1. Intens skandi-kupserie
Lad dig ikke snyde af den generiske titel ‘Helikopterkuppet’. Denne nye svenske Netflix-serie er – at dømme ud fra de første par afsnit, jeg har set – intens, velskabt spænding med både hjerte og fængende karakterer.
Serien fortæller historien bag det mest spektakulære røveri i Sverige i nyere tid og handler om Rami, der har lagt sin kriminelle fortid bag sig til fordel for et roligt familieliv. Han drømmer dog stadig om den store gevinst i jagten på fast bolig og et mindre slidsomt job, men taber alt i et forlist reje-eventyr.
Dermed ryger han tilbage i hænderne på barndomsvennen og røveripartneren Michel, og i fællesskab konciperer de en ny, opsigtsvækkende plan.
Serien er en slags ‘Snabba Cash’-genforening mellem instruktør Daniel Espinosa og den forrygende skuespiller Mahmut Suvacki, der spiller Rami, mens Ardain Esmaili er lige så karismatisk som Michel.
Og faktisk vil jeg sige, at ‘Helikopterkuppet’ lige netop er for folk, der satte pris på Netflix-spinoffserien ‘Snabba Cash’ eller sæson 3 af danske ‘Bedrag’. – JLU
‘Helikopterkuppet’ kan ses på Netflix
2. Oscar-vinders storfilm direkte til sofaen
Steve McQueen er manden bag Oscar-vinderen ’12 Years a Slave’ og før det de hæderkronede ‘Hunger’ og ‘Shame’.
Nu er han tilbage med en storfilm, som kun fik forbløffende få tilfældige biografvisninger her til lands, inden den nu er landet på Apple TV+, der har betalt gildet.
‘Blitz’ handler, som titlen antyder, om bombningen af London under Anden Verdenskrig, og i centrum står Saoirse Ronan, der forsøger at beskytte sin niårige søn.
Filmen har måske ikke fået helt den awards-buzz og generelle hype, som en ny sag fra McQueen normalt genererer, men nu hvor man kan få syn for sagn uden at flytte sin novemberkolde bagdel fra sofaen, vil det være en anelse for forkælet at smyge sig uden om. Jeg glæder mig officielt! – JLU
‘Blitz’ kan ses på Apple TV+
3. Komisk psykoanalyse med spinderok
I sit nye show ‘Hecklers Welcome’ har en af verdens sjoveste komikere, James Acaster, givet sig selv en udfordring. Han skal slippe kontrollen og beder derfor publikum komme med tilråb, selvom han hader det.
Humlen med det hele er, at han skal genfinde glæden ved at optræde, hvilket bliver til en komisk og sammensat udforskning af hans forhold til standup. Et forhold som i sin kerne besværes af, at han bag ved morskaben altid har ængsteligt travlt med at beskytte den lilledrengsversion af ham selv, der altid er “med på scenen”.
Det hjemmelavede psykoanalytiske tilbageblik går i rablende retninger og indebærer ikke mindst en ret brillant historie om, hvordan det blev et karakterdefinerende traume, da hans bedstemor besøgte hans klasse for at vise sin spinderok frem. – MJK
‘James Acaster: Hecklers Welcome’ kan ses på Max fra lørdag 23. november