Kirsten & Marie
Stream ‘Newspeak’ på Soundvenues Facebook-profil HER.
Trods forventningspresset for tjep albumopfølgning af deres snart to år gamle debut-ep har viborgensiske Kirsten & Marie klogeligt taget sig deres tid, måske for sammen med produceren og Tambourhinoceros-bagmanden Aske Zidore at perfektionere den knivsægsbalance, deres sarte kammerpop danser elegant langs.
Indsatsen lykkes ikke altid. ‘Newspeak’s lavpunkter transporterer med højspændt, poseret og skingert drama lytteren til et parallelunivers, hvor Blachmans to mimoser Tandberg og Østenby har sejret sig igennem X-Factor og efterfølgende albumdebuteret, fremfor Janssen-tvillingerne. Måske er det en tillært smag, men med sangenes afsæt i Kirstens nørklede og lyriske fingerspilguitar i baghovedet, ærgres jeg over, at netop den undertiden knægtes og overdøves skammeligt af et overinstrumenteret backingfauna.
Læs også: Kirsten & Marie spiller i Koncerthuset
‘Rosa White’ beviser dog med fabelagtige byg-op-og-riv-ned-crescendoer, at den opstyltede modus faktisk også kan fungere for søstrene. Andre gange lyder Kirsten & Marie som efterstræbte de Bamses Billedbog-komponisten Aske Bentzons tomme stol hos DR. Det er ligeledes et tveægget sværd. Den blåøjede og forårskåde førstesingle ‘Na Na NaNa NaNa NaNa’ opvækker stensikkert legebarnet i selv de mest gravalvorlige typer, mens lukkeren ‘Two Mornings’ bare er belastende banal.
Så er der de få, dyrebare øjeblikke, hvor skønheden for alvor fuldstændigt overmander lytteren: ‘Car’ er en mesterlig, mærkværdig og alligevel så ligetil hilsen bagud i tiden mod især Paul McCartneys Beatles-klassiker ‘Blackbird’.
Jeg får det også til at lyde værre, end det er. Der er plads til forbedringer, men for nu at tage en sidste oplagt sammenligning op, skrev Nick Drake ikke milepælen ‘Pink Moon’ i første hug. ‘Newspeak’ er måske Kirsten & Maries ‘Five Leaves Left’: Fuld af potentiale, der blot ikke forløses hundrede procent.