KOMMENTAR. Lad mig være ærlig og sige, det har været et godt år indtil videre.
Ikke sådan verdenspolitisk, der har der været rigeligt at være trist over, men musikmæssigt.
Coronaårene er endegyldigt bag os, festivalerne er tilbage, og der kommer masser af god, ny musik. Musikverdenen føles sådan rundt regnet i orden.
Taylor, Beyoncé og Drake regerer over popmusikken. Gilli er nummer et for det meste, inklusive i skrivende stund, og selv når han ikke er det, lyder det, som om Gilli er nummer et.
Tingene er, som de skal være. Alt er i balance. Der hersker harmoni. Lidt som i hobbit-landet i starten af ’Ringenes herre’.
Men nu er en mørk skikkelse ved at vågne til live igen, og truer med at destabilisere den skrøbelige verdensfred.
I løbet af 2023 har mørkets fyrste (fået?) slikket sine sår i Italien. Han har luret i kanalerne i Venedig, hjemsøgt piazza’erne i Milano, skulket rundt i skyggerne i Rom og – en enkelt gang – besøgt en döner i Berlin. Alle har vel cheat days.
Men nu er det tid. Ty Dolla Sign, en af denne dunkle mesters sidste væbnere, har meldt ud, at comebacket sker meget snart. Kanye West er tilbage. Der kommer et »multistadion-lytteevent 3. november«.
Og det eneste, jeg kan tænke, er: Please, Gud. Nej. Vi er ikke klar.
Et sørgeligt spektakel
En kort recap: Kanye har været i italiensk eksil, siden han havde et… ja, meltdown er ikke det rette ord. En termonuklear supernova-nedsmeltning, der varede det meste af 2022.
Her fik han ikke bare fyret en række antisemitiske kommentarer af, men også allieret sig med lyssky højrefløjsskikkelser. Men selv de nye right wing-venner stod af Kanyes runaway train, da han begyndte at fable om, hvor vild han var med Hitler.
Reaktionen var en full scale cancelling, som vi ellers kun har set det med R. Kelly-agtige forbrydere.
Kanye blev blacklistet på sociale medier, fyret fra sin advokat, droppet af sine samarbejdspartnere – han blev endda smidt på porten af sin bank, hvilket, det må vi være ærlige og sige, vi ikke vidste, man kunne blive.
Vi skrev dengang: »Kanye West er ikke bare sparket ud af det gode selskab, men også isoleret økonomisk, socialt og forretningsmæssigt«.
Siden har der været stille, og – som nævnt i starten – fredeligt. Og det har været en lettelse.
For Kanye Wests konstant kaotiske færden var ikke fascinerende eller revolutionerende, den var mest af alt bare sørgelig. En offentlig selvdestruktion af en engang genial mand, der – efter alt at dømme – ikke har det godt psykisk.
Musikken var heller ikke, hvad den har været, selvom ’Donda’ bød på glimt af genialitet. Den endeløse række af kaotiske stadionkoncerter var i sidste ende et trættende spektakel.
Vi har ikke brug for, at det starter igen.
Ingen frelse, kun kaos
Der var måske en drøm om, at Kanye West på en eller anden måde ville komme på rette køl, og på et tidspunkt vende tilbage som, ja, et bedre menneske og måske også som en nyfødt artist.
Der er intet, der tyder på, at det er sket.
Det er ikke sådan, at Kanyes nuværende deroute har ført til en eller anden form for kunstnerisk vildskab eller fornyet skaberkraft, som det var tilfældet i 2010’erne, hvor hans personlige kriser førte til store albumværker.
Den seneste tid har der slet ikke været ny musik. Kanye har i stedet skabt røre ved – tilsyneladende – at få offentlige blowjobs af sin nye hustru, Bianca Censori, som han ifølge visse medier har givet uhyggelige regler om, at hun ikke må tale, og skal gå i tøj, han vælger.
Den ene gang, vi har set ham optræde – som gæst til Travis Scotts store ’Utopia’-show i Rom – vraltede han rundt på scenen i bare tæer uden rigtig at rappe.
Nu ruller Kanye West altså igen et nyt album og stadionstore lyttesessions ud, og det hele er om muligt endnu værre organiseret end før.
Et lytteevent på den gigantiske RCF Arena i den italienske by Reggio Emilia er allerede blevet udskudt og efter alt at dømme aflyst. Cirkus West er i fuld gang.
Det ligner ikke en redemption arc. Det ligner bare mere kaos.
Freden er forbi.