KOMMENTAR. I løbet af det seneste årti har Gilli genopfundet sig selv gang på gang.
Senest med ’Carnival’ fra januar, hvor han officielt trådte ind i sin popstjerne-æra.
Albummet var én stor dansefest med masser af 80’er-pop, gigantiske mandekor-omkvæd og sydlandske genrer, men uden de ellers obligatoriske rapper-features. Bare Gilli der dansede salsa over tropiske beats.
Nu er der for første gang siden ‘Carnival’ landet en ny single fra rapperen i form af ’Verden vågner’ med Saveus som gæst, og samtidig har Gilli annonceret, at der allerede på fredag den 14. oktober kommer et album ved navn ’Suave World’.
Det store spørgsmål nu er derfor: Får vi endnu et sprudlende festalbum? Eller har Gilli igen tænkt sig at skifte spor?
Det kan ’Verden vågner’ måske give et fingerpeg om.
Bare det, at Gilli laver en sang med et etableret popnavn som Saveus, viser for eksempel en vilje til at interagere med den hjemlige musikscene, der ikke ligefrem var særlig stor på ’Carnival’ – her virkede Gilli, som om han eksisterede i sit eget, tropiske parallelunivers.
Det er dog ikke en helt unik udvikling, for Gilli har før flirtet med dansk popmusik.
I 2018 samarbejdede han med Lukas Graham på Hennedub-sangen ’Holder fast’, og så er der selvfølgelig ’La Danza’, hvor rapstjernen (sammen med Branco) gik i dialog med dansk pophistorie ved at nyfortolke Danseorkestrets ’Regndans’.
‘Carnival’ føltes internationalt; med ‘Verden vågner’ vender Gilli blikket mere mod Danmark. Måske fordi han skal spille karrierens største koncert senere denne måned?
Det virker i hvert fald som et markant skridt i en særlig retning, når dansk hiphops mest succesfulde rapper slår sig sammen med en popstjerne som Saveus. Det føles som en bevægelse mod klassisk pop.
Hvilket man også kan høre i de stilistiske greb, ‘Verden vågner’ bruger.
Der er for eksempel et insisterende, gyngende klaverloop, der minder mig om Stromaes gamle hit ’Papaoutai’.
Den belgiske popstjernes maksimalistiske stil har måske også inspireret Saveus’ storladne omkvæd, hvor effekterne er skruet så højt op, at man knap kan høre, at det er et menneske, der synger. I anden del af omkvædet bliver Saveus’ stemme næsten manipuleret til at lyde som et sample. Det minder en smule om noget, James Blake kunne finde på.
Samtidig er ’Verden vågner’ politisk på en generel måde – lidt som det, Justin Bieber lavede på ’Justice’. Det er altomfavnende på en ikke-stødende måde, så alle kan være med.
Det vil sige, lige minus Gillis meget konkrete »befri Falestine«-linje, hvor det hele bliver meget specifikt. Det klæder sangen – også fordi det minder os om, hvor meget kant og karisma Gilli unægtelig har. Han har for meget personlighed til bare at smelte ind i popsangen.
’Verden vågner’ er altså lidt mere konventionel pop, lidt mindre global dansemusik. Hvilket virker som en indikation på, at ’Suave World’ ikke bliver et ’Carnival 2’.
Dermed ikke sagt, at det kommende album nødvendigvis kommer til at lægge sig i forlængelse af ’Verden vågner’.
Gilli har i et nyligt interview hos Euroman fortalt, at der blandt andet er eksperimenter med genrer som Jersey club på ‘Suave World’.
»Hvor ’Carnival’ meget var én vibe med en musikalsk rød tråd gennem alle sangene, er den nye plade lidt anderledes. Den er en blanding af flere stilarter«, siger Gilli i Euroman-interviewet.
Med andre ord: ‘Suave World’ udkommer om to dage, og vi aner ikke, hvor vi har Gilli.
Hvilket nok er lige præcis sådan, han gerne vil have det.