I slutningen af 2021 lå verden for Rachel Zeglers fødder. I en alder af 20 havde hun sunget sig ind i publikums hjerter i debutrollen som María i Steven Spielbergs Oscar-nominerede ’West Side Story’.
Ovenikøbet blev det før premieren annonceret, at hun havde fået hovedrollen i ’Snow White’. Et remakeaf Disney-klassikeren fra 1937, der skulle have superstjernen Gal Gadot i rollen som den onde dronning.
Men til Disneys fan-event D23 sidste år gav Zegler og Gadot et interview til Variety, som satte gang i et rent pr-mareridt for Zegler. Hun havde følgende at fortælle om, hvordan den klassiske Snehvide ville blive genfortolket:
»Jeg mener bare, at det ikke længere er 1937. Og vi har absolut skrevet en Snehvide, som ikke bliver reddet af prinsen. Hun kommer ikke til at drømme om ægte kærlighed, men om at blive den leder, hun ved, hun kan blive til«, fortalte hun og fortsatte:
»Den leder, som hendes afdøde far fortalte hende, hun kunne blive, hvis hun var frygtløs, fair, modig og ærlig. Og det, synes jeg, er en rigtig fantastisk historie for unge mennesker verden over at spejle sig i«.
En på overfladen relativt ukontroversiel udtalelse. Men hurtigt begyndte det at hedde, at Zegler havde ødelagt sin egen karriere, før den rigtigt var begyndt.
Zeglers udtalelser affødte hundredvis af YouTube-videoer, TikToks, blogindslag og endda et indslag på den britiske højreorienterede personlighed Piers Morgans talkshow. Internettets nye syndebuk var fundet.
Kontrovers på kontrovers
Man kunne blot se forundret med, mens kritikken haglede ned over Zegler. For hun er næppe den første til at erklære, at et Disney-remake ville forsøge at modernisere originalmaterialet. Eller den første, der påstår, at en klassisk Disney-prinsesse repræsenterede en problematisk fremstilling af kvinder.
Men det skæbnesvangre interview kom oven i en i forvejen betændt produktion. Castingen af Zegler var i sig selv småkontroversiel. Ifølge internettrolde var hun, som skuespiller af columbiansk-amerikansk afstamning, nemlig ikke hvid nok til at spille Snehvide.
Disney blev i forvejen mødt af kritik for at gøre deres genindspilninger for »woke«. Studiet har løbende forsøgt at modernisere deres originale tegnefilm, hvilket er faldet mange for brystet på de mere giftige dele af internettet. Man husker nok castingen af den sorte sanger og skuespiller Halle Baileys som Den lille havfrue, der blev modtaget så slemt, at det fik IMDb til at gøre en særlig indsats for at stoppe såkaldt review bombing.
Fra en anden politisk lejr var ’Snow White’-produktionen også under kritik.
Skuespiller Peter Dinklage var ude med riven over en problematisk repræsentation af personer med dværgvækst:
»På den ene side er man progressiv, og på den anden side laver man en fucking tilbageskuende historie om syv dværge, der bor i en hule sammen. Hvad fuck laver I, mand? Har jeg intet gjort for at fremme den gode sag?« spurgte han i podcasten ’WTF’.
En kritik, der fik Disney til at tage karakterdesignet af de syv dværge i en anden retning.
Men hvad er problemet med Rachel Zegler?
Læser man kommentarsporene på sociale medier, er Zeglers største forbrydelse tilsyneladende hendes personlighed. Ord som »irriterende«, »utaknemmelig« og »selvtilfreds« popper op flittigt op.
En stor del af kontroversen handler ikke om, hvad hun sagde, men hvordan hun sagde det. Ligesom Brie Larsons fanboy-troldehær, Anne Hathaways »Hathahate« eller utallige kommentarer om Millie Bobby Browns »opmærksomhedskrævende« adfærd fik Zegler den tvivlsomme ære at blive den næste i rækken af kvindelige stjerner, hvis personlighed tilsyneladende retfærdiggør en hetz.
Af højrefløjen blev hun karakteriseret som en utaknemmelig snothvalp. Af mere venstreorienterede internetbrugere blev hun beskrevet som en »pick me girl«, der nedgjorde kvinder for at ønske romantisk kærlighed.
Hvis nogen var i færd med at ødelægge Rachel Zeglers karriere, var det ikke hende selv. Det var den utrættelige hær af internetbrugere, der lavede sammenklip af hendes værste øjeblikke. Fordømmelsen af hendes »irriterende« personlighed blev et røgslør for at mobbe en 21-årig, som gør et ærligt forsøg på at promovere sin film.
På listen over hendes synder er, at hun siger »Weird? Weird!« i et interview på en anstrengende måde.
Og at hun kun så den oprindelige film én gang som barn, fordi hun syntes, at den var uhyggelig. Jacob Elordi mødte ellers ingen stor modstand, da han nævnte, at han kun kendte Elvis Presley gennem ’Lilo & Stitch’, før han blev castet til ’Priscilla’. Og Robert Pattinson blev ligefrem hyldet for at åbenlyst gøre grin med ’Twilight’ mens han spillede hovedrollen (!) i filmene.
Stille sangfugl
Premieren på ’Snow White’ er udsat fra marts 2024 frem til marts 2025, og mens støvet har lagt sig en smule, lever Zeglers karriere heldigvis videre.
I torsdags fik ’Hunger Games’-prequelfilmen ’The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes’ nemlig premiere. Zegler spiller her den kvindelige hovedrolle som den syngende og temperamentsfulde Lucy Gray Baird, der skal deltage i Dødsspillet som soner for Distrikt 12.
I pr-kampagnen før filmen sørgede hun for at fortælle, hvor stor fan hun er af de oprindelige ’Hunger Games’-film, og hvor beæret hun er over at have fået rollen. Noget, som ikke er gået ubemærket hen hos TikTok-brugere.
Nok er hendes liv som skuespiller ikke ødelagt, men Rachel Zegler vil desværre nok skulle gå på æggeskaller i mange år fremover for ikke at vække internettets harme igen.
’The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes’ kan ses i biografen.