KOMMENTAR I september var det første gang i 2017, at en kvinde lå nummer et på Billboards singlehitliste. Det var Taylor Swift, der indtog pladsen med ‘Look What You Made Me Do’, og efterfølgende blev hun slået af Cardi B, der med ’Bodak Yellow’ var den første kvindelige rapper til at gå nummer ét på listen siden 1998.
Udover de to topplaceringer har 2017 været et særligt hårdt år for kvinder i pop. Kvinders synlighed og anerkendelse på hitlister og til prisuddelinger har været minimal, og særligt bemærkelsesværdigt er det, at de udgivelsesaktuelle kvinder, der tidligere plejede at stryge til tops, absolut ikke har præsteret, som de hidtil har gjort.
2017 har ellers budt på imødesete album fra popdronninger som Taylor Swift, Katy Perry og Miley Cyrus, og selv om deres respektive album har høstet nogenlunde anmeldelser, har de ikke budt på numre med nok potentiale til at dominere hitlisterne.
Jo jo, Swift lå som tidligere nævnt nummer ét på Billboard-listen i et par uger, men den succes skyldtes nok mest af alt, at singlen var så mærkelig og skelsættende anderledes end hendes tidligere materiale, at alle måtte se giraffen. Det faldt hurtigt fra tinderne og ligger i øjeblikket nummer 70.
Skuffende modtagelser
Selvransagelse og en genopfindelse af sin kunstneriske persona var omdrejningspunktet for Taylor Swifts album ‘Reputation’, der skulle slå fast, at hun ikke længere var popverdenens blåøjede nabopige. Albummet solgte enormt, men man kan ikke komme udenom, at dette (til dels) skyldtes, at det ikke var streaming-tilgængeligt de første uger efter sin udgivelse. Hvis man kigger på singlernes præstation har modtagelsen ikke været overvældende, og man kan roligt sige, at ‘Reputation’ ikke har haft samme gennemslagskraft eller vedholdenhed som ‘1989’ fra 2014.
Forvandlingen fra cute nabo-pige til rå rebel var Miley Cyrus også igennem med albummet ‘Bangerz’ i 2013, men på dette års countryalbum ‘Younger Now’ vendte hun atter tilbage til sine lidt mere sobre, uskyldige Nashville-rødder. ‘Younger Now’ var egentlig et ganske fint popalbum, der på trods af masser af omtale i diverse medier, fine anmeldelser og den relativt succesfulde førstesingle ‘Malibu’ ikke rigtig fangede folks opmærksomhed efterfølgende. Albummet gik nummer fem på Billboards albumliste, men solgte ingenting i forhold til ‘Bangerz’.
Popdronning nummer tre, Katy Perry, iscenesatte ligeledes sit album ‘Witness’ som en selvransagende dannelsesrejse, hvor hun radikalt skiftede look og på bedste Big Brother-manér valgte at livestreame fra sit hjem i 24 timer. Live-streamen bød på gråd, en live-psykolog-session, og ja – bare rigtig meget Katy. Men på trods af den store opmærksomhed, hun forsøgte at skabe omkring sit stilskifte, fik albummet og singlerne ‘Bon Appetit’ og ‘Swish Swish’ ikke den store anerkendelse – heller ikke på hitlisterne. Kigger man på albumsalget, lå albummet nummer et en uge i juli, men i forhold til Perrys udgivelse ‘Prism’ solgte det ingenting.
Kigger man på Billboards singleliste for i år, har kun seks uger været med en kvinde på førstepladsen. Det i modsætning til senere år, som alle har været bedre på den konto. I 2016 var tallet 16 uger, i 2015 ti uger, mens det var hele 28 uger i 2014 og 17 uger i 2017. Det taler altså et tydelige sprog om, at hitlisterne har været ekstraordinært kvindefattige i år.
Et skiftende poplandskab
Fællesnævneren for de tre popstjerner, der ellers i den grad dominerede hitlisterne, hvis man kigger fem år tilbage, er, at kvaliteten af deres popsange er kommet i anden række, mens iscenesættelsen af et stilskifte har været førsteprioritet.
At 00’ernes popdronninger alle sammen beslutter sig for at skifte stil på samme tid tyder måske på, at de disse hvide stjerner har svært ved at navigere i et poplandskab, hvor hiphop dominerer mere og mere, og hvor det at være #woke er et must på cv’et.
Det er et poplandskab, som Beyoncé og Rihanna eksempelvis navigerer lettere i, hvilket de demonstrerede på deres respektive album ‘Lemonade’ og ‘Anti’. Men ovenpå et begivenhedsrigt 2016 med udgivelsen af førnævnte album, er der ikke noget at sige til, at de har taget den lidt med ro i 2017. Queen B skulle også lige føde et sæt tvillinger. På den måde kan et dårligt hitlisteår for kvinder også handle om timing: Udgivelser fra de største stjerner kører i en cyklus, men på den anden side har Beyoncé ikke haft en nummer et solo siden ’Single Ladies (Put a Ring On It)’ – den er fra 2008!
Man mærker tydeligt, at Swift, Perry og Cyrus ihærdigt prøver at finde sig til rette i et skiftende poplandskab. Swift snusede til hiphop på ‘Reputation’ med rapvers på ‘…Ready For It?’ og Future-besøg på ‘End Game’, og Perry allierede sig med Migos på ‘Bon Appetit’ og Nicki Minaj på ‘Swish Swish’. Og hvis vi går et par år tilbage, var Cyrus’ ‘Bangerz’-album også et overilet forsøg på pludselig at lave hiphop.
Det lyder som om, de alle prøver at finde sig til rette i en anden lyd end den ligefremme pop, der har kendetegnet dem. Det skinner igennem, at de ikke rigtig ved, hvilket ben, de skal stå på. Hvilket også godt kunne være derfor, Cyrus i år valgte at trække stikket og gå tilbage til at lave countryinspireret popmusik.
Nye talenter står klar
Alt tyder på, at et generationsskifte er på vej i popmusikken. De førnævnte kvinder har siddet på tronen i knap et årti, og den er klar til at blive overtaget af nye ansigter. Eller i hvert fald til at blive delt med andre. Og 2017 har trods alt budt på interessante nye kvindelige artister, der bestemt er tronen værdig – selv om de ikke har domineret hitlisterne.
Lorde er ikke et nyt navn i 2017, men hendes ‘Melodrama’-album fra juni var virkelig en magtdemonstration udi moden, gennemført popsangskrivning, og i modsætning til Taylor Swift og Katy Perry vakler Lorde ikke et sekund i troen på, at hendes måde at lave pop på er lige i skabet.
Albumdebutanten Dua Lipa har også meldt sin ankomst for alvor med sommerhittet ‘New Rules’, og resten af hendes selvbetitlede første album var virkelig lovende. Hertil ser Fifth Harmony-afhopperen Camila Cabello ud til at blive den næste store ting – hendes (stærke) ’Havana’-single ligger i øjeblikket nummer tre på den amerikanske hitliste. Og Selena Gomez’ fremragende ’Bad Liar’ viste en helt ny side af popstjernen, som vi håber udvikler sig til mere – selv om den ’kun’ nåede en 20.-plads på hitlisten.
Det handler altså ikke om, at de kvindelige popartister er forsvundet i 2017. De lever i bedste velgående – bare ikke lige helt på toppen.
Årets absolut bedste overraskelse har uden tvivl været den sassy Cardi B, der med nummer et-hittet ‘Bodak Yellow’ væltede Taylor Swift af pinden på hitlisten og samtidig slog et slag for kvindelige hiphopartister. Forventningerne til Cardi B er høje i 2018, der forhåbentlig kan blive et år, der i højere grad står i de kvindelige popartisters tegn.
Nyere artister som Lorde, Dua Lipa, Camilla Cabello, Halsey, Charli XCX, Alessia Cara, Julia Michaels og Selena Gomez har i årets løb rumsteret lidt længere nede af hitlisten, og alle er virkelig lovende bud på artister, der i endnu højere grad kan dominere poplandskabet de kommende år.
Popdronningerne er døde, længe leve prinsesserne.
Læs også: Cardi B erobrede 2017 ved ikke at give en fuck