Kanye Wests ’protestsang’ klinger hult – meget hult

’Wash Us in the Blood’ har på overfladen karakter af en trodsig Kanye-sang til tidens politiske klima. Men den taber alt potentialet på gulvet.
Kanye Wests ’protestsang’ klinger hult – meget hult
Kanye West i Det Hvide Hus. (Foto: Oliver Contreras - Pool/Getty Images)

Musikvideoen til Kanye Wests nye single ’Wash Us in the Blood’ starter med ophedede billeder af demonstranter og politi. Den indeholder billeder af Ahmaud Arbery, der blev dræbt i februar. Der er billeder af folk, der ikke kan trække vejret.

Ser man musikvideoen, er der ikke nogen tvivl om, at ’Wash Us in the Blood’ fra det kommende album ’God’s Country’ burde være en protestsang. Et nummer til tidens politiske klima, hvor USA’s befolkning er gået på gaden i protest efter mordene på blandt andre Ahmaud Arbery, George Floyd og Breonna Taylor.

Men er det her så Kanye Wests comeback til potent og provokerende protestmusik, efter han sidste år kastede sig ufortrødent i armene på kristendommen med ’Jesus Is King’?

’Wash Us in the Blood’ har mange elementer til at være netop det. Dens aggressive, smadrede ’Yeezuz’-lyd gør, at den rent faktisk lyder som en protestsang. Men det hele ender med at klinge hult – meget hult endda, når Kanye i sidste ende (bogstavelig talt) får det hele til at handle om sig selv. Og tilmed indikerer, at det hele nok skal gå, hvis vi bliver renset for vores synder aka vasket i Jesus’ blod.

Men nej, Kanye; det er ikke Gud, der kommer til at fikse det her. At få renset vores synder fjerner ikke racisme eller politivold i USA (og resten af verden). Det klinger hult at have en kristen morale og ’løsning’, om man vil, i en sang, der på mange parametre slår sig op på at være en protestsang.

»Whole life bein’ thugs
No choice, sellin’ drugs
Genocide what it does
Mass incarc’ what it does«, rapper Kanye i starten af andet vers; det eneste, der har noget decideret power.

Det er vigtigt at sætte fokus på et samfund, hvor at handle stoffer bliver eneste udvej for nogen. Og det er vigtigt at sætte fokus på, at alt for mange bliver sat i fængsel i USA. Men det er også emner, Kanye har rappet om og pointeret mange gange før.

Har han ikke noget at sige til lige nu? Noget der spiller sammen med de billeder, musikvideoen præsenterer? Noget der opildner til at gøre oprør?

Der er der, filmen knækker for mit vedkommende. Det er jo ikke fordi, at man gik og regnede med, at Kanye ville lave sangen, der bare indkapsler USA’s ophedede stemning anno 2020. Men musikvideoen lægger an til et politisk motiv, sangen på ingen måde kan levere.

Lad mig sige, at jeg rigtig godt kan lide lyden af ’Wash Us in the Blood’. Vi er tilbage i ’Yeezus’-land med skrigende ad-libs og en smadret, elektronisk produktion, der lyder intens og presserende.

Det er musik, der råber dig ind i ansigtet med fråde om munden. Musik, der vil sige noget, som Kanye gjorde på ’Yeezus’-numre som ’Black Skinhead’ og ’New Slaves’. Vred, aggressiv musik, der kræver din opmærksomhed.

Og hvad gør Kanye så i tredje vers, når han virkelig har vores opmærksomhed?

Han begynder at rappe om … sig selv.

»They don’t want me to Kanye / they don’t want Kanye to be Kanye«, lyder det som en gammel, ridset plade i tomgang, hvorefter han ranter om, hvordan ’de’ vil redigere hans interviews.

»You know that it’s fake if it’s in the news«, rapper Kanye på skrækkelig vis, så man ufrivilligt får hans gamle bromance med Donald Trump projekteret op på nethinden igen.

WTF altså.

Skal Kanye virkelig prædike »fake news!« i en tid, hvor saglig og velinformeret journalistik næsten aldrig har været mere essentiel? I et vers, hvor han bruger sin dyrebare taletid på at tale mere om sig selv? I en sang, hvor han leder hen mod kristen renselse som målet frem for rent faktisk at gøre oprør mod uretfærdighederne?

Suk.

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af