Engang i en fjern fortid var Kanye West og Drake venner. Eller i virkeligheden havde de måske snarere en slags mester/lærling-forhold, hvor førstnævnte oplærte den unge, ambitiøse canadier.
Det er dog længe siden, der var fred mellem de to titaniske rappere. Nu om dage er de i stedet optaget af et episk opgør om pladsen på toppen af hiphoppens svar på Olympen.
De to rappere sender ofte tweets, disses eller skjulte stikpiller til hinanden som del af en ulmende konflikt, der denne sommer gik i udbrud som en anden Vesuv.
Drake dissede Kanye på Trippie Redd-sangen ’Betrayal’; Kanye svarede ved at leake fjendens adresse til offentligheden.
Det hele kulminerede i, at Kanye Wests ’Donda’ og Drakes ’Certified Lover Boy’ så ud til at udkomme mere eller mindre samtidig. »Move out the way of my release«, advarede Kanye på ’Donda’-sangen ’Junya’; »Ye ain’t changing shit for me«, svarede Drake på ’Betrayal’.
Dermed var scenen sat for et stort albumslag.
I sidste ende kom de to udgivelser ikke helt samtidig – ’Donda’ landede fem dage før ’Certified Lover Boy’. Men albummene kom alligevel tæt nok op ad hinanden til, at man ikke kunne lade være med at spørge: Hvem vandt egentlig den store strid mellem hiphoppens gudeskikkelser?
Det spørgsmål er der tre måder at svare på: Hvem har haft mest succes kommercielt? Hvem lavede egentlig det bedste album? Og hvem står stærkest tilbage nu, hvor støvet har lagt sig?
Vi har prøvet at kåre en vinder i kategorierne – samt givet en endelig dom til sidst.
Hvem sejrede kommercielt?
De tørre tal siger Drake.
Den canadiske superstjernes album blev streamet flere gange i USA på tre dage (430 millioner!) end Kanye Wests udgivelse blev på over en uge. ‘Certified Lover Boy’ har desuden slået rekorder hos både Spotify og Apple Music for flest streams på én dag.
’Donda’ slog ganske vist rekorden for flest streams på en uge, men dén smadrede Drake fuldstændig blot en uge senere. Den yngre rapper har samtidig i skrivende stund ni sange på top-10 på Billboard-charten i USA – inklusive alle de fem øverste.
Alligevel fortæller de tørre tal faktisk kun den halve historie.
For der kunne vel næppe herske tvivl om, at Drake ville vinde denne kategori.
I løbet af de seneste mange år har han været den ubestridte streamingkonge – mens senere tids Kanye-udgivelser som ’Ye’, ’Jesus Is King’ og faktisk også ’Life of Pablo’ ikke har været mainstreamfænomener på samme måde som tidligere værker af Chicago-rapperen.
Her har ’Donda’ knækket kurven for Kanye. Albummet streamer langt bedre end hans seneste mange af slagsen, og det er faktisk en sejr i sig selv, at rapperen formåede at skabe årets indtil da største streaminguge.
Altså: Hvem havde troet, at gamle, udskældte Kanye kunne slå popstjerner som Olivia Rodrigo og Billie Eilish?
Ser man på Drake, markerer ’Certified Lover Boy’ derimod ikke et skridt fremad, men i bedste fald en stagnation – og i værste fald et tegn på dalende succes.
Den nye udgivelse har umiddelbart ikke den slags altovervindende singler som for eksempel ’In My Feelings’, og canadierens seneste album, ’Scorpion’, havde faktisk en bedre første streaminguge.
Drake har altså, som forventet, vundet et slag i den kommercielle kamp. Men det er i bedste fald en smal sejr.
Hvem lavede det bedste album?
Her hos Soundvenue har begge album fået fire stjerner, og det afspejler faktisk meget godt den globale modtagelse. Der er en ret bred enighed om, at hverken ’Donda’ eller ’Certified Lover Boy’ er klassikere, men at begge har sine stærke momenter.
Her stopper lighederne dog. For hvor Drake-albummet er en relativt homogen, forudsigelig udgivelse, er ’Donda’ en fuldstændig kaotisk, spraglet størrelse.
Drake rapper om de samme gamle emner som altid, og producerne laver de velkendte kølige, afdæmpede beats, som de har gjort i årevis. Selv gæsterne er de samme – Lil Baby, Travis Scott, 21 Savage, Future, Young Thug, Lil Durk og så videre.
Derfor er ‘Certified Lover Boy’ et solidt album, der giver dig det, du forventer, men som aldrig overrasker. Det er gammel champagne på nye flasker – og alle ved, at boblerne går ud af champagne efter noget tid.
Vores anmelder Niels Jul Bruun skrev således også, at ’Certified Lover Boy’ understregede en »nedadgående kurve« for canadieren – og at det endda kunne være hans »sidste store værk«.
’Donda’ føles derimod slet ikke som et slutpunkt. Nærmere som en ny begyndelse.
Kanye har nemlig formået at knække ikke bare den kommercielle nedgangskurve, men også opnået en nyfunden kunstnerisk relevans. Han har vist, at han stadig har evnen til at få hele verden til at lytte.
Jo jo, ’Donda’ er et gigantisk rod uden rød tråd og med alt for mange sange. Men det er alligevel aldrig kedeligt. Kanye har stadig så mange idéer, at selv det halve ville være alt for meget.
Derfor kan man måske sige, at selv om begge album er solide, men ujævne, tegner ’Donda’ en potentielt mere lovende fremtid, hvor meget endnu er muligt – mens ’Certified Lover Boy’ engegyldigt markerer en kunstnerisk stagnation for Drake.
Derfor falder vores endelige dom også til fordel for Kanye.
Det føles nemlig som om, han faktisk er lykkedes med en eller anden form for uventet renæssance, mens Drake giver indtrykket af, at han har peaket for nogle år siden.
På overfladen var det altså den canadiske storstjerne, der vandt den kommercielle kamp. Men mon ikke historien vil vise, at Kanye er den hemmelige vinder af denne her tvekamp.