Drake er (stadig) en dårlig far
Drakes indsats som far har været genstand for meget kritik, siden det i 2018 kom frem, at han havde en søn, som han skjulte fra offentligheden. Det blev afsløret af Pusha T på det nu legendariske Drake-diss ‘The Story of Adidon’.
På ‘Euphoria’ tager Kendrick emnet op igen, og han understreger i samme omvæltning, at han altså ikke har brugt den seneste tid på at grave snavs frem om Drake: »Why would I call around tryna get dirt on ni**as? Y’all think all my life is rap? That’s ho shit, I got a son to raise, but I can see you don’t know nothin’ ’bout that«.
Det kulminerer over i en hel serie af linjer, hvor Kendrick essentielt praler om, hvor meget bedre han er som forælder sammenlignet med Drake – ikke det mest typiske emne i pralerap, men Kendrick får det til at fungere.
Drake burde have holdt sig til at beefe med Pusha
Kendrick italesætter ‘The Story of Adidon direkte med linjen »Yeah, fuck all that pushin’ P, let me see you push a T«, hvormed han altså antyder, at Drake ikke var i stand til at svare ordentligt igen i sin beef med Pusha T.
Men så slemt som Pushas diss var, erklærer Kendrick øjeblikkeligt i næste linje, at han ser sig selv som en endnu større trussel mod Drake: »You better off spinnin’ again on him, you think about pushin’ me«.
Kendrick puster sig yderligere op på linjen derefter: »He’s Terrence Thornton, I’m Terence Crawford, yeah, I’m whoopin’ feet«. Terrence Thornton er Pusha T’s borgerlige navn, mens Terence Crawford som bekendt er en professionel bokser. Med andre ord: Drake bliver jordet her, hvis vi spørger Kendrick.
Det er i øvrigt ikke den eneste Drake-beef, hvor Kendrick overtager stafetten. Lige inden Pusha T-linjen rapper han nemlig »I don’t like you poppin’ shit at Pharrell, for him, I inherit the beef« – højt sandsynligt med reference til, hvordan Drake hev Pharrell med ind i Pusha-beefen under sit gæstevers på Travis Scott-sangen ‘Meltdown’.
Drake er en popstjerne, ikke en rapper
Drake har alle dage befundet sig i grænselandet mellem rapper og popstjerne, og Kendrick mener klart, at Drake definitivt hører til på popsiden. Og spørger man Kendrick, er Drake da også meget bedre til at lave melodisk poprap end til at spille hård: »I like Drake with the melodies, I don’t like Drake when he act tough«, rapper han blandt andet.
Andetsteds rapper Kendrick, at hans egen musik sætter gang i folk og udfordrer dem, mens Drakes er så tom for indhold, at det bare beroliger folk – som en sut, der beroliger et spædbarn: »I make music that electrify ’em, you make music that pacify ’em«.
Når Drake alligevel spiller hårdfør, er det ifølge Kendrick falsk og påtaget. »How many more fairytale stories ’bout your life ’til we had enough?« rapper Kendrick og insinuerer, at når Drake rapper om hårde kår, er det bare opdigtede eventyr. ‘Started From The Bottom’, yeah right …
Drake er desperat efter at fremstå sort
En af de mest gennemgående tematikker på ‘Euphoria’ er, at Kendrick beskylder Drake for desperat at forsøge at fremstå sort. »How many more Black features ’til you finally feel that you’re Black enough?« lyder en af de mest direkte linjer.
Her kan »features« både referere til Drakes fysiske fremtræden – blandt andet hans cornrows og hans grills, der begge associeres med sort kultur – og til de feature-kunstnere, han allierer sig med, efter sigende med henblik på at virke mere sort af at have associeret sig med dem: Future, Young Thug, 21 Savage, Lil Baby, Lil Durk for ej at forglemme hans samarbejder med afrikanske kunstnere som WizKid og Tems.
Kendrick tager det niveauet videre og diskuterer Drakes ret til at bruge n-ordet – for er hans brug af ordet mon også bare en måde at pleje hans image som en del af sort hiphopkultur? »I even hate when you say the word “ni**a,” but that’s just me, I guess /Some shit just cringeworthy, it ain’t even gotta be deep, I guess«.
Han vælger endda at lade dette emne være sangens allersidste ord. Sangen afsluttes med et syngende »We don’t wanna hear you say “ni**a” no more / We don’t wanna hear you say “ni**a” no more / Stop«.
Drake er ingenting uden sine ghostwriters
På Drakes sang ‘Push Ups’ erklærer han, at den nuværende hiphopkrig er en »twenty-v-one«, fordi alle i amerikansk hiphop øjensynligt er Drake-modstandere for tiden. Kendrick siger drilsk, at det forholder sig lige omvendt – at det i stedet er det ham, der har tyve modstandere, idet vi skal medregne alle Drakes ghostwriters: »Ain’t twenty-v-one, it’s one-v-twenty if I gotta smack ni**as that write with you«.
Kendrick virker dog ikke til at være bange for Drakes samarbejdspartnere: »Yeah, bring ’em out too, I’ll clean ’em out too / Tell Beam that he better stay right with you«, rapper han (Beam er en producer og sangskriver, der er krediteret på en håndfuld af Drakes sange).
Drake kan ikke anerkende en god sang
Drake har ry for at være en af hiphoppens mest tyndhudede kendisser. Bare se hans ensidede beefs med blandt andre Anthony Fantano, Childish Gambino og Anna Wintour. Men det er alligevel et nyt lavpunkt, hvis Kendrick fortæller sandheden med linjen »Try cease and desist on the ‘Like That’ record?«.
En cease and desist er et juridisk brev, hvor man anmoder om at modtageren skal standse ulovlig aktivitet – eksempelvis vil en rettighedsindehaver kunne sende et sådant brev for at få fjernet et nummer, der bruger et sample uden de nødvendige rettigheder.
Drake har altså ifølge Kendrick brugt selvsamme taktik for at få fjernet den Drake-dissende sang ‘Like That’ fra streamingtjenester og deslige. Rick Ross’ Drake-diss ‘Champagne Moments’ anklager Drake for at gøre det samme over for French Montana, så det kunne ligne et mønster, hvis begge rappere har ret.
Kendrick er en smule fornærmet. For ikke alene er det en barnlig taktik at true modstandere til at holde kæft, det er også bare hiphop-uskik ikke at anerkende en god sang, selv hvis man bliver disset: »Ho, what? You ain’t like that record? / ‘Back to Back’, I like that record«, rapper Kendrick, der altså anerkender, at Drake lavede et godt track, da han i sin tid dissede Meek Mill på ‘Back to Back’.
Drake bliver myrdet
Det er intet nyt at sammenligne et godt diss med et mord. Se eksempelvis Kendricks legendariske ‘Control’-vers fra 2013, hvor han rapper »I got love for you all, but I’m tryna murder you ni**as«.
Men netop den metafor fylder godt nok meget på ‘Euphoria’. Kendricks angreb mod Drake bliver sammenlignet med første gang, Kendrick skulle skyde med en Draco-pistol: »The very first time I shot me a Drac’, the homie had told me to aim it this way / I didn’t point down enough, today, I’ll show you I learned from those mistakes«.
Kort derefter siger han om J. Cole og Drake: »I love ’em to death, and in eight bars, I’ll explain that phrase, huh«, og netop otte bars senere rapper han »I pray they my real friends, if not, I’m YNW Melly« – og hvis nogen skulle have glemt det, er rapperen YNW Melly anklaget for at have myrdet to af sine venner.
Herefter får Drake at vide, at hvis han skal undgå at blive skudt i hovedet, skal han klæde sig som den maskeklædte duo Daft Punk: »Headshot for the year, you better walk around like Daft Punk«.