Nikolaj Nørlund – veldisponeret dyk i sangkataloget
Det er nok ikke på grund af eksportpotentialet, at Nikolaj Nørlund er inviteret inden for på årets Spot Festival. Ikke desto mindre understregede den alternative rock-godfathers koncert fredag aften, at han på tredje årti har fat i den lange ende, når det kommer til dansksproget rock. Og så demonstrerede den i øvrigt også, hvordan man med succes angriber den korte, showcase-prægede koncertform, der hersker på festivalen. Nemlig med et veldisponeret dyk ned i sangkataloget (inklusiv et par overraskelser), tilsat en fokuseret indsats og hovedpersonens afvæbnende attitude.
I praksis betød det et udlæg med fuldfed bandopstilling – tre guitarister (inklusiv Figurines-forsanger Christian Hjelm der også luftede sin sprødt knirkende vokal), bas, trommer og to trompetister – som fyrede op under smittende udgaver af ’Over målet’, ’Den første’, ’Ned til søen’ og ’Iltmasken’. Herefter blev blæserne sendt midlertidigt ud i kulden, mens det guitargnistrende sammenspil kom i centrum på berusende udgaver af ’Kongens Have’ og ’Respekt endnu’, der fyldte Musikhusets største sal helt ud med elektrificerende lydbølger.
Nørlund selv agerede undervejs naturligt midtpunkt med en smittende deadpan-humor og iøjnefaldende kropspositurer, inklusiv ’running man’ under ’Den første’ og fistpumping da den oplagte afslutning, singlen ’Man bliver forsinket så let’, blev sparket i gang. Og selv om lydniveauerne desværre ikke var helt perfekt afstemt (især måtte de diskret flossede akkordoptrevlinger fra leadguitarist Jeppe Brix (Howl Baby Howl, Pinkunoizu) gerne have fyldt endnu mere), så udstrålede bandet så megen musikalitet og spilleglæde, at man forlod de bløde sæder vitalt opløftet.