Flere årtusinder før, der var nogen (var det ikke Drake?), som fandt på at sige YOLO, plejede de gamle romere at bruge udtrykket memento mori. Det betyder vist noget i retning af »husk døden« – som i: Husk at nyde tiden, for en dag er du her ikke mere.
Altså lidt samme generelle budskab som YOLO. Eller som det gode gamle »lev hver dag, som var det den sidste«. Det handler om at presse livets citron for hver eneste dråbe, mens man kan.
Hvorfor skriver jeg det her i en Roskilde-guide?
Selvfølgelig fordi vi desværre er nået dertil, hvor enden er nær. Om lidt er her stille, som Kim ville sige. Der er en dag tilbage, som to danske rappere plejede at sige.
Men! Lad os tage romernes råd og få det bedste ud af den korte tid, vi har. For Roskilde har været så udspekulerede at gemme nogle af de mest spændende koncerter til festivalens sidste dag.
Ligesom vores foregående Roskilde-guides vil denne her dog også totalt ignorere de store navne, der skal spille på Orange Scene, og i stedet vende luppen mod de artister, der står med lidt mindre bogstaver.
For helt ærligt, der er jo ingen grund til at fremhæve kunstnere, som allerede står med GIGANTISK SKRIFT øverst på plakaten. Det er der ikke noget som helst sjovt i.
Så lad os kaste os ud i dette års sidste guide til de mindre og mellemstore navne på Roskilde Festival.
Vi starter tidligt lørdag: Kl. 13.00 spiller Erika de Casier på Avalon.
Jeg har skrevet side op og side ned om, hvor fantastiske hendes to album ‘Essentials’ og ‘Sensational’ er, så her får du lige den vigtigste info i punktform: Gennemført Y2K-æstetik. Aaliyah-inspiration. R’n’b af internationalt format. Sidste års bedste danske album. Fantastisk live. Mega, mega, mega godt. Se det.
Efter Erika de Casiers tidlige eftermiddagskoncert er der tid til en lille pause, før Big Thief indtager Arena kl. 16.00.
Modtagelsen af deres seneste mange album har været så begejstret, at man nærmest kunne tro, at denne ene gruppe skulle redde (indie)rockmusikken fra at uddø. Især deres to mesterlige udgivelser fra 2019 var en magtdemonstration.
Om de dog ligefrem er guitarmusikkens frelsere, vil vi ikke udtale os om, men vi tør godt kalde dem for tidens mest interessante amerikanske indieband. Derudover er de så gode live, at vores anmelder, som så dem i Store Vega for et par uger siden, ligefrem kaldte deres show et »lille mirakel«.
Okay, så har vi vist også solgt Big Thief mere end godt. Videre til noget helt andet.
Fra folket indierock til en rapper, der bare gerne vil have lov til at gøre sin ting og fyre den af, selv om hun har født fire børn: Bbymutha kan opleves 18.30 på Mantra-scenen.
Den amerikanske rappers navn siger alt om hende: Hun har taget sin status som mor til fire (to sæt tvillinger!!) og gjort det til et flex. Og hvorfor skulle man ikke også kunne det?
I stedet for kun at blære sig med biler, kæder og så videre får vi noget så nyskabende som kompromisløs mor-rap. Vi lever – heldigvis! – i en tid, hvor der er flere kvindelige rappere end nogensinde, og Bbymutha er et godt eksempel på en artist, der fortolker rapperrollen på en ny måde.
Kl. 20.00 byder aftenen på et af den type dilemmaer, der ikke kan undgås på en festival, der er så stor som Roskilde.
Her kan du enten opleve Kelly Lee Owens sammensmelte pop og techno på Apollo, eller du kan blive blæst bagover af Squids innovative postpunk på Pavillon. Begge dele kan anbefales.
Så hvad skal man gøre? Vi ved det ikke, slå plat eller krone, måske? Det må du selv finde ud af, den her guide kan ikke træffe alle livets valg for dig.
Sorry, hvis det var aggressivt formuleret, det er nok bare fordi vi skal til at anbefale den permanent pissed off britiske punkgruppe Idles, der spiller klokken 21.15 på Avalon.
Nogle gange har man bare brug for at være lidt godt gammeldags sur på det hele, og her giver Bristol-gruppen dig det perfekte vredesfix.
Vi vil gætte på, du skal slå på en boksebold i cirka ti timer for at få afløb for samme mængde indebrændt frustration som en enkelt koncert med protestpunkterne fra Idles giver dig. Tag derhen. Det er terapeutisk. Og bagefter er du så i det helt rette humør til PinkPantheress, der spiller på Apollo kl. 22.
Eller nå nej, det gør hun jo ikke alligevel, for den britiske musiker, der har haft stor succes på TikTok, har desværre aflyst sin koncert.
Nå. Havde ellers været fedt. Men som Tony Soprano altid siger, mens han trækker på skuldrene: What are you gonna do?
Heldigvis er der en anden interessant britisk artist, der også kan sætte gang i en fest på festivalens sidste dag. Kl. 23.45 stiger intensiteten nok til decideret rave-niveau, når Shygirl spiller på Apollo.
Den britiske musiker har faktisk før samarbejdet med PinkPantheress, og Shygirl har en lignende instinktiv forståelse af, hvilke lyde der er på vej frem lige nu. Forvent at blive bombarderet med så mange genrer, at du knap kan følge med.
Efter Shygirl er klokken over midnat, og vi kan nok ikke undgå at acceptere, at Roskilde synger på sidste vers.
Men det hele slutter med stil. Du kan nemlig vælge mellem det seneste årtis største danske internationale rocksucces (ud over Volbeat) eller den kvindelige rapper, der sparkede døren ind for en ny æra på den mandsdominerede danske hiphopscene.
Hvem kunne de to navne dog være…!?
Okay okay, meget kedelig quiz, det er selvfølgelig Iceage og Tessa, der begge spiller kl. 01.00 på henholdsvis Avalon og Arena. Begge koncerter lover at blive skelsættende begivenheder.
For Iceage er det endnu et højdepunkt i en karriere, der allerede er fyldt med dem.
Tessa får derimod endelig lov til at krone en kometkarriere, der mestendels har fundet sted under corona-restriktionernes vælde.
Guiden kan ikke hjælpe dig her: Du må vælge selv.