitude, der gennemsyrer det hele.
Maxo Kream feat. That Mexican OT ‘Talkin In Screw’
Uf, den der synth er bare lækker. Lidt G-funky, men i en umiskendelig Texas-indpakning. That Mexican OT leverer maskingevær-speedrap, der klinger lidt af Busta Rhymes, men i en lækker, moderne indpakning. Tilsæt Maxo Kreams mere kølige levering, og vi har en solid undergrundsbanger.
Ella Augusta ‘Baglæns’
17-årige Ella Augusta er en ny stemme på Danmarks popscene – og den finurlige breakup-hymne ‘Baglæns’ er muligvis hendes bedste sang hidtil. Det er en af den slags sange, man efter bedste ‘Dancing On My Own’-ånd både kan danse og græde til.
Mangler du mere ny musik? Så gå på opdagelse i sidste uges Top Tracks.
Følg vores ugentligt opdaterede Top Tracks-playliste på Spotify: