S!vas og Ukendt Kunstner – Danmarks svar på Watch the Throne
»Vi har ikke så mange turn up-sange«, sagde Ukendt Kunstner-frontmanden Hans Philip en smule undskyldende, lige før de behagelige toner fra ’Fuckin’ nummer’ skyllede ud over Store Vega hen mod slutningen af duoens set. Der var egentlig ikke grund til at undskylde – Hans Phillip er en af de få rappere, der formår at forplante alle nuancerne fra sine tekster fra studie til scene, og produceren Jens Ole McCoy serverede beats der var bløde, men også godt kunne banke, når de skulle.
Hvis det var en smule uforløst, var det kun fordi man vidste, at S!vas snart ville ændre salens stemning radikalt – og måske lidt fordi Ukendt Kunstner gemte deres bedste numre til allersidst på aftenen, da begge kunstnere var på scenen samtidig.
Som det var leverede Ukendt Kunstner en slags stemningsfuld optakt til det store brag, der så kom i form af S!vas. Selvfølgelig var han fuldstændig sortklædt, og selvfølgelig røg de arme, der før havde svajet til tonerne af Ukendt Kunstner, pludselig op alle steder, mens Rezas bombastiske beats bankede afsted. De første numre var ’Hacket’ og ’Markering’ – nok to af S!vas og hans producer Rezas mest bombastiske trap-bangers. Eller som Hans Philip ville sige: Turn up-sange.
Herfra slap den solbrille-entusiastiske rapper ikke taget om publikum, selv om nyere tracks som ’DAMAIKAM’ og ’Viva’ måske ikke havde helt samme gennemslagskraft som sange fra den første ’d.a.u.d.a.’-ep.
Hans Philips flows og stemmeføring var selvfølgelig klarere, for S!vas lyder nu engang helt anderledes på albummet, hvor han synger gennem oceaner af autotune. Men det, der manglede i vokallevering, blev kompenseret med musikkens ekstreme energi: Ukendt Kunstner havde taget folk ned ad melankoliens gade og rappet om kølige København – hos S!vas er Danmarks hovedstad selvfølgelig Kbhavana, et slags moderne gangsters paradise.
De to verdener mødtes selvfølgelig til sidst, hvor de to rappere stod på scenen sammen og spillede deres bedste tracks – S!vas slukkede publikums tørst efter ’d.a.u.d.a.’, og Ukendt Kunstner slap deres indre popstjerne løs med ’Neonlys’ (der altså er ret turn-up!). Men højdepunktet var ’Stein Bagger’, der blev spillet hele to gange. Måske fordi Kanye West og Jay Z altid spillede ’Niggas in Paris’ flere gange på deres fælles turné? Det er ikke til at vide, men denne aften var – på trods af enkelte skønhedsfejl – ligesom at være i selskab med det danske svar på Watch the Throne.
Læs også: Hvem var bedst? Billeder og reaktioner fra S!vas og Ukendt Kunstner-koncerten