Jambinai – modvægten til K-pop
Det var en oplevelse af de særlige, der ventede publikum i den støvede tidligere kreaturstald, som udgør Gloria. Sydkoreanske Jambinai spiller en unik blanding af post- og støjrock med brug af asiatiske folkeinstrumenter og klassisk rockbesætning.
Som en ramme åbnede og sluttede koncerten med tre af bandets medlemmer, der betjente traditionelle instrumenter, heriblandt en såkaldt Oioh der frembragte sære klange, som nærmest lød som en klagende kvindelig sopranvokal. Imellem disse, skal vi kalde dem asiatiske folkemusik-suiter, spillede Jambinai som kvintet med bassist og trommeslager, og her var der andre boller på suppen.
Vekslende mellem sfæriske klangflader og halsbrækkende mathrock-øvelser med tempo- og toneskift, skiftede Jambinai ham og blev et bistert rockmonster. Det gav mindelser om såvel tidlig Sigur Ros og Godspeed You! Black Emperor, og ligesom sidstnævnte sad medlemmerne af Jambinai også ned, mens de sendte deres voldsomme udladninger ud fra scenen. Ofte med en sådan indestængt energi, at man havde dem mistænkt for at ville vælte Kim-regimet i Nordkorea.
Det var dog ikke udelukkende instrumenterne, som udgjorde den musikalske palet. De to kvindelige medlemmer bidrog med sporadisk vokal, der skabte afveksling i et udtryk, som ikke helt undgik at gå i tomgang.
Ikke desto mindre demonstrerede Jambinai på fin vis, at Sydkorea er andet end veldesignet K-pop, og at landet rummer en undergrundskultur, der buldrer af støj, og som er værd at gå på opdagelse i, hvis man gerne vil udfordres. Og det ville publikum på Gloria tidlig torsdag aften.
Se alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival HER.