Dan Reeds kontroversielle Michael Jackson-dokumentar ‘Leaving Neverland’, der havde premiere på Sundance Filmfestival i går, har sat gang i en storm omkring den afdøde popstjerne.
De internationale anmeldelser har allerede fremført filmen som et »hjerteskærende« og dybt detaljeret vidnesbyrd om Michael Jacksons systematiske misbrug af to mindreårige drenge – baseret på Wade Robson og James Safechucks beretninger.
Nu har Jacksons repræsentanter for alvor svaret tilbage i en lang pressemeddelelse, hvor de kalder Dan Reeds fire timer lange dokumentar »nøjagtig den slags tabloide karaktermord, Michael Jackson udholdt i livet – og nu i døden«.
De påpeger blandt andet, at Reed udelukkende fokuserer på Robson og Safechucks perspektiv, og derved maler et ensidigt billede af popstjernen, som bevidst undgår de mennesker, der kendte sangeren godt. Samtidig sættes der spørgsmålstegn ved Robson og Safechucks motiver, hvor Jacksons repræsentanter bemærker, at Robson først anklagede Jackson, efter han havde fået afslag på en rolle i en Cirque du Soleil-produktion med Michael Jackson-tema.
Den fulde pressemeddelelse kan læses herunder:
»’Leaving Neverland’ er ikke en dokumentar. Det er nøjagtig den slags tabloide karaktermord, Michael Jackson udholdt i livet – og nu i døden. Filmen tager ubekræftede anklager, der angiveligt fandt sted for 20 år siden, og behandler dem som fakta. Disse anklager var grundlaget i søgsmål fra de to erklærede løgnere (Robson og Safechuck, red.), som i sidste ende blev afvist af en dommer. De to anklagere bevidnede under ed, at disse begivenheder aldrig fandt sted. De har ikke givet uafhængige beviser og absolut intet grundlag, der støtter deres anklager, hvilket betyder, at hele filmen beror udelukkende på to menederes ord«.
»Ganske sigende har instruktøren indrømmet på Sundance Filmfestival, at han begrænsede sine interviews til de to anklagere og deres familier. Ved at gøre det, har han intentionelt undgået at interviewe adskillige personer i løbet af årene, som har brugt betydeligt med tid sammen med Michael Jackson og utvetydigt har bekendtgjort, at han behandlede børn med respekt og ikke gjorde noget skadeligt mod dem. Ved at vælge ikke at inkludere disse uafhængige stemmer, der kunne have udfordret historien, som instruktøren var determineret på at sælge, har han forsømt at faktatjekke, så han i stedet kunne smæde en historie så ensidig, at publikum aldrig får noget, der minder om et balanceret portræt«.
»I 20 år benægtede Wade Robson, at han var et offer – både i retssager og i adskillige interviews, inklusiv efter Michaels død – og udtalte, at han var taknemmelig for alt, Michael havde gjort for ham. Hans familie fik gavn af Michaels venlighed, generøsitet og støtte i deres karrierer indtil Michaels død. Det faktum, at det var, da Wade Robson blev nægtet en rolle i en Cirque du Soleil-produktion med Michael Jackson-tema, at hans anklager opstod, er belejligvis udeladt af ‘Leaving Neverland’«.
»Vi er ekstremt sympatiske over for alle legitime ofre for børnemisbrug. Men denne film gør disse ofre en bjørnetjeneste. For på trods af alle de ærlige afvisninger af, at dette drejer sig om penge, så har det altid drejet sig om penge – millioner af dollars – dateret tilbage til 2013, hvor både Wade Robson og James Safechuck, som havde det samme advokatfirma, igangsatte deres ikke succesfulde anklager mod Michael. Nu hvor Michael ikke længere er her, og kan forsvare sig selv, har Robson, Safechuck og deres advokater fortsat deres indsats for at blive berygtede og tjene penge, ved at sværte hans rygte med de samme anklager, som en jury frikendte ham for, da han stadig var i live«.
‘Leaving Neverland’ får premiere på HBO Nordic senere på året.
Læs også: Macaulay Culkin taler ud om forholdet til Michael Jackson: »For mig var det et almindeligt venskab«