Neneh Cherry
Det er 16 år siden, at verden blev skænket et soloudspil fra svenske Neneh Cherry, så de fleste husker hende nok stadigvæk bedst fra 80’er-hittet ’Buffalo Stance’. Det forsøger hun nu at ændre på med ’Blank Project’, der har intet mindre end electronica-begavelsen Four Tet bag knapperne og duoen Rocketnumbernine bag slagtøjet.
På albummet afstemmes rå og intense trommer med passende doser luftige finesser, hvilket resulterer i nogle ydmygt tilbageholdende instrumentale arrangementer, der sætter Cherrys vokal og sangskrivning i fokus. Desværre benytter hun dette spotlight til at formidle ensformige, hurtigt glemte melodier med en alt for skabet vokal.
Der er nu engang et par steder, hvor det næsten lyder godt. Det fungerer, at intronummeret ’Across the Water’ indledes med slæbende spoken-word-melankoli og sparsom percussion. Også titelnummerets flossede baslinje, små klokkeklingende detaljer og krigeriske stortromme går i fin spænd med Cherrys ivrige sang, og på ’Naked’ smyger simple synthtoner sig smukt med klagende fraseringer.
Men herefter tager albummet en enerverende drejning. På både den hverdagslige kærlighedsfortælling ’Dossier’ og på den primale popsang ’Everything’ tilføjes så store doser ordløs vokaludfyldning og malplaceret improvisation, at det virker som forceret kompensering for de floskelfyldte tekster og jævne melodier. Og Robyns normalt ellers forfriskende vokal passer slet ikke i duetsammenhæng på ’Out of the Blue’. Den ender i stedet med at blive en blid påmindelse om, hvor meget det havde klædt den samlede lyd, hvis Cherrys vokal havde suppleret frem for at overdøve den ellers interessante instrumentering.