’Skam’ sæson 4 afsnit 10: »Ingen afslutning på en serie har rørt mig så dybt som denne«

Hele sæsonen igennem har skamaholics Naja Helene Hertzum og Nanna Mosegaard dissekeret den seneste udvikling i Julie Andems fortælling. Nu er vi nået til allersidste kapitel.

Vilde

Naja: Okay. Vi fik måske ikke den store forløsende Sana-løber-gennem-lufthavnen-for-at-fange-Yousef-inden-afgang-til-Tyrkia-scene, men det er i virkeligheden også bare præcis sådan, det skal være. Stille og roligt og langsomt og åbent. Og chatten mellem Yousef og Sana lørdag morgen, der afsluttes med et stort hjerte fra Yousef, og Sana, der lover ikke at finde sammen med Stephen Curry, mens Y er væk, er faktisk den perfekte afslutning. Der venter noget godt på Sana til august, ingen tvivl om det.

Nanna: Jeg kan godt acceptere den afslutning på Sanas del af historien, fordi daten i sidste afsnit var så eminent godt fortalt. Men jeg har altså lige brug for et par klip, før jeg kan bedømme, hvorvidt jeg synes, denne her quickie-version af ’Skam’ er en god idé eller en lidt for letkøbt løsning. Under alle omstændigheder så har Vilde været på min top 1 over yndlingskarakterer lige fra første sæson. Så: JUHUU!!

Naja: Vilde har også haft en stor plads i mit hjerte gennem alle sæsonerne. Og jeg er beæret over i dette klip at komme med ind bag facaden (selvom jeg bare får lyst til en hel Vilde-sæson). Vildes klip rører mig dybt. Bevares, jeg er nok ikke upåvirket af, at jeg er uhyggeligt bevidst om, at dette er et vemodigt sidste farvel, hvilket også melankolsk understreges af underlægningsmusikken i klippet.

Men at Vilde lige igen får bekræftet, at hun har et netværk, der passer på hende, selvom hun har – og tager –  et kæmpeansvar med syg mor derhjemme (Sobril er, googlede jeg mig frem til, et angstdæmpende lægemiddel), det er bare så smukt og blidt. Det er jo selve essensen af ’Skam’, der bliver cementeret igen her: Du er ikke alene, og mennesker trænger mennesker. Og så har jeg dyb respekt for, at Julie A ikke lader det ende rosenrødt med lottogevinster til at klare fællesudgifterne. Bare blidt forhåbningsfuldt. Det skal nok gå, Vilde.

Nanna: Både den ukuelige styrke og den sårbarhed, der har været kendetegnende for Vilde, giver mening. Det har vel hele tiden ligget lidt latent i fortællingen, at Vilde ikke kommer fra et stærkt privilegeret hjem, men fraværet af voksne i ’Skam’ gør jo, at jeg ikke har tænkt nærmere over det. Ligeledes har min fordomme nok haft noget at sige, da jeg som udgangspunkt nok bare har forventet nogle halvkedelige borgerlige oliepenge-hjem. Derfor er jeg endnu mere glad for, at vi bliver skænket den følsomhed, som i virkeligheden ligger bag.

Seks stjerner

Penetrator Chris

Naja: Hmm. Nu får jeg helt klart haters på nakken. Men. Jeg har aldrig interesseret mig det mindste for P-Chris, han har altid virket alt for endimensionel til, at han skulle have sit eget klip. Jeg går ud fra, at vi med dette klip skal se, at han ikke bare er en føkkboy, men rent faktisk vil Eva for realz? Men mig har han altså ikke overbevist (selvom chatten godt nok tyder på, at de ser temmelig meget til hinanden).

Jeg finder i store træk dette klip uinteressant. Vi kommer ikke rigtigt i dybden, og klippet virker lidt, som om der bare også lige skulle sættes et flueben ved punktet ’solo-klip med P-Chris’. Du hører garanteret til den fløj, der synes, han er bomben. Så hvad tænker du?

Nanna: Det her er så uendeligt ligegyldigt et klip. P-Chris har altid bare været prettyboy-sidekick til William, som har fungeret lidt ligesom ’Tapet-brevbæreren’ i kedelige teaterstykker (du ved, hende tjenestepigen, der står langs tapetet, lige indtil hun skal levere et brev til hovedrollen, og så går tilbage til tapetet igen?). Det her er vist en direkte pleaser til dem, der synes, han er hot stuff – bar overkrop and all. Ikke imponeret, kom med de karakterer, der er kød på, tak!

To stjerner

Jonas

Nanna: Og apropos kød… JONAS!!

Naja: …Så er vi tilbage i topform (og det her kan være nok så meget Jonas’ klip, men så længe Emma fylder halvdelen af skærmen, så er det altså ikke muligt for mig at se på Jonas at all. Hun er bare så ufatteligt pæn).

Nanna: Forstår så udmærket, at Jonas crusher på hende – forstår dog på ingen måde, at han er flov over hende? Det er da ikke mere end én sæson siden, at ham og alle gutterne sad og highfivede over hende i et badekar. Jeg stemmer for det her match!

Naja: JA! Derudover er der noget pingpong, der bare fungerer – både Emmas generte forelskelse, der er så fysisk, og siden dialogen mellem drengene på bænken. Det flyder bare, og jeg er sikker på, en stor del af Isak/Mahdi/Magnus’ lyttelyde er improviserede. Det lyder helt vildt naturligt, deres replikskifte. Men skal vi forstå det, som at Jonas alligevel ikke er ovre Eva? For det synes jeg virkelig er plat. Jeg håber ikke, de to ender sammen til Eid-festen. Det ville simpelthen være for candyfloss. Jeg har aldrig set dem som sådan et Ross/Rachel-par, man bare rootede for gennem alt.

Nanna: Nejnej. Sådan læser jeg det overhovedet ikke. Han er ovre hende, men hun har en permanent guldstjerne i hans hjerte (det har næsten alle mine eks’er også), så det kræver en vis standard, før man synes, at andre er gode nok til dem. Det her handler simpelthen bare om, at han synes Eva er fra øverste hylde, og P-Chris er fra kassen i kælderen. Men han giver slip og lader hende styre sit eget liv.

Naja: Ja selvfølgelig, du har ret. Så er jeg mere rolig. Men det her klip er virkelig toppen (selvom Jonas altså lige må styre sit vægelsind). Det lykkes med det her ‘naturlig fluen-på-væggen’, som ’Skam’ har borget for helt fra starten. Vi glemmer det næsten nu, fordi vi kender karaktererne så godt, men der ligger jo et habilt stykke researcharbejde forud for ’Skam’, hvor Julie A har talt med flere tonåringer, end jeg kan tælle til. Og det skinner igennem i et klip som dette, som kunne stamme fra frikvarters-optagelser til en hvilken som helst gymnasiedokumentar.

Fem stjerner

Chris

Foruden Sana var Chris den, jeg allerhelst havde set en fuld sæson med. Fordi jeg så gerne vil have ‘den tykke pige’ portrætteret som mere end slapstick-slikkepinds-suttende comic relief.

Nanna: Ja, jeg tænker umiddelbart, at jeg læner mig tilbage og lader dig tale på denne her. Jeg har set klippet og forventer, at du kommer med en mindeværdig opsang over den måde, Chris (igen) bliver forklejnet. Har jeg ret?

Naja: Det var sgu for nemt at give skolelægen en cameo i Chris’ klip. Jeg ville ønske, de havde holdt det sobert og vist os lidt af, hvad der sker bag gardinet hos Chris. Jeg bliver ikke klogere på hendes følelsesliv. For i det her klip virker det, som om Julie A vil fremstille Chris’ udfordring som mangel på handlekraft, men blot det, at Chris opsøger skolelægen, er jo tegn på handlekraft. Og skolelægen læser hende (i min optik) helt forkert.

Vi har hverken fået indblik i Chris’ reelle indre bekymringer eller for eksempel ord på den oplagte (at Chris ikke er slank som de andre damer). Tværtimod fremstår Chris som en dørmåtte, der endda lader skolelægen stjæle klippet. Og det er ikke fair, for Chris er jo åbenlyst afsindigt reflekteret, loyal og empatisk. Og chatten med Chris understreger det også: Chris er et middel til de andre karakterers fremdrift, mere end hun har selvstændig agens. Og det synes jeg faktisk ikke helt er godt nok.

Med mindre Julie A er ude i så bevidst et normaliseringsærinde, at hun nægter at tale om Chris’ vægt. Fordi den jo virkelig ikke er relevant, egentlig. I don’t know. Men jeg er sulten på mere Chris. Selvom det var rart lige at få sagt farvel til skolelægen også. Trods alt. #CHRIS4PREZ!

Tre stjerner

Even

Naja: Jeg tuder nu. Det er så grund-Skam’sk, det her. Den der trygge rygdækning. Anerkendelse af blinde vinkler og svage sider. Even, der med ordene »nu tager vi det helt chill« (de samme ord, som Isak brugte, da han passede på Even i sæson tre) hiver Isak ned på jorden igen. Julie A er så god til at vise virkeligheden. For den er ikke perfekt. I den perfekte verden var der ikke idioter, der anråbte kyssende homoer på gaden. Men i en uperfekt verden er det så vigtigt med rygdækning.

Nanna: <3 <3 <3 Ja, for ’Skam’ viser også, at der altid er en vej, altid et håb, altid nogle at støtte sig til, i den verden vi nu engang lever i. Jeg elsker den dualitet, der er i Isak og Evens forhold, hvor de redder hinanden på skift. En perfekt synkroniseret bølgegang af overskud og plads til svaghed. De har ramt mig et sted, som jeg ikke tror, nogen andre tv-parforhold har gjort. Og om end jeg ikke er klar til at sige farvel til hverken dem eller resten af universet, så kunne denne afslutning måske ikke være bedre.

Naja: Og så tager vi lige en tudetur mere over chatten med Evens fødselsdagsvideo. »Så hvad sker der, efter han klatrer op og redder hende?« / »Hun redder ham«. Jeg er enig med dig i, at de står som det vigtigste par i ’Skam’, og det her var det farvel med #Evak, jeg havde brug for. Der er bare en helt særlig sårbarhed i deres relation, der (for mig) er så ufatteligt let at relatere til. Og som jeg aldrig har set så præcist portrætteret før.

Seks stjerner

Willam

Nanna: Noora + William er så picture perfect altså. Og mit vanlige kyniske jeg, der protesterer over for Disney-romantisk-kærlighed, har ikke det mindste imod det. Når de er sammen, er alting smukkere, vejret er bedre, Norge har kridhvide sandstrande, og alle har porcelænshud. Jeg elsker det og labber det i mig.

Naja: Det vigtigste, vi skulle udlede af klip og efterfølgende chat, er Williams oprør mod faren, ikke sandt? At William endelig gør det, han vil.

Nanna: Jo. Jeg er ret sikker på, at det her klip skulle til for at etablere den tryghed og ro, som ikke just har været kendetegnende for deres forhold. Det har fanbasen (jeg selv inkluderet) brug for. William er sluppet ud af sin fars pengegriske næver. De er sammen, og alt er (udover love) godt.

Naja: Det er jo ikke fyldt med handling, det her klip. Men det er faktisk helt ok. Fordi der i stilheden på tæppet bare er så meget ro og kærestefordybelse. No more drama. Og William bliver i Oslo. Der er noget forløsende ved det. Men shit, det bliver tydeligt, at vi er ved at tage afsked. Der bliver virkelig rundet af – også cementeret af den elskende instagrampost på bloggen: »in <3 since 2015«. Puhada.

Nanna: ’Skam’ lakker mod enden og jeg er på ingen måde klar til det. PS: Sommerfugleeffekten er vel en klar reference til traileren for denne her sæson? Sana, der er katalysator for en kædereaktion af hændelser? Hvis en sommerfugl basker med vingerne ét sted, gør det en verden til forskel et andet.

5 stjerner

ESKILD & LINN

Nanna: Havde vi i virkeligheden brug for det her klip? Bevares, her i de sidste døgn inden det store farvel, sætter jeg pris på alle klip og tager imod dem med åbne arme. Og dobbelt-bevares, jeg forguder Eskild og Linn, der muligvis er det mest umage venskab nogensinde. Og der er ikke tal på, hvor mange gange jeg har grine-spruttet kaffe og mad udover mig selv, når de har været med. Men er melankolien og ’Os to mod verden’ ikke lidt for stort sat op netop her?

Naja: Jeg er enig. Det virker – i den store sammenhæng – lidt uvigtigt. Og lidt søgt storladent. Men selvfølgelig skal vi have rundet Eskild og Linn af også, og derfor anerkender jeg værdien af klippet.

Nanna: Omvendt så sætter jeg pris på Linn i hijab, jeg sætter pris på Eskilds inkluderende og altomfavnende tilgang til verden. Jeg sætter pris på, at han insisterer på at blive ved med at åbne introverte Fun Light-drikkende Linn op. Så det skal selvfølgelig også have sin plads og sin tid og sin afslutning.

3 stjerner

KJÆRE SANA

Nanna: Det her sker bare ikke… Der er en teknisk fejl, så afspilning af klippet med undertekster resulterer i dobbelt-lyd med nogle sekunders forsinkelse. Jeg er på ingen måde villig til at skulle se det sidste klip af ’Skam’ under de vilkår. Jeg går i sultestrejke, indtil de kalder den norske NRK-praktikant fra teknikafdelingen ind og redder os.

Naja: ÅH! Jeg er så glad for, at du fandt et quick fix. Vi tager den uden undertekster (det er på en måde også den perfekte afslutning–- nu er vi blevet translokeret. Ægte Skammere behøver ikke undertekster!).

Nanna: Måske man burde have set det komme. Klippet, hvor alle brikker falder på plads, hvor budskabet om mangfoldighed og at mennesker trenger mennesker for alvor bliver understreget, hvor ’Skam’-tid og vores tid bliver forbundet i én samlet enhed, hvor vigtigheden af kærlighed – og hvor let den kan spredes – så tydeligt står frem. Det klip skal selvfølgelig være det sidste. Klippet over alle klip. Men jeg havde ikke set det komme – jeg havde ikke turdet håbe på det. Jeg ved slet ikke, hvordan vi griber det her an, Naja. Jeg ryster af glæde og taknemmelighed.

Naja: Jeg kan slet heller ikke tage den seriøse anmelderbrille på oven på den afslutning, jeg kan kun være i det, med ikke bare tårer, men ægte gråd (så glad for, jeg ser dette klip hjemme under dynen og ikke i et s-tog, for satan da!). For Kjære Sana-klippet er til fansene. Det bliver meta og præsenterer kommentarsporene under klippene. Og det er lige præcis helt rigtigt sådan, som det skal være. Det hele bindes sammen, og alt er love.

Nanna: Der er mange ting i denne her afslutning, som burde fremhæves.. Det vigtigste for mig er klart den måde, talen (som slutter cirklen tilbage til allerførste afsnit, hvor Jonas også læser højt om uretfærdighed) til Sana underbygges: Klip fra tidligere, klip fra senere, klip fra en virkelighed, der er drevet af had og frygt, og klip fra en virkelighed, der blomstrer af kærlighed.

Kærlighed som ’Skam’ har fostret, hvilket gør, at sammenklipningen med fan-kommentarer lige her er så rigtigt set.

Naja: Det var klart det altoverskyggende. Men også tak for klippet med Chris, der rækker ægte ud efter Vilde. Og tak for et lillebitte indblik i Magnus og Vildes forhold, der ikke kun er overdrevet public display of affection, men også Vildes trygge sted. Jeg kunne godt have været foruden Chris’ tårer, der blev lidt effekt-agtige,  men de understreger samtidigt, hvor vigtigt det var for Chris at få sagt, at hun ikke blot er comic relief, men også kan tale om alvorlige emner. Og tak for Vilde, der spiser med stor appetit.

Nanna: Det gik lige op for mig, hvor stærk karakteropbygningen er. Vi kender ikke bare de fire hovedkarakterer. Vi kender, føler med og interesserer os for et sted i nærheden af (hurtig tællen på fingrene) 15 norske teenagere. Det er imponerende.

Naja: Og apropos interesseret. Lige så 100 procent uinteresseret jeg var i, at Jonas og Eva skulle finde sammen igen for få dage siden. Lige så rigtigt og sandt og tårefremkaldende godt er det, at de finder sammen nu. Jeg er blown away over Julie A’s evne til at få brikkerne til at falde diskret på plads – med plads til sjovhed. Det var så surreelt at se P-Chris og Emma finde sammen over buffetten. Med Eva og Jonas som måbende publikummer. Og det fungerede bare – især, selvfølgelig, understøttet af musikken. Som altid.

Naja: Den her serie bliver altså en del af pensum på filmskolerne i fremtiden. Jeg har fulgt massevis af serier tæt og kan huske afslutningsscenerne fra både ’Will & Grace’, ’Beverly Hills’ og ’Friends’. Men ingen har rørt mig så dybt som ’Skam’. Måske fordi den i højere grad har været tæt på sit publikum. Taget ansvar for seerne.

Derfor skulle afslutningen også give håb – og en mild formaning: Dine handlinger forplanter sig, så DO GOOD!

Nanna: Jeg er ikke sikker på, at verden er klar til at slippe ’Skam’. Men jeg er sikker på, at ’Skam’ slipper verden som et lidt bedre sted. Well done, Andem. Du har gjort en forskel.

Seks stjerner

Naja: Lægger man vores karakterer sammen, giver de et gennemsnit på ‘blot’ 4,6 for dette afsnit. Men det er ikke rammende. Overhovedet. Jeg synes, dette episke farvel med den vigtigste ungdomsserie jeg kan komme i tanker om, må og skal belønnes med topkarakter. Fordi de vigtigste klip – Vilde, Even og Kjære Sana – alle var helt perfekte.

Nanna: Selvfølgelig skal afsnittet have 6 stjerner. Det er den mindste tak, vi kan give.

Læs også: Kommentar – »Fri os fra klichéen, Sana«

Læs også: Skam’s nye greb understreger en af seriens vigtigste pointer – og er ikke synd for Sana

Tv-serie. Hovedforfatter: Julie Andem. Medvirkende: Iman Meskini, Lisa Teige, Josefine Frida Pettersen, Ulrikke Falch, Tarje Sandvik Moe, Henrik Holm, Marlon Langeland. Premiere: Den 24. juni
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af