’A Hologram for the King’: Tom Hanks og Sidse Babett Knudsen redder den fjerde stjerne hjem
Skal man grine eller græde? Er det en komedie eller tragedie? Det er umiddelbart lidt svært at finde tilfredsstillende afløb for de mange kontrasterende følelser, ’A Hologram for the King’ aftvinger sin seer såvel som hovedrolleindehaver Tom Hanks i løbet af filmens halvanden time.
Instruktør Tom Tykwers filmatisering af Dave Eggers eksistentialistiske roman om en mand i dyb krise pøser sukker på en historie, man hellere havde set overført til det store lærred i sin oprindelige, gennemført sørgmodige form. Resultatet kan ikke undgå at føles ujævnt, og alligevel er ’Hologram for the King’ en fin, tænksom film, der bliver siddende i hovedet.
Mens den amerikanske økonomi skranter, sendes forretningsmanden Alan Clay (Hanks) til Saudi Arabien for at sælge et avanceret holografisk telekonference-system til landets konge, verdens rigeste monark. Handlens succes er essentiel ikke blot for Alans irriterende chef, men også for Alan, der i stigende grad selv føler sig som et omvandrende hult hologram af den mand, han engang var – han kan ikke betale for sin datters college-uddannelse, og konen har nyligt lammet ham psykisk og økonomisk med en grim skilsmisse.
Al bureaukrati går imidlertid ulideligt langsomt i handelscentrummet Jeddah og i særdeleshed i Kongens Metropolis for Handel og Økonomi, en futuristisk spøgelsesby midt i ørkenen, der med halvfærdige skyskrabere og optimistiske ’Starbucks åbner her’-skilte venter på kongens finansielle saltvandsindsprøjtninger. Her bliver Alan og hans team på symbolsk vis parkeret i et beduintelt uden hverken internet eller frokostaftale, og alle forsøg på at få fat i projektets saudiarabiske kontaktperson ender i Kafka’ske blindgyder.
Alan vader i depressionens kviksand, tynget af skyld over et tidligere mørkt kapitel i karrieren og fortrydelse over ikke at kunne sikre sin hengivne datters fremtid. For sit indre øje ser forretningsmanden sit liv passere revy i vågen tilstand, og på hans ryg vokser en besynderlig knude, fatalisten har overbevist sig selv om repræsenterer både dødelig kræft og årsagen til al hans livs ulykke.
Det er et klassisk set-up at placere en desillusioneret (anti)helt i et fremmet land, hvor han hverken forstår sprog eller kultur og helt og holdent er prisgivet sine omgivelsers nåde, mens han søger katarsis igennem ensom sjælevandring. På denne måde er der ikke så lidt ’Lost in Translation’ over historien om Alan, der midt i sit arabiske kulturchok famler efter meningen med et tiltagende absurd liv.
Og ligesom Bill Murrays midtvejskrise blev forløst lige dele skægt og dybt rørende i Sofia Coppolas førnævnte mesterværk, er castingen af Tom Hanks spot-on i ’A Hologram for a King’, der kalder på skuespillerens unikke evne til at fremmane uendelig publikumssympati med et enkelt blink.
At Tykwer (’Cloud Atlas’, ’Lola rennt’) så har valgt at skrue op for komikken og tilføje et sødt romantisk plot i et forsøg på at gøre filmen mere spiselig for masserne, er en kende ærgerligt. Hanks har siden sine unge stand-up-dage været en glimrende komiker, men han er også en af de vægtigste dramaskuespillere i Hollywood, og ’A Hologram for the King’s havde haft mere velkomment mørkt bid, hvis dens hovedrolleindehaver for alvor havde fået lov til at udforske Alans desperation.
Man fornemmer, at instruktøren i stedet har gået en ikke helt nem linegang for at præsentere sin saudiarabiske location (optaget i Marokko) med både respekt, afvæbnende humor og en my obligatorisk afstandtagen fra landets diktatoriske regime: Offentlige henrettelser, religion og kvinders position berøres lydigt, men uden egentlige anslag til moralsk stillingtagen fra instruktøren, som i stedet lader Alans øjne formidle skiftevis tavs ubekvemhed og undren over de saudiske ’dyder’.
Der er en overraskende skønhed i ’A Hologram for the King’, der langsomt sniger sig ind på en undervejs i Alans ørkenvandring, ikke mindst i skildringerne af landets almindelige borgere og deres hverdag. Men oveni Tykwers velmenende budskab om, at livsglæde og kærlighed kan spire overalt i verden, savnede jeg et mere inkvisitorisk blik på regimets menneskesyn. Mindre burde ikke forventes af film hensat til et land med ublu kvindeundertrykkelse og dødsstraf til homoseksuelle.
I sidste ende får ’A Hologram for the King’ dog den fjerde stjerne for sin universelt vedkommende skildring af individet som en ufrivillig fisk på land, Hanks stærke præstation, samt Sarita Choudhury (’Homeland’), Alexander Black og vor egen Sidse Babett Knudsens indtagende biroller, der på meget forskellig vis bistår Alan med at lægge hologrammerne bag sig på vejen til igen at blive et helt menneske.
Kort sagt:
Instruktør Tom Tykwer genforenes med Tom Hanks i en tænksom film om en desillusioneret mands søgen efter mening med livet på en Kafka’sk forretningsrejse i Saudi Arabien. Forceret komik forvirrer helhedsindtrykket, i hvad der oprindeligt var et alvorstungt drama, men ’A Hologram for the King’ er stadig en overraskende seværdig oplevelse.